Toyota heeft grote ambities voor Nederland met haar bestelauto’s. In 2025 wil het Japanse merk 4000 bestelauto’s in ons land verkopen. Dit jaar zijn dat er nog 2.400. Tevens timmert Toyota hard aan haar dealernetwerk en services onder de naam Toyota Professional en heeft het haar gehele gamma een flinke update gegeven. Toyota nam uitgebreid de tijd om haar bestelautostrategie toe te lichten op het Kenshiki Forum 2023 in Brussel.
In heel Europa zijn momenteel 250 Toyota-dealers, maar dat moet groeien naar 500, vertellen Didier Gambart en Emmanuel Beaune van Toyota Motor Europe. “In 2025 moet dat gerealiseerd zijn”, zegt Beaune. “Dan worden dealers echte Toyota Professional Centers, een nieuw retailconcept voor ons, echt de focus op lichte bedrijfswagens. Het Toyota Professional Centre geeft een gezicht aan het label Toyota Professional. Dat bestaat al sinds 2019 maar was, zo geeft Toyota zelf toe, tot nu wat onzichtbaar. Nu is er dan expertise en toewijding van de dealers en een uitgebreid pakket klantgerichte oplossingen en diensten. Vanaf 2024 wordt dit ook in Nederland uitgerold. Zodra de klant het Toyota Professional Center verlaat met een nieuwe bestelauto, weet hij dat hij zeker is van 10 jaar garantie en 200.000 km aangevuld met 10 jaar garantie tot 300.000 op batterijdegradatie.
Ambitie
Niet alleen in Nederland, in heel Europa heeft Toyota Professional de focus op bestelauto’s. Niet zo gek, want het is bekend dat bedrijfsauto’s fabrikanten meer marge opleveren dan personenauto’s. In 2022 verkocht Toyota Professional in Europa 119.000 bestelauto’s en het merk stevent dit jaar af op een nieuw record van meer dan 140.000 exemplaren. Toyota wil zijn groei versnellen en heeft de ambitie om in 2025 de mijlpaal van 180.000 verkochte bedrijfswagens te passeren en met een marktaandeel van 7 procent de top-zes van de markt te betreden.
ProAce Max
Toyota is voor bijna al haar bestelauto’s een partner van Stellantis. Dat merk vernieuwde onlangs haar gamma en Toyota doet nu hetzelfde. Met een belangrijk verschil: de grootste bestelauto is nieuw in het gamma van bestelauto. De ProAce Max geeft Toyota toegang tot het qua volume belangrijkste marktsegment van bestelauto’s. We maakten al eerder details bekend over de ProAce Max, nu kunnen we ook melden dat de elektromotor een vermogen heeft van 200 kW/272 pk. Het koppel bedraadt 410 Nm. Het accupakket is 100 kWh groot en goed voor 420 km actieradius (WLTP). Snelladen kan met een capaciteit tot 150 kW.
Fris
Ook de ProAce Worker en ProAce City zijn vernieuwd. Ze ogen weer fris met een vernieuwd front en interieur. Beide modellen hebben geen grille meer tussen de koplampen. Een trapeziumvormige grille in de bumper zorgt voor een herkenbaar familiegezicht. Optioneel zijn er LED-lampen en lichtmetalen velgen mogelijk. Het interieur is voorzien van nieuwe bekleding maar optioneel ook van digitale instrumentenclusters en 10-inch touchscreens voor het volledig verbonden infotainmentsysteem. Dat omvat ook geïntegreerde navigatie.
De ProAce Worker heeft een elektrische aandrijflijn met een motorvermogen van 100 kW/136 pk en een accupakket van 50 of 75 kWh. Met dat grootste pakket is een actieradius van 350 km (WLTP) mogelijk. Een dieselmotor kan ook. Er is een 1,5 liter diesel van 120 pk en een 2,0 liter diesel van 180 pk. Het gebruik van HVO100 is mogelijk en heeft volgens Toyota zelfs de voorkeur. Transmissies zijn er zowel automatisch als handbediend.
