
Een pick-up rijd je het liefste met een dubbele cabine. Dan kun je door de week hard werken en in het weekend de kinderen naar voetbal of de hockey brengen. Superhandig, maar dan moet zo’n auto wel BPM-vrij zijn natuurlijk. De Mercedes-Benz X-Klasse is nu in de lengte) aangepast zodat de BPM-verplichting vervalt.
De Mercedes-Benz X-Klasse is alweer ruim twee jaar op de markt. De alliantie die Mercedes-Benz heeft met Renault-Nissan zorgde ervoor dat Stuttgart haar wens tot een pick-up gerealiseerd zag. De X-Klasse is technisch namelijk gelijk aan de Nissan Navara en de (in ons land niet verkrijgbare) Renault Alaskan. Het probleem met pick-ups in Nederland is dat de dubbele-cabineversie vaak niet aan de regelgeving van de Belastingdienst voldoet voor vrijgave van BPM en BTW. Wie een achterbank wil, moet flink dokken. Veth Automotive uit Duiven bedacht een oplossing: een chassisverlenging van 34 cm. Het dak wordt 9 cm hoger. Zo voldoet de X-Klasse (en andere pick-ups ook) wel aan de eisen van de Belastingdienst. De aanpassing kost 6.995 euro, maar die meerkosten haal je er dik uit met BPM-voordeel.
Bestelauto reed onlangs nog met de Nissan Navara en de Renault Alaskan en kon nu dus wederom kennismaken met de X-Klasse. Dat is een auto met echt een eigen gezicht en, zeker in het beringwit metallic met de donkere 18 inch velgen, tegelijk een chique en toch ook stoer voorkomen. Hij straalt klasse uit en dat is tegenwoordig bij lang niet alle Mercedes-Benz bedrijfsauto’s zo. Aan de zijkanten zien we handige treeplanken, en in de laadbak is duidelijk te zien wel gedeelte er extra is tussen ‘geplakt’. Dat klinkt wat oneerbiedig, de afwerking is namelijk prima. Door de verlenging groeit de laadbak natuurlijk mee, die is nu 192 cm lang. De laadbak werd afgedekt door een Mountain Top rollcover, die wij maar lastig te openen en sluiten vonden. De cover rolt zich op in een mechanisme voor in de laadbak, die daar de laadhoogte met 18 cm beperkt. In de laadbak zien we diverse vastzethulpen en een 12V-aansluiting, zorgvuldig beschermd tegen eventueel vocht. Bescherming is er ook in de vorm van een coating op de vloer, tegen meerprijs van 1000 euro verkrijgbaar. In de laadbak mag overigens 995 kilogram mee. Als extra had deze X-Klasse een trekhaak, want er mag 3.500 kg aanhanger mee.
Op een laatste zonnige herfstdag konden we de X-Klasse mooi uitproberen op het strand. Het interieur ademt luxe en oogt uiterst modern. Een middagje strandjutten kan best met de bijna twee meter lange laadbak. Er mag 995 kg aan rommel mee. Voldoende ruimte op de achterbank van de X-Klasse. 360 graden om je heen kijken dankzij diverse camera’s De dakverhoging is aan de buitenzijde niet zo mooi, maar aan de binnenkant biedt hij net iets meer hoofdruimte. De verlenging van de laadbak is duidelijk te zien Imposante snoet voor de X-Klasse Aan de vergrendeling van de rollcover konden wij maar niet wennen Extra vastzethaken in de laadbak… …. en een 12 V aansluiting De 5Link achterwielophanging geeft veel comfort in het terrein De 7-traps automaat is comfortabel, al laat hij de motor soms veel toeren draaien Met deze muis is het multimediasysteem te bedienen Handige knop om 4wd of zelfs 4L in te stellen Keyless entry, dus de sleutel kan in de zak blijven Echt Mercedes, de stengel om de cruise control te bedienen. Ondanks zijn 5,68 m lengte is er goed met de X-Klasse te manoeuvreren. Let op de duidelijke zichtbare verlenging, vooraan in de laadruimte.
