Bestelautotests

Test Volkswagen Crafter L3H3 2.0 TDI 8-aut.

2

De nieuwe Volkswagen Crafter is inmiddels een vertrouwde waarde op de Nederlandse wegen. De ranker uitziende besteller doet het goed en Bestelauto kon er al regelmatig in rijden. Na een eerdere test met de Crafter rijden en testen we nu een versie met de 2.0 TDI en een nieuwe 8-gangs automaat.

De Crafter kennen we inmiddels wel, maar toch lopen we nog even een rondje rond onze testauto. Zoals gezegd, een front wat er wat geciviliseerder uitziet dan de wat bonkige voorzijde van de vorige generatie Crafter, in principe natuurlijk een aangepaste Mercedes-Benz Sprinter. Dit keer is het herkenbaar Volkswagen-design wat de klok slaat. De fraaie LED-verlichting maakt het helemaal af. Aan de achterzijde loopt de carrosserie van de Crafter taps toe. Goed voor de aerodynamica, en het gaat amper ten koste van de ruimte in de laadruimte. Wat dat betreft kun je ook als ontwerper ook niet al te veel concessies doen aan een bestelauto uit dit segment: het is en blijft natuurlijk een zo groot mogelijke doos op wielen.

Massage
In het interieur heeft zo’n designer veel meer kans om zich echt te onderscheiden, en dat heeft de designer van VW ook wel gedaan. Het dashboard is redelijk recht-toe-recht-aan, maar er zitten slimmigheidjes op als de uitstekende rand aan de voorzijde van het dashboard, waar je allerlei kleine zaken in kwijt kan. Ook bovenop het dashboard is veel opbergruimte, en altijd welkom is de opbergruimte boven het raam. Het vermelden waard is de ErgoComfort stoel die voor de bestuurder gemonteerd was. Niet alleen is die fantastisch te verstellen, er zit ook een massagestand op. Ja, lach maar, dat deden wij eerst ook. Maar probeer het maar eens uit na ene rit van een paar honderd kilometer. Dan is het, tja, best lekker eigenlijk.

Aluca
Onze zilvergrijze Crafter kwam naar de redactie in de configuratie L3H3. Dat betekent een lengte van bijna zes meter en een hoogte van 259 cm. De wielbasis bedraagt 364 cm. Dat volume zie je ook terug in de laadruimte, met een laadlengte van 345 cm en een hoogte van 195 cm. In de laadruimte zat een pico-bello Aluca-inrichting. Erg netjes, compleet met werkbank. Het LED-licht tegen het dak heeft een grote lichtopbrengst. Het laadvermogen komt uit op een niet misselijke 1470 kg. Daar gaat het gewicht van de Aluca-inrichting natuurlijk nog wel af.

Acht gangen
Als we gaan rijden met de Crafter valt het ons op weer op hoe licht de auto stuurt. De auto heeft elektro-hydraulische besturing en de communicatie met de weg is naar ons idee goed, maar het gevoel in het stuur is soms wat vaag. De Crafter is voorwielaangedreven en die voorwielen krijgen hun power van een 2.0 TDI motor die 177 pk levert. Het topmodel dus. Daar past de 8-gangs automaat dan wel bij, want dat is een fantastische transmissie, die zeker in de stad veel werk van de bestuurder overneemt. Iedereen die veel in de stad rijdt, pakketbezorgers bijvoorbeeld, moeten echt overwegen deze transmissie aan te schaffen. Of het aan de transmissie ligt of niet weten we niet, maar het verbruik is met 1 liter diesel op 9,2 km wel aan de hoge kant.

ACC
De Crafter zit vol met veiligheids- en assistentiesystemen. Mede daarom werd hij ooit International Van-of-the-Year. Even wennen maar heel fijn is de adaptive cruise control. Daarmee houdt de auto automatisch afstand tot de voorganger. Niet alleen in volle vaart, maar ook, zo ondervonden wij, in de file. In ‘langzaamrijdend verkeer’ hoefden wij lange tijd de rem niet aan te raken, enkel pas als volledige stilstand dreigt, maar dan geeft ACC daar zelf opdracht toe.

Het is maar een van de zaken die deze Volkswagen Crafter tot een zeer eigentijdse auto maken die klaar lijkt voor connectivity en autonoom rijden. Zo ver is het nog niet, eerst maar eens zien wat voor impact de introductie van de elektrisch aangedreven Crafter heeft op de bestelautomarkt.

2 reacties op “Test Volkswagen Crafter L3H3 2.0 TDI 8-aut.

  1. G.F.M. Ooms schreef:

    Mooie en goede recensie Arjan, Zouden jullie ook een keer de aller allergrootste MAN TGE 4×4 kunnen gaan testen en dan met name hoe die auto zich gedraagt in ruw bouwterrein met daaraan gekoppeld een flinke aannemersaanhangwagen?

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Goed idee Floris. Houden we in gedachten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *