Nieuws

Toyota vernieuwt HiLux op veel punten

Toyota wijst graag op het succes van de HiLux, dus beginnen we daar maar even mee. Het Europese marktaandeel van de Toyota HiLux is in 2007 – slechts drie jaar na de introductie – gestegen naar 22 procent, wat neerkomt op 38.957 verkochte auto’s. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van het verkoopcijfer voor Europa in 2005. Van de zesde generatie HiLux waren eind 2007 wereldwijd in totaal 1.269.799 eenheden verkocht, waarvan 508.107 alleen al in dat jaar. Met de nieuwe eigenschappen en upgrades van modeljaar 2009 moet de HiLux het nog beter doen. De verkoopdoelstelling is gesteld op 47.000 eenheden in 2009, waarmee de HiLux naar verwachting eerdere verkoopresultaten zal overtreffen en de toppositie van Toyota SUV’s in Europa nog verder zal versterken.

Toyota wijzigde de nieuwe HiLux voor 2009 grondig

Uiterlijk valt op dat de grille vernieuwd. De HiLux lijkt nu wat meer op andere SUV’s van Toyota. De bumper is eveneens opnieuw ontworpen en heeft nu een grotere en bredere koelopening, zodat het zwaartepunt lager lijkt te liggen. Van de voorbumper lopen krachtige lijnen naar de achterzijde, die nog extra worden geaccentueerd door de nieuw ontworpen 15 inch lichtmetalen velgen (SX en SR uitvoeringen) en totaal nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen (optioneel op de SR uitvoering).

De klant kan kiezen uit drie carrosserievarianten. De Dubbele Cabine is uitermate populair onder mensen die veel outdoor zijn. Met een aandeel van 63 procent was dit in 2007 de best verkochte HiLux in Europa. De Xtra Cabine behaalde de tweede plaats met een aandeel van 26 procent, gevolgd door de Enkele Cabine op de derde plaats met een aandeel van 11 procent.

Een afdekplaat voor de laadbak van de Toyota HiLux is verkrijgbaar

Het interieur is aangepast naar het comfortniveau van een personenauto, met onder andere een nieuw ontworpen 4-spaaks stuurwiel, nieuwe stuurwielbediening voor het audiosysteem en nieuwe toetsen voor het multi-informatiedisplay (Dubbele Cabine). Op de SX en SR uitvoeringen zijn het stuurwiel en de pookknop in leder uitgevoerd. Het instrumentenpaneel is verbeterd en is nu voorzien van nog duidelijkere indicatoren. De aandacht voor details heeft geresulteerd in beter leesbare bediening van de verlichting en ruitenwissers en een nieuw ontworpen, meer ergonomische schakelconsole voor de handgeschakelde transmissie.

De nieuwe automatische airconditioning (SR uitvoering) heeft gemakkelijke druktoetsen met een digitaal display. De geselecteerde temperatuur, ventilatie en luchttoevoer worden duidelijk weergegeven op het LCD-scherm, terwijl stof en pollen worden geweerd door interieurfilter.

De HiLux is leverbaar met twee dieselmotoren: de 2.5 D-4D en de 3.0 D-4D. De 2.5 D-4D, met 120 pk en een koppel van 325 Nm, is leverbaar voor 2WD- en 4WD-uitvoeringen met handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen. Ook bij lage toerentallen (vanaf 1.600 tpm) levert dit werkpaard een koppel van ten minste 300 Nm. De 3,0 liter D-4D, die alleen beschikbaar is op de HiLux Dubbele Cabine, heeft een toonaangevende vermogen/gewichtsverhouding en biedt uitstekende rijeigenschappen met 171 pk. Het motorkoppel is in de automatische uitvoering met 17 Nm opgevoerd naar 360 Nm, tussen de 1.400 en 3.400 tpm. De 3.0 D-4D beschikt standaard over vierwielaandrijving en biedt de keuze uit een handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen of een nieuwe automatische transmissie met 5 versnellingen, die gebruik maakt van een AI (Artificial Intelligence)-schakelregeling om het schakelpatroon af te stemmen op de rijstijl van de bestuurder en de wegomstandigheden. Dit systeem, dat door Toyota is ontwikkeld, kan de hellingshoek berekenen en het rijgedrag van de bestuurder inschatten en ondersteunen.

Klaar voor elke zware klus: de nieuwe Toyota HiLux

De trekkracht wordt op de 3.0 D-4D nog verder vergroot door de ingenieuze Swirl Control. Dit systeem optimaliseert de lucht/brandstofverhouding bij lage toerentallen, waardoor er meer koppel beschikbaar komt zonder dat er hoeft te worden geaccelereerd. Het zorgt daarnaast voor lagere emissies en een lager brandstofverbruik. Beide motoren voldoen aan de Euro 4.

Als antwoord op de toenemende vraag van actieve outdoor beoefenaars beschikt de nieuwe HiLux over diverse nieuwe eigenschappen in de verschillende uitvoeringen, die stuk voor stuk ontworpen zijn voor meer comfort voor bestuurder én passagiers.

De vernieuwde HiLux is nu leverbaar met een nieuwe afsluitbare achterklep (Xtra en Dubbele Cabine), die kan worden gebruikt wanneer de auto wordt afgedekt met een hardtop. Er is ook een uitgebreid assortiment accessoires verkrijgbaar, van pushbars tot trekhaken en zelfs lederen bekleding. Vehicle Stability Control (VSC) is nu optioneel op de HiLux 3.0 D-4D SR uitvoering, wat zorgt voor actieve veiligheid en verbeterde rijeigenschappen. Alle overige HiLux uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een Limited Slip-differentieel (LSD) op de achteras, die in het terrein voor meer tractie zorgt en ook op de weg het doorslippen van de wielen minimaliseert. Het Limited Slip-differentieel ontneemt koppel aan het slippende achterwiel en levert zo de best mogelijke tractie. De aandrijfkrachten worden vervolgens automatisch verdeeld over het linker- en rechterachterwiel, waarbij het wiel met de meeste tractie het hoogste koppel krijgt.

De Dubbele Cabine heeft een complete upgrade van het passieve veiligheidssysteem ondergaan. Naast airbags voor de bestuurder en passagier zijn nu ook side airbags voor de bestuurder en passagier en curtain airbags voor de eerste en tweede zitrij leverbaar.

De Toyota HiLux is verkrijgbaar vanaf 14.850,- euro (exclusief BPM en BTW) voor de Enkele Cabine Van 2.5 D-4D 2WD LX.

TIP: Bekijk in het Dossier Test een multitest met de Toyota HiLux.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.