Vijfzitter
Dan openen we de deuren en als eerste doen we de achterdeuren maar eens open. Uiteindelijk willen we nu wel eens zien hoe we de kinderen gaan vervoeren in het weekend. De in- en uitstap is prima, mede dankzij de treeplanken. De X-Klasse is een echte vijfzitter, op de met leer beklede achterbank is plek voor drie. De bank is wat hoog gepositioneerd, je zit echter hoger dan de voorstoelen. Boven ons zien we een uitsparing in het dak, daar waar de dakverhoging zit. Dat is maar goed ook, het komt bij volwassenen de hoofdruimte ten goede. De benen kunnen we ook in voldoende mate kwijt, al is de zitting wat kort.
4Matic
Vanaf de achterbank zien we al dat de X-Klasse er voorin heel modern en luxe uitziet. Fraai leer op de stoelen en het stuurwiel, een groot multimedia- en navigatiescherm domineert het dashboard. Het Comand-systeem is eenvoudig te bedienen, mede dankzij de intuïtief te bedienen ‘muis’, inclusief draai- en drukknop, in de middenconsole. Een touchscreen is zo niet nodig. Stembediening is met Linguatronic ook mogelijk. Prominent aanwezig is de hendel voor de zeventraps 7G-Tronic automaat. Daarachter zitten de knoppen voor de 4Matic vierwielaandrijving. Schakelen tussen 2WD, 4WD en 4L gaat kinderlijk eenvoudig, met een draaiknop. Daarnaast zit de knop voor DSR, de automatische snelheidsregelaar op hellingen, superhandig in het terrein. Op asfalt is de X-Klasse comfortabel. De 2,3 diesel, afkomstig van Renault, is krachtig. De 7G Tronic is ook oké, al maakt hij in de lage gangen soms veel toeren. Het dieselverbruik is met 1 liter op 9,8 km acceptabel voor zo’n grote auto. Mercedes moet wel een keer wat bedenken voor de cruise-control hendel aan de stuurkolom. Dat kan ècht niet meer.
5Link
Een pick-up koop je natuurlijk omdat je moet werken in het terrein. De terreincapaciteiten van de X-Klasse, zo weten we al langer, zijn prima in orde. Die heeft hij namelijk van de Nissan Navara en die is met zijn 5Link-achterwielophanging echt een winnaar in het terrein. We sturen de X-Klasse op een mooie zonnige dag het Scheveningse strand op en wanen ons even, heel even, in de Dakar Rally. Daar voelen we, aan de hele auto, dat hij offroad in zijn element in. De X-Klasse is prima op asfalt, maar op zijn best als je daar vanaf stuurt. Wel kan de lange wielbasis, zeker in combinatie met de treeplanken, ervoor zorgen dat de auto blijft hangen op grote oneffenheden in het terrein. De 360-graden camera is van absolute meerwaarde bij parkeren en bij manoeuvreren in het terrein.
De verlenging van de X-Klasse is een absoluut verkoopargument voor een toch al goede auto. Wel een dure auto. Met een basisprijs van dik 48.015 euro (inclusief de verlenging/dakverhoging) en met alle extra’s komt de totaalprijs op 65.291 euro. Dat is veel geld, meer dan de concurrentie voor vergelijkbare auto’s vraagt. Dat, en het gebrek aan de BPM-vrije dubbele cabine, zorgde ervoor dat er dit jaar, tot eind oktober, slechts 21 exemplaren van de X-Klasse werden verkocht. Jammer, want de X-Klasse is een kwaliteitsproduct dat luxe biedt, maar zeker ook functionaliteit. Hopelijk voor Mercedes trekt de vraag wat aan nu hij er is voor werk èn het weekend.
Specificaties & Metingen
Merk | Mercedes-Benz |
Type | X-Klasse 250d 4Matic |
Motor | 2,3 liter commonrail diesel |
Inhoud (cc) | 2298 |
Vermogen (pk) | 190 |
Koppel (Nm/toeren) | 450/1500 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 568 x 204 x 191 |
Wielbasis (cm) | 349 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 192 x 155 x 49 |
Tilhoogte (cm) | 84 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2255 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 955 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 3500 |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 63,5 |
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) | 69,0 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 8,8 |
Acceleratie 80-130 (km/h) | 13,2 |
Brandstofverbruik (1 l/km) | 9,8 |
Emissieklasse (Euro) | 6b |
CO2-uitstoot (gr/ km) | 207 |
Prijs vanaf (€) | 41.020 |
Prijs zoals getest (€) | 65.291 |
Precies de informatie waar ik naar op zoek was! Zeer informatief en leuk om te lezen. Chapeau!