Nieuws

Veldhuizen: BE-oplossingen en trucks

Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan is vooral bekend vanwege het meer dan succesvol in de markt zetten van de BE-bedrijfsauto’s. “De BE-markt raakt nu echter verzadigd en we gaan ons voor de toekomst richten op andere (deel) markten”, zo vertelde directeur Pieter Veldhuizen onlangs aan Bestelauto. Op een speciaal evenement liet Veldhuizen zien veel innovatie in petto te hebben, onder meer met trucks.

Veldhuizen richt zich voor de nabije toekomst op drie markten. “Eén markt ligt in het verlengde van onze BE-combinaties. Dan hebben we het over luchtgeremde middenas aanhangwagens, fusee gestuurde aanhangwagens, volume-Clixtar en een doorslag-Clixtar, allemaal te rijden met rijbewijs BE. Ook richten we ons op de markt onder BE, dan hebben we het over het modicficeren van 3,5 tons bedrijfswagens en praten we over rijbewijs B”, aldus Veldhuizen.

Veldhuizen showde op het evenement diverse BE-oplossingen.

Zo was er een Renault Master volume inrijwagen, een groot volume opbouw op een voorwiel aangedreven Renault Master bestelwagen volgens het Clixtar principe. De opbouw maakt dus deel uit van een aan het trekkende voertuig bevestigde oplegger. Hierdoor ontstaat een groot laadvermogen van 2260 kilogram op B-E rijbewijs. De groot volume opbouw met de lage laadvloer is mogelijk gemaakt door demontage van de originele Renault achteras. In plaats daarvan werd een eigen Veldhuizen achteras gemonteerd met 12 inch wielen. Ook de Clixtar oplegger is voorzien van zo’n as. De laadklep is ontwikkeld door Ybema Carrosseriebouw uit Heerenveen. De carrosserie is gebouwd door Tijmen Ploeg uit Amersfoort. De aluminium opbouw is 5,5 meter lang, 220 cm breed en 240 cm hoog. Dat geeft een inhoud van maar liefst 29 kubieke meter.

Ook interessant is de extra lage Clixtar oprijwagen op basis van een Fiat Ducato. Hiervoor is een extra lage Clixtar oplegger ontworpen welke vast op het trekkerchassis geklikt wordt. Hierdoor ontstaat een starre combinatie die zich gedraagt als een bakwagen. Door het originele chassis van de Fiat Ducato te vervangen door een lager chassis met een eigen ‘Veldhuizen’ as met 14 inch wielen en dubbele montage kan er een laadvloerhoogte van slechts 73 cm gerealiseerd worden. De achterste twee meter laadvloer loopt 28 centimeter schuin af en is voorzien van twee zogenaamde doorslagkleppen. Deze kleppen zijn twee meter lang en bieden een oprijhoek van slechts 13 graden. Hierdoor is het eenvoudig om met machines of voertuigen de laadbak op te rijden.

Ook op basis van een Fiat Ducato werden tevens een dieplader en een oprijwagen gerealiseerd. De dieplader is voor vervoer van mini-gravers en shovels met rijbewijs B. Als basisvoertuig is een Fiat Ducato Maxi 40LH1 2.3MJ genomen. Om voldoende laadvermogen te krijgen is het bestaande stalen chassis en de stalen as verwijderd. Dit is vervangen door een aluminium as met aluminium chassis en zelfdragende aluminium vloer. Het eigen gewicht van deze auto is hierdoor slechts 1700 kg, waardoor er een laadvermogen overblijft van 1800kg.

Als basisvoertuig voor de oprijwagen is een Fiat Ducato Maxi 40LH1 2.3MJ genomen. Om voldoende laadvermogen te krijgen is het bestaande stalen chassis en de stalen as verwijderd. Dit is vervangen door een aluminium as met aluminium chassis en zelfdragende aluminium vloer. Het eigen gewicht van deze auto is hierdoor slechts 1780 kg, waardoor er een laadvermogen overblijft van 1700kg.

Veldhuizen presenteerde ook een een Iveco Daily Clixtar kipper op CNG. Gemeentelijke en provinciale overheden willen steeds vaker overschakelen op milieuvriendelijke alternatieven voor diesel. CNG oftewel aardgas is een prima alternatief, vooral voor regionaal vervoer. Nadeel van deze brandstof is echter dat het laadvermogen behoorlijk wordt opgeslokt door de zware gastanks. Bij een normale chassis cabine bestelwagen met een open laadbak of een kipper blijft er soms maar een kleine 200 kilo netto laadvermogen over. Dankzij het Clixtar principe waarbij een oplegger gefixeerd wordt aan het trekkende voertuig ontstaat er een laadvermogen van 2500 kilo netto op B-E rijbewijs. Dit hoge netto laadvermogen wordt gerealiseerd ondanks het feit dat er naast de standaard 120 liter gastank ook nog eens extra tanks zijn gemonteerd. De totale tankinhoud bedraagt hierdoor 400 liter, goed voor een actieradius van zo’n 450 kilometer.

Last but not least: een fusee gestuurde verkoop-promotiewagen. Veldhuizen heeft nu een compleet nieuw concept ontwikkeld op basis van een eigen as met schijfremmen en fusee besturing. Deze as is voorzien van onderhoudsvriendelijke rubber vering. Deze eenvoudige maar doeltreffende vering maakt schokbrekers overbodig en biedt een rijstand van 30 cm boven het wegdek. Eénmaal ter plaatse kan de gehele aanhangwagen worden verlaagd tot slechts 14 centimeter. Dit is mogelijk door een compacte hydro-unit aan boord van de aanhangwagen. De aanhangwagen is afhankelijk van het gewicht uitgevoerd met het Veldhuizen Hydro-stopp systeem of met luchtremmen met ABS systeem. Hierdoor zijn totaalgewichten mogelijk tot 6,5 ton, een gewicht wat getrokken kan worden door een lichte vrachtwagen of bijvoorbeeld een Iveco Daily 50c18 bestelwagen. In dat geval is de combinatie zelfs met een B-E rijbewijs te besturen. Het hoge laadvermogen vormt daarbij een mooi alternatief voor de vaak overbeladen verkoopwagens voor kaas en vis. De vooras is ook leverbaar met een elektrische fusee besturing. In combinatie met een elektrische aandrijving kan hierdoor eenvoudig gemanoeuvreerd worden zonder dat er een trekkend voertuig aanwezig is.
De mogelijkheden voor het nieuwe concept zijn volgens Veldhuizen enorm. De toepassing als verkoopwagen ligt het meest voor de hand maar ook voor promotie doeleinden biedt het concept vele mogelijkheden. De triangel kan worden opgeklapt in de voorwand van de carrosserie maar is ook afneembaar uit te voeren. Daardoor kan de ruimte van vier zijden betreden worden. In de standaard uitvoering is er aan de zijkanten een doorloop mogelijkheid van 5,5 meter maar 7 meter behoort ook tot de mogelijkheden.
De afmetingen bedragen standaard 7,94 meter lang bij 2,35 meter breed maar afwijkende afmetingen zijn ook mogelijk. Verder zijn de wagens in serie te koppelen tot lengtes van maar liefst 16 meter. De inwendige breedte tussen de 65 cm hoge wielkasten bedraagt 120 centimeter. Inmiddels zijn er twaalf van deze fusee gestuurde verkoop-promotiewagens afgeleverd.


 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.