
Truckland Zero, onderdeel van Truckland Noord-Holland in Amsterdam, is officieel benoemd tot de Nederlandse importeur van de elektrische Micro-Vett voertuigen. Het Italiaanse concern is al meer dan twintig jaar actief met de ontwikkeling en bouw van elektrisch aangedreven personen- en bedrijfsauto’s van de merken Piaggio, Fiat en Iveco.
Met name de modellen van de twee laatstgenoemde merken zijn voor Truckland in Amsterdam interessant, omdat men dealer van deze bedrijfsvoertuigen is.
“Het milieu staat momenteel centraal in veel plannen en besluiten”, legt Truckland Noord- Holland directeur Frans van Voorst Vader uit. “Iedereen is ermee bezig en geeft er een eigen invulling aan. Als multi-merkendealer beschikten wij al over een zeer divers voertuigaanbod voor onze klanten. Toen ons echter door klanten werd gevraagd of wij ook eens wilden nadenken over zero-emission oplossingen voor de ritten over kortere afstanden, kwamen wij uit op elektriciteit als ‘brandstof’. Vervolgens ga je dan op zoek naar mogelijkheden in de markt. Vanuit onze huismerken Iveco en Fiat kwamen wij in Italië terecht. Daar bleek het bedrijf Micro-Vett ruime ervaring te hebben met de ombouw van bestaande dieselmodellen naar een uitvoering met een elektromotor. Er worden 1000 voertuigen per jaar geproduceerd. Als techneut was ik beslist verrast hoe ver men hier al was en zag direct mogelijkheden voor binnensteden in de Randstad. Feitelijk het gebied waar wij als Truckland bedrijven ook actief zijn. In het begin richten wij ons op de invulling van wensen die bij meerdere van onze klanten liggen. Ik denk dan aan gemeenten, de luchthaven Schiphol maar ook aan meerdere grote bedrijven. Zij zijn prima geholpen met deze Fiorino’s, Doblò’s en Daily’s van Micro-Vett. Daarmee was voor ons het besluit snel genomen en met de directie van Micro-Vett kwamen wij tot een overeenkomst waarbij het Nederlands importschap werd gegund aan Truckland Noord-Holland in Amsterdam, die daar Truckland Zero voor opzette.”
Wendy van den Broek is het aanspreekpunt van Truckland Zero en heeft inmiddels het nodige aan inspanningen verricht. “Na het sluiten van de overeenkomst met Micro-Vett volgden de benodigde goedkeuringen en administratieve handelingen en Truckland is nu de eerste en de enige die voor elektrische Micro-Vett auto’s, voor zowel personen- als bedrijfswagenuitvoering in Nederland een kenteken kan aanvragen. Zoals aangegeven richten wij ons met deze modellen vooralsnog op onze eigen klanten voor wie dit in bepaalde omstandigheden de beste en meest milieuvriendelijke oplossing is. Mochten bedrijven in andere delen van het land voor deze oplossing willen kiezen kunnen wij daar als importeur uiteraard ook in voorzien. Inmiddels hebben wij ook contacten gelegd met installatiebedrijven die kunnen zorgen voor de benodigde stroomaansluiting. Het laden van de accupakketten vraagt om een krachtstroomaansluiting. De duur van het laden wordt evenals de actieradius bepaald door het gekozen lithium-ion accupakket. Daarin biedt Micro-Vett meerdere opties, die ook ieder een eigen prijsplaatje kennen. Ook de keus van de motor is afhankelijk van het type voertuig en het gebruik er van. Zo beschikt een Fiorino over een elektromotor met een vermogen van 15 kW met een piek naar 30 kW, terwijl dat bij de Doblo op 60kW ligt. De topsnelheden liggen tussen de 90 en de 120 km/uur en het spreekt voor zich dat het ‘op vol vermogen rijden’ meer energie kost, dan wanneer er met iets lagere snelheden wordt gereden. Het grootste voordeel is dat iedere rit geen kwalijke uitstoot oplevert en dat het geluid van de auto tot een minimum is teruggebracht. Ten aanzien van de prijzen gaan wij uit van circa 23.000 euro voor een basisversie Fiorino. Deze prijs loopt op naarmate men een grotere auto, een krachtiger accupakket of meer extra’s op en in de auto wil. Feit is wel dat over deze voertuigen geen houderschapsbelasting en ook geen BPM wordt geheven.”