
De Fiat Ducato is voor het modeljaar 2020 licht vernieuwd. Wij namen een strak ogend demonstratiemodel mee en genoten een week lang van een vloeiend verlopende testrit.
De Fiat Ducato is al jaren een hit in Europa. Niet alleen als gesloten bestelauto en chassis-cabine, maar ook als… camper! Geen enkele bestelauto wordt zo vaak omgebouwd tot vakantiehuis op wielen als de Ducato. Het is een van de redenen waarom bijvoorbeeld de handrem aan de linkerkant van de bestuurdersstoel zit, zodat de bestuurder makkelijk het interieur van de camper kan bereiken.
Onze test-Ducato is echter geen camper, maar een gesloten bestelauto, type harde werker zeg maar. Maar dan wel een harde werker met Italiaanse flair. De Ducato is gespoten in zo’n modern lichtgrijs lakkleurtje. Abarth grijs in het Nederlands, maar het Italiaanse ‘Grigio Campovolo’ klinkt net wat stijlvoller. Ook de vijfspaaks gepolijste velgen, de LED-koplampen en de zwarte grille met chromen elementen geven de Ducato een eigentijds uiterlijk.
Camper
En da’s best knap, want in de basis is de Ducato niet veranderd. Onze testauto kwam uitgevoerd als L2H2 naar de redactie. Dat betekent een totale lengte van 554 cm, een wielbasis van 345 cm en een verhoogd dak. Aan de carrosserie en aan het chassis zijn geen aanpassingen gedaan. Niet zo gek ook, want Fiat Professional laat de goedverkopende camperbasis nog graag even in de markt staan. Toch moet men op de achtergrond gaan nadenken over de toekomst van de Ducato, die in samenwerking met Peugeot en Citroën gemaakt. Daar komt binnen afzienbare tijd ook Opel bij, want ook dat hoort tegenwoordig bij de PSA-groep. En Fiats moederbedrijf FCA is net gefuseerd met PSA. Of dat betekent dat we straks vier varianten van een en dezelfde bestelauto krijgen, zal de tijd moeten uitwijzen. Zeker is wel dat PSA en Fiat de overeenkomst om gezamenlijk te produceren in de Sevel-Sud fabrieken in Italië, vorig jaar hebben verlengd tot 2023.
DriveMode
Maar zover is het nog lang niet, dus stappen we de Ducato maar eens in. Daar komen we veel bekends tegen, want het interieur van de Fiat is nauwelijks veranderd. In het midden van het dashboard zien we een groot 7 inch scherm zitten, op deze Ducato-versie gegroeid van 5 inch en nu voorzien van nieuwe navigatie, een betere processor en ook Android Auto en Apple Car Play. Kost 1200 euro extra, maar dan bij je ook wel bij de tijd. Op de goed zittende stoelen zitten hoofdsteunen met de merknaam Ducato erin. De rest van het interieur is bekend, de two-tonedisplays in het dashboard en instrumentarium doen nu wel wat overjarig aan. Waar blijven de LCD-displays Fiat? In het dashboard, rechts van het stuur, zien we de pook van een echte noviteit: een negentraps automatische transmissie. Met de knop DriveMode daarnaast kunnen we schakelen in drie rijmodi: Normal, Eco en Power. Eco kan worden geactiveerd als men een soepelere acceleratierespons wenst in combinatie met een uitgekiende versnellingskeuze. Dat moet diesel besparen. Wie juist vermogen nodig heeft, met volle belading of bergop, kiest voor Power. En wie echt zelf wil weten wanneer welke versnelling wordt ingelegd, kan altijd nog handmatig schakelen. Ook dat is een keuze bij deze 9-traps automaat.

Negen?
Negen versnellingen, is dat wel nodig, kun je je afvragen? De vorige automaat van Fiat had zes gangen. Wij hadden in onze testweek uitgebreid de gelegenheid de nieuwe transmissie aan de tand te voelen en wij zijn overtuigd. Met negen versnellingen voel je eigenlijk in geen enkel geval meer de overgangen tussen de versnellingen. Het schakelen gaat uitermate soepel, wat het comfort aan boord zeer ten goede komt. De 2.3 MultiJet2 dieselmotor levert maar liefst 180 pk, maar de transmissie wordt er niet bang van. Sterker nog, in combinatie met de automaat levert hij nog eens 50 Nm aan koppel extra, tot een totaal van 450 Nm. En die negen versnellingen? Die zijn sowieso erg comfortabel en bij volle lading zijn ze bovendien heel nuttig. Bijkomend voordeel: in de stad denk je dus nooit meer aan je toerental, want dat zit wel goed. De Ducato rijdt goed. Hij is qua handling en rijgedrag echter niet zo goed als sommige van zijn concurrenten. Daar mist simpelweg de (technische) verfijning voor.
LED
Natuurlijk moeten we ook even kijken in de laadruimte. Daar is niks veranderd. Maar met een laadvolume van 11 kubieke meter en een nuttig laadvermogen van 1210 kg is dat ook helemaal niet erg. In de laadruimte zit een grote LED-lichtunit. Die heeft een grote lichtopbrengst, handig in het donker. Achterop de Ducato, boven de achterdeuren, zien we een grote unit voor het derde remlicht en de achteruitrijcamera. De Ducato is optioneel ook voorzien van een achteruitrijbeveiliging (Rear Cross Path Detection) en een dodehoekassistent (Blind Spot Assist). Het zijn allemaal kleine details, net als de automatische verlichting, maar het is wel heel handig en helemaal van deze tijd.
Al die fijne opties zijn hun geld helemaal waard, maar ze maken de Ducato wel zomaar 8.000 euro duurder. De Ducato rijdt soepel en is betrouwbaar. De MultiJet diesel en de automaat komen na bijna 500 km uit op een verbruik van 1 liter op 10,9 km. Dat is redelijk, maar niet bijzonder goed. De Fiat Ducato kan nog wel een paar jaar mee. Er zou een stap gemaakt kunnen worden als het gaat om een moderner interieur, en zeker waar het gaat om moderne connectiviteitssnufjes, maar daar kan de nieuwe fusiepartner wellicht mee helpen.

Specifaties & Metingen
Merk | Fiat |
Type | Ducato L2H2 |
Motor | 2.3 MultiJet2 |
Transmissie | 9 traps automaat |
Inhoud | 2287 |
Vermogen (pk) | 180 |
Koppel (Nm/toeren) | 450 Nm/1500 |
Afmetingen uitwendig (LxBxH, cm) | 554 x 205 x 252 |
Wielbasis (cm) | 345 |
Laadruimte (lxbxh, cm) | 310 x 186 x 192 |
Tilhoogte (cm) | 62 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2090 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1210 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 2500 |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 67,2 |
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) | 73,1 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 8,3 |
Acceleratie 80-130 km/h (sec) | 13,4 |
Brandstofverbruik (1 l/km) | 10,9 |
Emissieklasse | Euro 6 TEMP |
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km) | 277 |
Prijs vanaf (€) | 30.750,- |
Prijs zoals getest (€) | 38.785,- |
