
Op woensdag 2 februari gaan nieuwe Europese regels voor transport in, het Mobility Package. Vanaf 20 mei wordt daarmee naar alle waarschijnlijkheid ook de heerschappij van Polensprinters aan banden gelegd.
Polensprinters is de niet zo nette benaming voor bestelauto’s die voor internationaal transport worden ingezet, veelal door Oost-Europese bedrijven, maar ook Nederlandse vervoerders gebruiken ze soms. Door het wettelijke totaalgewicht van 3,5 ton hoeven deze voertuigen niet te voldoen aan tal van regels die wel gelden voor vrachtwagens, wat de internationale transportmarkt verstoort.

Vanaf 20 mei 2022 moeten vervoerders in Europa een vergunning beroepsgoederenvervoer hebben voor voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 2.500 kilo. Nu is dat nog 3.500 kilo.“Dat betekent dus dat meer ondernemingen onder deze vergunningplicht gaan vallen”, stelt Mark van der Ham, teamleider bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een vergunning stelt eisen aan de vakbekwaamheid van de ondernemer, de financiële draagkracht en betrouwbaarheid van de onderneming en de reële vestiging in de lidstaat die de vergunning afgeeft.
George Koehorst van ILT: “Voor Nederlandse vervoerders heeft de nieuwe regel nauwelijks invloed, want hier geldt al een vergunningplicht vanaf een laadvermogen van 500 kilo. Maar je ziet in Europa dat een deel van de vrachtwagens nu net onder de 3.500 kilo gaan zitten. Als die voertuigen in Nederland rijden, vielen ze daardoor vaak buiten ons toezicht. Voor een eerlijke marktwerking is het gunstig dat een grotere groep voertuigen onder de vergunningplicht gaat vallen.”
De nieuwe regels betekenen extra werk voor de ILT. Koehorst: “Nu buitenlandse voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 2.500 kilo een vergunning moeten hebben, vallen ze ook onder ons toezicht. De ILT krijgt voor het extra werk 7 nieuwe inspecteurs. Die zetten we niet alleen in voor weginspecties, maar ook voor andere vormen van toezicht op de naleving van de regels voor wegtransport.”
Misschien goed om op te merken: de nieuwe regels gaan natuurlijk niet alleen Oost-Europese bedrijven aan die met een bestelauto vanaf 2,5 ton internationaal goederenvervoer bedrijven. Transportbedrijven uit West-Europa die datzelfde doen moeten ook aan de nieuwe regels voldoen. Vanaf 2026 moeten bestelauto’s die worden ingezet voor transport ook voorzien van een tachograaf.