Nieuws

SsangYong Korando D20T AWD

SsangYong is terug. Met een reeks nieuwe modellen, en ook met nieuwe bestelauto’s. De eerste daarvan is de grijs-kentekenversie van de nieuwe SUV Korando. Bestelauto stapte in de Korando en werd blij verrast door de Aziaat.

SsangYong verrast met deze Korando Van

SsangYong is van oorsprong Zuid-Koreaans, maar werd na moeilijke jaren en een faillissement in 2010 voor een De versnellingsbak is ook handmatig te bedienen, met een knop op de pook of toetsen op het stuur.groot deel overgenomen door het Indiase Mahindra. Er is sindsdien veel veranderd. De Belgische Alcopagroep bestiert ook de 14 dealers in Nederland. De kersverse importeur zetelt in Alblasserdam, in een pand met Mazda-dealer Moerman Jansen.

De Korando verrast alleen al met zijn uiterlijk. Waar SsangYongs tot op heden nogal pompeuze auto’s waren, is de Korando met recht sierlijk te noemen. De hand van designer Giugiaro is goed zichtbaar. Zelfs het voor de BPM-vrijstelling nodige verhoogde dak misstaat niet, het valt mooi tussen de dakdragers. De grille is opvallend vormgegeven en er is aandacht voor premium details, zoals de LED-lampjes in de spiegels die de zijkant van de Korando verlichten als je de auto van afstand ontsluit.

Een interieur dat doet denken aan de kwaliteitssprong van Kia. Met een bijbehorende verkoop zit SsangYong op rozen

Quartz
Ook het interieur is goed verzorgd. De kwaliteit is niet premium, maar alles is wel goed afgewerkt en van degelijke materialen. We vinden acht opbergplekken. De Korando is er in drie uitrustingsniveaus Wij reden de middelste, Quartz geheten. Die is al tamelijk luxueus, met bijvoorbeeld automatische airco, rondom parkeersensoren, leren stuurwiel en versnellingspook en stoelverwarming. De twee liter diesel heeft 175 pk en een koppel van 360 Nm, wat zeker op het asfalt meer dan voldoende is. Onze test Korando had een zestrapsautomaat, die zeer netjes presteerde en ook bij snel accelereren naar behoren functioneerde. De bak heeft ook een ‘winterstand’. De Korando is ook verkrijgbaar met 2WD, de testauto was voorzien van Active 4WD. Een sperdifferentieel is aanwezig, wie het knopje 4WD Lock indrukt en de gebaande paden verlaat, komt er al snel achter dat de Korando ook offroad zijn mannetje staat. Oké, je wint er Dakar niet mee, maar bedrijven die weleens in onverhard terrein moeten zijn, komen met de Korando altijd weer weg. Een voordeel daarbij is dat de versnellingsbak ook manueel te bedienen is. De tweeliter diesel is stil, het verbruik kan met 1 liter op 12 km wel wat beter. Jammer is dat door de automaat de CO2-uitstoot 30 gr/km hoger is dan bij een handgeschakelde bak.

De laadruimte is netjes bekleed met kwetsbaar tapijt. De zijdeuren maken toegankelijkheid makkelijk.

Handig
Wie even lekker in het terrein tekeer wil gaan, kan de 4WD Lock aan zetten en de ESP uit.De laadruimte van een (aangepaste) auto als deze is natuurlijk nooit zo functioneel als bij een echte bestelauto, maar de Korando is best praktisch. De laadlengte is met 160 cm goed, handig is de toegang door beide zijdeuren (59 cm brede toegang). Onhandig is dan weer de hoge tildrempel. Ook voor de laadruimte geldt dat hij netjes is afgewerkt. Het laadvermogen bedraagt een keurige 593 kilogram.

Het design van Giugiaro heeft oog voor detail opgeleverd zoals deze zwaar verchroomde uitlaat (een van de twee)SsangYong is terug. Dat is een goed bericht, en de Korando is een aangename verrassing. Voor de vanafprijs van 20.730 euro krijg je een goed ogende en prima presterende bedrijfsauto. Zo denkt de markt er ook over, want SsangYong Nederland meldt al in korte tijd 33 Korando’s op grijs kenteken te hebben verkocht. Een test met de nieuwe Actyon pick-up volgt binnenkort.
 

Specificaties en metingen

Merk                                                                 SsangYong
Type                                                                 Korando D20T AWD
Motor                                                                2.0 diesel
Inhoud (cc)                                                        1998
Vermogen (pk)                                                   175
Koppel (Nm/toeren)                                            360/2000
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                         441 x 183 x 171
Wielbasis (cm)                                                   265
Laadruimte lxbxh min/max (cm)                          160 x 137 x 98/115
Tilhoogte (cm)                                                    niet gemeten
Eigen gewicht (kg)                                              1667
Nuttig laadvermogen (kg)                                    593
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                          2000
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                 62,8/70,0
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                  7,4
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                              8,4
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)       1 liter op 12,2 km
CO2-uitstoot (gr/km)                                           199
Aanschafprijs basismodel (€)                                20.730,-
Prijs zoals getest (€)                                            24.992,-
 

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW

SsangYong maakt met de Korando een geslaagde comeback

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.