
Citroën is gestart met de productie van de e-Jumpy Hydrogen, een elektrische bestelauto met een brandstofcel en waterstof als brandstof. De allereerste e-Jumpy Hydrogen wordt binnenkort afgeleverd aan de Suez Group, die de auto aan een grondige praktijktest zal onderwerpen bij de vestiging in Carcassonne. Hier heeft het bedrijf geïnvesteerd in de productie van waterstof.
“Met de productie van de allereerste Citroën e-Jumpy Hydrogen, is de auto met brandstofceltechnologie realiteit. Als aanvulling op ons aanbod elektrische modellen, biedt de e-Jumpy Hydrogen de klant een grote actieradius op wegen waar de snelheden hoger liggen, alsmede een zo efficiënt mogelijke inzetbaarheid van het voertuig dankzij de zeer korte tanktijden. Essentieel voor de markt van bestelwagens is, dat er aan de gebruiksmogelijkheden en praktische aspecten van het voertuig niet getornd wordt. Citroën is er bijzonder trots op, dat alle kwalteiten van de voertuigen met verbrandingsmotor gecombineerd zijn met gemoedsrust en milieutechnisch verantwoord, toekomstgericht gebruik. Gelet op de actuele ontwikkelingen rond waterstof, is de ë-Jumpy Hydrogen een belangrijke toevoeging aan het bestaande, binnen de markt meest complete gamma van elektrische bedrijfswagens. Het is ons een genoegen om het allereerste exemplaar voor uitgebreide praktijktests over te dragen aan de Suez Group, een gewaardeerde partner die zeer bevlogen werkt aan de verkleining van onze ecologische voetafdruk”, zegt Laurence Hansen, Citroën Product en Strategie Manager

Met de e-Jumpy Hydrogen richt Citroën zich op de klant die een actieradius van meer dan 300 kilometer nodig heeft voor het afleggen van lange afstanden of tijdens een lange werkdag, maar ook op de klant die een voertuig zoekt waarmee zo min mogelijk tijd verloren gaat aan tanken. De auto is bovendien zeer geschikt voor de klant die in stedelijke milieuzones werkt, maar ook regelmatig op de snelweg komt, bijvoorbeeld om snel een waterstofstation te bereiken. Dankzij de brandstofceltechnologie wordt de CO2-footprint van de professional verkleind, en de geleverde werkzaamheden duurzamer.
“Voor de e-Jumpy Hydrogen hebben we gekozen voor een architectuur met een gemiddeld vermogen, bestaande uit een lithium-ion batterij van 10,5 kWh, een brandstofcel met een vermogen van 45 kW en een waterstofopslag van 4,4 kilogram. De batterij levert direct het volledige vermogen vanaf stilstand en bij acceleratie en benut bovendien een effectieve regeneratie van energie. De brandstofcel waarborgt een indrukwekkende actieradius, van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-norm. Dankzij het compacte formaat van de technologie is deze zonder compromissen geïntegreerd, zodat de focus nog altijd bij een van de belangrijkste eigenschappen van een bestelwagen ligt: het laadvolume. Dit is identiek aan die van de versies met elektrische aandrijving of een dieselmotor”, licht Christian Maugy, specialist waterstofbrandstofcel, toe.

De Citroën e-Jumpy Hydrogen wordt geassembleerd in de Franse SevelNord-vestiging en geconverteerd in het waterstof-expertisecentrum van de Stellantis Group in Rüsselsheim, Duitsland.
“Bij de Suez Group staan het milieu en innovatie centraal. Het bedrijf richt zich op het behoud van de essentiële elementen van ons milieu. De groep onderzoekt en ontwikkelt nieuwe oplossingen binnen al zijn afdelingen, om een duurzame toekomst te creëren en om het doel te bereiken om de CO2-uitstoot in 2030 met 45 procent te hebben gereduceerd. Door voertuigen te gebruiken die volledig elektrisch zijn of een brandstofcel hebben, zet het bedrijf een belangrijke stap in het streven naar een volledig CO2-vrij wagenpark. De e-Jumpy Hydrogen heeft dezelfde capaciteiten als de dieselversie, en heeft een actieradius die groot genoeg is voor dagelijks gebruik. Het is niet noodzakelijk dat het voertuig gedurende de dag terugkeert naar de thuisbasis om waterstof te tanken”, aldus Yves Colladant, Group Category Manager Light Vehicles Suez
De allereerste Citroën e-Jumpy Hydrogen wordt binnenkort aan de Suez Group geleverd voor een uitgebreide praktijktest. De auto biedt een praktische oplossing voor alle behoeften die de verschillende bedrijfstakken van de Suez-vestiging in Carcassonne hebben en hij zal worden ingezet voor de dagelijkse werkzaamheden die de operationele leidinggevenden op verschillende locaties verrichten. Suez beschouwt het project als onderdeel van een overeenkomst met Carcassonne Agglo, als ondersteuning van de ambities die het bedrijf heeft op het gebied van de energietransitie. Onderdeel hiervan is de bouw van een groene waterstofproductiecentrale ten behoeve van de elektrische voertuigen van Suez-vertegenwoordigers. De centrale voorziet vier voertuigen dagelijks van 2 kilo waterstof.

Gedurende de praktijktest houdt Citroën scherp in de gaten hoe de technologie zich gedraagt. Het besluit om het eerste exemplaar van de e-Jumpy Hydrogen door de Suez Group te laten testen, was gezien de uitstekende relatie en het onderlinge vertrouwen niet meer dan logisch. De commerciële samenwerking tussen Citroën en de Suez Group is gebaseerd op de gedeelde doelstelling om te innoveren en een meer duurzame omgeving te creëren. De Suez Group is nauw betrokken geweest bij de lancering van de Citroën My Ami Cargo bij de waterzuiveringsinstallatie van Saint-Cyr l’École in de Métropole du Grand Paris. Er worden tien exemplaren van de My Ami Cargo aan het wagenpark van Suez Group toegevoegd, waarmee de afstand tussen de verschillende vestigingen wordt overbrugd en waarmee meterstanden worden opgenomen. De My Ami Cargo en de e-Jumpy Hydrogen worden op korte termijn overhandigd aan de Suez Group.