Bestelautotests

Renault Trucks heeft tegenwoordig naast de Master ook de Trafic in het gamma. Een betrouwbaar model dat Renault Trucks uitgeeft in speciale edities. Bestelauto nam er eentje mee voor een test.

De focus van de bedrijfswagenmarkt is tegenwoordig dusdanig gericht op elektrificatie, dat je bijna zou vergeten dat er ook nog bestelauto’s met dieselmotor op de markt komen. Maar diesel mag dan in de ogen van sommige beleidsmakers dan wel milieuactivisten een vies woord zijn, de realiteit is dat de dieselmotor nog nooit zo schoon was als nu. Daarnaast mag je er ook nog jaren in rijden. Er komen weliswaar in een aantal steden zero-emissiezones, maar ook daar mag je met deze Trafic, voorzien van een Euro 6d Full dieselmotor, nog tot eind 2027 komen. En als je niet in de stad komt, of in een stad zonder zero-emissiezone, kun je nog langer vooruit met deze Trafic met dieselmotor.

Exclusive
Het bevalt de Renault Group blijkbaar wel dat ook Renault Trucks haar bestelauto’s in het gamma heeft, want na de Master is nu ook de Trafic verkrijgbaar via de Renault Trucks-dealer. In alle mogelijke maten en specificaties, maar in slechts twee uitvoeringen: de Red Edition en de Red Edition Exclusive. Beide goed geoutilleerde en comfortabele versies, waarbij TTM.nl de Red Edition Exclusive mocht rijden. Die was speciaal voor Nederland ook nog eens in een speciale versie uitgevoerd. Het kan niet op.

Imperiaal
Renault heeft de Trafic in 2022 een update gegeven en daarom is ons testmodel voorzien van een robuuste chromen grille en LED-verlichting. Het Renault-logo is in het zwart uitgevoerd en we zien diverse rode accenten op het front. Ook aan de zijkant is er een rode bies die hoort bij de Red Exclusive uitvoering waar wij in rijden. De 17 inch Black Diamond wielen (met het Renault Trucks logo in het midden) en de in de lakkleur meegespoten bumpers geven de auto een stoere look. Handig zijn de LED mistlampen, de parkeersensoren achter en op de achterdeuren zien we ook nog eens een achteruitrijcamera. Niet te missen op dit model: het Q-Top imperiaal. Er mag maximaal 200 kg aan lading op worden vervoerd. Het imperiaal maakt de auto 23 cm hoger, dus in parkeergarages past deze Trafic niet langer.

Rood
Ook in het interieur is te merken dat we met een Exclusive uitvoering rijden. Het herkenbare dashboard is uitgevoerd in een aluminium look en chrome styling, er is een leren stuurwiel, een 4,2 inch digitaal display in het instrumentarium en een Red Edition rubberen vloermat. Fraai en onderscheidend zijn de rode veiligheidsgordels. In het midden van het dashboard zien we een 8 inch touchscreen, met onder meer DAB radio. Er is geen standaard navigatiesysteem aanwezig, maar met Apple CarPlay of Android Auto maak je van je smartphone het navigatiesysteem. In onze testauto zitten we riant op fraai vormgegeven kunstleren stoelen, met mooie rode naadafwerking. Gebleven in de Renault Trafic is de neerklapbare leuning van de bijrijdersbank, waar een klein mobiel kantoor achterop verstopt zit. Toegang tot de cabine krijgen we keyless, met een heuse card die dus in de broekzak kan blijven. Starten gaat met een startknop.

Langer
Als we de zitting van de bijrijdersbank omhoog klappen, kijken we in een extra bergruimte. Die is ook bereikbaar vanuit de laadruimte, door het ingenieuze doorlaadluik. Dat biedt 40 cm extra laadlengte bij de 295 cm die er al is. Tussen de wielkasten is dik ruimte voor europallets. Het laadvermogen is met 1252 kg prima, aan de trekhaak mag zelfs ruim 1600 kg. Fraai maar vooral functioneel zijn de LED-strips in de laadruimte. In de laadruimte vinden we een uitschuifbare ladder, die gebruikt kan worden om goed bovenop bij de imperiaal te kunnen.

Ruis
De aandrijflijn van deze Trafic bestaat uit een 2.0 liter turbodieselmotor van 170 pk, voorzien van start/stop systeem. Het koppel bedraagt 380 Nm. Dat geeft de Trafic voldoende trekkracht en snel accelereren bleek dan ook geen moeilijke opgave. Het geluidsniveau in de cabine is comfortabel, al hoorden we af en toe wel wat geruis rond het imperiaal. Het verbruik is met 1 op 12,7 redelijk, maar zeker niet geweldig. Ook dat ligt misschien aan het imperiaal, dat alle pogingen tot lage luchtweerstand teniet doet.

De Renault Trafic is al lang op de markt en niet meer weg te denken in Nederland. Hij bewijst zich in deze test ook weer, zeker door zijn comfort en fijne rijgedrag. Een voordeel van een Trafic via de Renault Trucks-dealer is dat deze langer open is, soms wel tot 20.00 uur. Dat betekent meer uptime voor de vervoerder. Dat is nog meer voordeel, want de Trafic is en blijft een beproefde en betrouwbare bestelauto voor kleintransport. 

SPECIFICATIES & METINGEN

MerkRenault Trucks
TypeTrafic Red Edition Exclusive
Motor2.0 liter commonrail diesel
Inhoud (cc)1997
Transmissieautomaat, zes gangen
Vermogen (kW/pk)125/170
Koppel (Nm/toeren)380/1500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)548 x 196 x 197
Wielbasis (cm)350
Laadruimte lxbxh (cm)295 x 169 x 197
Tilhoogte (cm)56
Eigen gewicht – leeg (kg)1818
Nuttig laadvermogen (kg)1252
Max. aanhangergewicht (kg)1630
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA)66,7
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA)68,6
Acceleratie 0-80 km/h (sec)7,8
Acceleratie 80-100 km/h (sec)5,1
Brandstofverbruik (1 l/km)1 op 12,7
EmissieklasseEuro 6d Full
CO2-uitstoot WLTP (gr/km)187
Prijs vanaf (€)36.000
Prijs zoals getest (€)42.600

Prijzen excl. BTW/BPM


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.