
Univé introduceert e-Support per direct voor de zakelijke markt. Vorig jaar had de verzekeraar een primeur op de Nederlandse consumentenmarkt door het aanbieden van een autoverzekering met een e-call systeem. Dit systeem – een kastje dat ingebouwd wordt in de auto – is vanaf 2015 wettelijk verplicht in nieuwe voertuigen. e-Support helpt direct bij ongevallen onderweg, doordat het een automatisch signaal naar de alarmcentrale stuurt.
e-Support Zakelijk is met name interessant voor het MKB. Deze ondernemingen – bijvoorbeeld bouwbedrijven – zijn vaak afhankelijk van medewerkers die veel op weg zijn. De medewerkers en hun voertuigen vormen vaak de spil van het bedrijf. Mede hierdoor is het voor de werkgever bij een ongeluk belangrijk dat zijn medewerkers direct geholpen kunnen worden. Hoe sneller de hulp aanwezig is, hoe kleiner de kans op ernstig of blijvend letsel.
Naast directe hulp bij ongevallen, biedt e-Support ondernemers informatie over hun voertuigen. Zo zorgt e-Support er bijvoorbeeld voor dat een gestolen bedrijfswagen snel gelokaliseerd kan worden op basis van de GPS-signalen die het ingebouwde systeem vanuit de auto uitzendt. Daarnaast biedt het via een afgeschermde webpagina inzicht in het rijgedrag.
Een bijkomend voordeel op de langere termijn is het bijhouden van de gereden kilometers. Vanaf volgend jaar wordt de wetgeving rondom kilometerregistratie aangescherpt. Univé wil het registreren van kilometers voor zakelijke doeleinden daarom vereenvoudigen. Momenteel wordt voor Univé e-Support klanten een app ontwikkeld waarmee de registratie automatisch verloopt.
Uit recent onderzoek van Univé onder verzekerden die al in het bezit zijn van een e-Support verzekering, blijkt dat 75 procent e-Support afsloot omdat het hen een veiliger gevoel in de auto geeft. Op het gebied van bewust en efficiënt rijgedrag blijkt er nog veel terrein te winnen. Een meerderheid (80 procent) van de e-Support klanten geeft aan niet precies te weten of geen idee te hebben hoeveel brandstof zij verbruiken. Dit terwijl 94 procent de noodzaak voelt om brandstof te besparen. 48 procent van de e-Support-gebruikers zou graag inzicht krijgen in hoe zij zuiniger kunnen rijden.
“Veiligheid is een belangrijk punt voor automobilisten die e-Support gebruiken”, zegt Johan Buigholt, manager propositieontwikkeling & innovatie bij Univé Schadeverzekeringen. “Met de introductie van e-Support voor de zakelijke markt willen we het ook zakelijke rijders mogelijk maken bewuster de weg op te gaan en hun verkeersveiligheid te vergroten. Inzicht in rijgedrag speelt hierbij een belangrijke rol, maar maakt het ondernemers ook gemakkelijker te besparen op onderhouds- en brandstofkosten. Iets waar bij een groot deel van de automobilisten veel behoefte aan is.”
“Wij zijn blij dat inmiddels steeds meer mensen bewust bezig zijn hun veiligheid op de weg te vergroten”, zegt Linda van der Eijck, directeur Veilig Verkeer Nederland. “e-Support speelt hierbij een belangrijke rol. Wij juichen het daarom toe dat ook automobilisten die in een bedrijfsauto de weg op gaan, gebruik kunnen maken van deze oplossing. Dit komt bewust en verantwoord rijgedrag alleen maar ten goede.”
e-Support kost € 5 per maand (exclusief BTW), naast de premie van de Univé Autoverzekering. Het systeem kan in ieder type auto worden ingebouwd door een gespecialiseerde partner van Univé. Meer informatie is te vinden via .