
Het marktaandeel van Toyota bedrijfswagens is in de eerste zes maanden van dit jaar fors gegroeid. Toyota verkocht 999 exemplaren van onder meer de ProAce Compact en ProAce Worker. Dat is een toename van 35,9 procent in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. De totale bedrijfswagenmarkt steeg met 5,9 procent. Het marktaandeel van Toyota bedraagt nu 2,27 procent.
De verkoopgroei is te danken aan de nieuwe bestelauto’s die Toyota de laatste jaren heeft geïntroduceerd. Medio 2016 lanceerde Toyota de nieuwe ProAce Worker en Long Worker (MDV). Deze werden vrijwel direct gevolgd door de nieuwe Toyota Hilux. Ook de slimme ProAce Compact (CDV+) volgde snel.
De sterke verkoopgroei wordt grotendeels veroorzaakt door de ProAce. De in samenwerking met PSA gebouwde auto groeide in verkoop van 482 naar 663 eenheden, een plus van 37,7 procent. De orderportefeuille is stevig gevuld. Ook de eerste ProAce Truck modellen met vaste of kippende laadbak zijn intussen afgeleverd.
Ook de Toyota Hilux laat een sterke groei zien. Het pick-upsegment is groeiende in Nederland en Toyota weet hiervan te profiteren. De Hilux scoorde het afgelopen halfjaar 14 procent meer registratieaantallen. Met name de succesvolle Toyota Hilux Fifty is verantwoordelijk voor de groei.
Eind 2017 lanceerde Toyota een nieuwe Land Cruiser. Deze wordt in Nederland in vijf verschillende grijskentekenvarianten verkocht. De verkopen groeiden van 78 naar 141 stuks in het afgelopen halfjaar, een plus van 80 procent.