
Thermo King is een samenwerking aangegaan met Mediplus Exim, een toonaangevende Roemeense distributeur van farmaceutische producten en onderdeel van de pan-Europese farmaceutische groep Dr. Max. Dit project heeft geleid tot het grootste operationele wagenpark voor farmaceutische distributie in Roemenië dat uitsluitend bestaat uit elektrische koelunits. Het nieuwe gemoderniseerde wagenpark levert geneesmiddelen van magazijn naar apotheken en is samengesteld uit de nieuwe, volledig elektrische koelunits van Thermo King: de E-200 MAX 50 en de B-100 30.
Geconditioneerd en compromisloos transport van farmaceutische producten via het distributienetwerk is cruciaal voor het behoud van de kwaliteit en integriteit van deze producten. Mediplus was op zoek naar een oplossing met temperatuurbeheersing voor hun wagenpark die niet alleen zou voldoen aan de richtlijnen van de Europese Unie inzake goede distributiepraktijken (GDP) voor geneesmiddelen, maar ook bij zou dragen op het gebied van onderhoud, brandstofbesparing en naleving van de wettelijke milieuvoorschriften. De elektrische en direct aangedreven units van Thermo King voldeden aan al deze eisen en hebben gezorgd voor solide en betrouwbaar temperatuurbeheer bij Mediplus om de kostbare vracht te beschermen.

“We richten onze inspanningen op het verhogen van de kwaliteit, betrouwbaarheid en diversiteit van de diensten die we leveren aan onze klanten en leveranciers, waardoor we de kwaliteitsnormen en prestaties verhogen op de Roemeense farmaceutische markt”, aldus Sorin David, logistiek directeur bij Mediplus. “We proberen te innoveren bij alles wat we doen en Thermo King is een leider in elektrificatie in de sector van klimaatbeheersing in transport. Onze samenwerking om één van de grootste Roemeense wagenparken te realiseren dat uitsluitend bestaat uit elektrische koelunits was een logische volgende stap in onze relatie. We wisten dat we met de kennis, productkwaliteit, dienstverlening, technische ondersteuning en oplossingen van Thermo King onze positie als marktleider zouden verstevigen.”
“Onze relatie met Mediplus is onderdeel van de visie van Thermo King om samen te werken met klanten om de klimaatbeheersingstechnologieën in transport te blijven verbeteren en om de productinnovatie, betrouwbaarheid, optimale efficiëntie en rentabiliteit te leveren die aan de verwachtingen voldoet”, zegt Jozsef Torok, hoofd verkoop voor Zuidoost-Europa bij Thermo King. “De transportsector, en met name het transport van geneesmiddelen, moet aan een overvloed van regels voldoen. Het is onze taak om nauw samen te werken met klanten en producten te leveren, zoals de E-200, die hun werkzaamheden ‘toekomstbestendig’ maken door deze wettelijke voorschriften en de milieuverwachtingen op te volgen.”

Dankzij de ondersteuning van Termoport, de officiële dealer van Thermo King in Roemenië, beschikt Mediplus nu over een wagenpark dat bestaat uit 144 nieuwe voertuigen, waaronder de E-200 MAX 50 voor hun gekoelde toepassingen (2-8 graden Celsius) en B-100 30-units voor toepassingen met een geconditioneerde omgevingstemperatuur (15-25 graden Celsius). Alle voertuigen zijn uitgerust met een enkele temperatuurzoneconfiguratie om solide temperatuurbeheer te kunnen leveren en de gevoelige vracht te beschermen tijdens de dagelijkse intensieve leveringsroutes, waarbij de deur meerdere keren wordt geopend.
De E-200-unit is de nieuwste toevoeging aan de Thermo King-portefeuille van niet-dieselvoertuigen en vertegenwoordigt de volgende generatie van volledig elektrische koelunits. In tegenstelling tot de typische oplossingen met directe aandrijving die zijn ontworpen voor dieselverbrandingsmotoren, werkt de E-200 onafhankelijk van de motoren van het voertuig. De E-200 kan met zowel elektrische als motoraangedreven voertuigen worden gebruikt.
De E-200 is een nieuw, duurzaam koelsysteem dat is uitgerust met gepatenteerd energiebeheer en bijdraagt aan een lager energieverbruik, verhoogde voertuigautonomie en hogere efficiëntie en betrouwbaarheid. Daarnaast worden de E-200-units geleverd met een in de fabriek beschikbare hold-over-optie die met een extra accupakket of via de secundaire accu van het voertuig de unit van capaciteit kan voorzien tijdens stops voor leveringen of pauzes, onafhankelijk van het voertuig.
