
Bovag, RAI Vereniging en ARN hebben met Minister Jacqueline Cramer (Milieu) overeenstemming bereikt over de sloopregeling.
Consumenten krijgen €750 of €1.000 korting als ze hun auto laten slopen en een nieuwe kopen, afhankelijk van bouwjaar en brandstof. Voor oude bestelauto’s geldt een premie van €1.000 of €1.750. De regeling gaat zo snel mogelijk van start en eindigt als het budget op is. Volgende week wordt de informatie aan consumenten beschikbaar gesteld via de website www.nationalesloopregeling.nl. Het bedrag voor bestelwagens is overigens duidelijk hoger dan de oorspronkelijke 750 euro waarvan EVO zei dat die volstrekt onvoldoende was.
Bestelauto’s (met een bruto voertuig gewicht (GVW) ≤3500kg) die in aanmerking komen voor de sloopregeling zijn:
– bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar t/m 1989 – categorie 1: een slooppremie van € 750,-;
– bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar 1990 t/m 1995 – categorie 2: een slooppremie van € 1.000,-;
– bestelauto’s met een dieselmotor, een leeggewicht <1800kg en van bouwjaar t/m 1999 – categorie 3: een slooppremie van € 1.000,-;
– bestelauto’s met een dieselmotor, een leeggewicht ≥1800kg en van bouwjaar t/m 1999 – categorie 4: een slooppremie van € 1.750,-;
mits omgeruild tegen een nieuwere:
– bestelauto met benzinemotor vanaf bouwjaar 2001;
– bestelauto met dieselmotor met een gesloten roetfilter (af fabriek);
én mits voldaan aan de volgende voorwaarden:
– de oude auto staat sinds 1 maart 2008 op naam van de laatste eigenaar;
– de oude auto is verzekerd;
– de oude auto en ook de jongere auto hebben een Nederlands kenteken;
– de APK van de oude auto is nog minimaal 3 maanden geldig op het moment van inleveren;
– de oude auto heeft geen “WOK-status” (Wachten Op Keuren);
– de oude auto heeft sinds 1 maart 2008 geen deel uitgemaakt van de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf.
Volgens EVO is het goed dat er nu meer duidelijkheid is over de sloopregeling. Zo is het positief dat de slooppremie is verhoogd van 750 euro naar 1750 euro voor de zwaardere categorie bestelauto’s.
EVO bestudeert momenteel de sloopregeling. Daarna praat EVO verder met Rijk en gemeenten om te bespreken welke gevolgen dit heeft voor de eventuele invoering van een milieuzone voor de bestelauto. EVO zei eerder haar steun op aan de milieuzone voor de bestelauto vanwege de initiële hoogte van de slooppremie, 750 euro.
Bron: Automotive & Nationale Sloopregeling