Het kleinste model, de ProAce City, heeft elektrische aandrijflijn van 100 kW/136 pk vermogen. De 50 kWh batterij zorgt voor een actieradius van 330 km (WTLP), 50 km meer dan het bestaande model. Als de accu snel moet worden opgeladen, kan een snellaadsysteem van 100 kW DC (gelijkstroom) die in ongeveer 30 minuten tot 80 procent opladen. Bij de ProAce City is de 1,5 liter dieselmotor beschikbaar, goed voor maximaal 130 pk. Een 1,2 benzinemotor van 110 pk is ook leverbaar.
Eigen model?
De modellen van Toyota zijn allemaal afkomstig van Stellantis. Zou Toyota niet het liefst eigen modellen op de markt brengen, zoals de onlangs in Japan gepresenteerde conceptauto Global HiAce? “We hebben heel duidelijk gekozen voor Stellantis als partner, omdat we lang zijn weggeweest van de Europese markt met bestelauto’s, als we de Hilux even buiten beschouwing laten. Met Stellantis als partner kunnen we snel opschalen en dat hebben we echt nodig. Het is heel moeilijk om zelfstandig de grens van 100.000 verkochte auto’s te halen”, aldus Didier Gambart.
Hilux hybride en H2
De Hilux pick-up is Toyota’s eigen product, maar ook hierbij staan de ontwikkelingen niet stil. Onlangs konden we al exclusief rijden met de nieuwe GR Sport Edition, nu is er een Hilux voorzien van een 48V hybridesysteem. Dat betekent dat de 2,8 liter dieselmotor (204 pk sterk en met 500 Nm koppel) gezelschap krijgt van het 48V systeem. De motor drijft via een riem een compacte elektromotor-generator aan. Die laadt op zijn beurt de nieuwe 48-volt lithiumbatterij op. Die batterij weegt slechts 7,6 kilogram en is klein genoeg voor een plekje onder de achterbank. De achterbank ja, want de Hilux 48V is er uitsluitend als dubbele cabine. De batterij voedt ook het 12-voltsysteem van de Hilux via een nieuwe DC/DC-converter. Net als de andere hybride aandrijflijnen van Toyota laadt ook de aandrijflijn van de Hilux Hybrid 48V de batterij tijdens het remmen bij. Het systeem wint remenergie terug die anders verloren zou gaan en levert ook extra remvermogen. De batterij voedt de elektromotor-generator, die maximaal 12 kW/16 pk vermogen en 65 Nm koppel levert. Dat verbetert de acceleratie, het vermogen en de efficiëntie van de Hilux. Het gaat niet ten koste van het laadvermogen. Er mag 1000 kg in de laadbak en 3500 kg aan de trekhaak.
Toyota gelooft en blijft ook geloven in waterstof als brandstof voor voertuigen. In 2026 wil Toyota een eigen Hydrogen Factory Europe hebben gerealiseerd. De Japanners hebben voldoende kennis opgebouwd om hun brandstofceltechnologie aan te bieden aan derden. Daarom zien we in Brussel buiten ook de VDL waterstoftruck staan, en horen we dat Toyota de techniek levert voor de waterstoftrucks van Hyliko (op basis van de Renault Trucks T). En we zien een conceptversie van de Hilux met waterstofaandrijving. Met drie 2,6 kg waterstoftanks weggewerkt onder het chassis en met een batterij in de laadbak. Kon blijkbaar niet op een andere plek, maar scheelt wel 46 cm aan laadlengte. De verwachte actieradius is 600 km. Het valt ons op dat de bodemvrijheid met de drie tanks onder de auto maar 21 cm is, maar Toyota zegt dat dat voor de toekomst wordt verbeterd naar dezelfde speling als de normale Hilux heeft. Toyota wil in de toekomst ook aan de slag met de waterstofverbrandingsmotor, en het zet zo in op heel veel alternatieve brandstoffen.