Tot de overname door het Belgische Punch in september 2005 was ICS onbetwist marktleider op boordcomputergebied in Nederland. Sinds die tijd is er aan leverancierszijde heel wat veranderd. Zo is het nationaal georiënteerde karakter van het aanbod verleden tijd. Aanbieders als Transics, Qualcomm, CarrierWeb, GreenCat, Punch Telematix, Prometheus, C-Track, Scania en Volvo zijn ook buiten de Benelux steeds actiever.
Conform de bevindingen van TLN melden de aanbieders dat de Benelux een belangrijke afzetmarkt is en blijft. Zowel voor de vervanging van bestaande systemen als de eerste aanschaf daarvan is de belangstelling in ons land – net als voorgaande jaren – onverminderd groot. Elders in Europa groeit de vraag naar boordcomputers vooral in Frankrijk, Duitsland en Oost-Europa.
Marktleider
Marktleider in ons land is momenteel het Belgische Transics, dat afgelopen zomer de 40.000ste Quattro-boordcomputer in Europa installeerde. Ook de eerdergenoemde andere leveranciers en het nationaal opererende MobiCoach hebben veelal meerdere duizenden units in ons land verkocht. Naast het sterker worden van de bestaande aanbieders laat de groeiende vraag ook ruimte voor nieuwkomers. Relatief ‘jong’ op de boordcomputermarkt zijn Aventeon met Logistics.One, Icera met LogiVisi, i-Trace met TeleDrive, MapTrace met MapFox en Tensing met FieldVision. Het Deense Comlog, dat in 2003 naar Nederland kwam, heeft daarentegen haar vestiging hier gesloten en verzorgt verkoop en ondersteuning nu vanuit het hoofdkantoor in Aabybro.
TMS-leveranciers
Hoewel de meeste systemen worden geleverd door bedrijven die zich puur op boordcomputers concentreren, zijn ook verschillende aanbieders uit andere disciplines niet onverdienstelijk aanwezig op deze markt. Zo bieden de TMS-leveranciers Centric Logistic Solutions, Com-Unit, GMT en NACHON een boordcomputeroplossing die helemaal is geïntegreerd met hun TMS. Ook GreenCat, dat afgelopen voorjaar is ontstaan uit de fusie van Groeneveld IT en CatLogic, heeft de TopIQ-boordcomputer ingebed in de eigen TMS.
Verschillende aanbieders, waaronder GMT en KPN, maken overigens gebruik van de mobiele oplossing van Prometheus, die als OEM is te integreren met andere systemen. Ook Centric zette tot afgelopen maand de Prometheus-oplossing in en blijft deze bij bestaande klanten ondersteunen, maar levert nu Roady Fleetmanagement Solutions, een zelf ontwikkeld boordcomputersysteem.
Daarnaast bieden de meeste truckfabrikanten tegenwoordig een eigen fleetmanagementsysteem, zoals Volvo, Scania, Mercedes, MAN en – vanaf begin 2008 – ook DAF. In ons land zijn tot nu toe vooral Volvo en Scania actief met hun boordcomputeroplossing.