Nieuws

Door de grote toename van thuisbezorging is er een grote vraag naar bestelauto’s. En die zijn ook steeds vaker elektrisch aangedreven. In februari zijn de verkopen van elektrische bestelauto’s met 180 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. In de top tien best verkochte modellen zien we ook een aantal nieuwe namen. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier VWE Automotive.

Bestelauto’s met elektrische aandrijving zijn sterk in opkomst. Er is een grotere behoefte aan bestelauto’s, omdat er steeds meer online gekocht wordt door de coronamaatregelen. Daardoor stijgt ook de vraag naar elektrische bestelauto’s. Verdere groei wordt verwacht, ook door een aanstaande subsidieregeling.

 Vooral in november en december 2020 zijn er veel elektrische bedrijfsauto’s verkocht; zelfs meer dan in de eerste drie kwartalen van 2020 samen. November was een recordmaand met 376 nieuwe elektrische bedrijfsauto’s. En in december had 1 op de 10 nieuw verkochte bedrijfsauto elektrische aandrijving. In februari lagen verkopen 180% boven de aantallen van februari 2020.

De reden voor de groei ligt voor een belangrijk deel in de toename van thuisbezorging. Doordat winkels gesloten bleven, kocht de consument de afgelopen maanden veel meer online. Daarvoor zijn meer bestelwagens nodig en een aantal bedrijven grijpt dit aan om tegelijkertijd hun vloot te verduurzamen. Er zijn grote partijen elektrische bestelwagens geleverd aan bezorgdiensten als DHL, Picnic en HelloFresh.

Maar daarnaast zijn er ook steeds meer kleinere bedrijven en instellingen die elektrisch gaan rijden. Ruim 10 procent van de elektrische bestelwagens wordt gekocht door bedrijven met een vloot van niet meer dan 10 auto’s.

Vooral voor bezorging in steden verschuift de voorkeur steeds meer richting elektrisch, soms ook gestimuleerd door plaatselijke subsidies van gemeenten zoals in Amsterdam. De verwachting is dat deze groei is de komende tijd verder zal aantrekken, ook doordat er vanaf 15 maart een nieuwe landelijke aanschafsubsidie beschikbaar komt, de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s.

Nissan en Renault waren de eerste grote merken die veel elektrische bedrijfsauto’s verkochten. In 2019 voerden deze twee partners de verkopen aan en hadden zij samen meer dan 60 procent van de markt in handen. In 2020 kwam de Mercedes-Benz eVito op markt, en werd direct de meest verkochte elektrische bedrijfsauto. Het veel minder bekende Van Blitterswijk stond in beide jaren op de derde plaats, vooral door de leveringen van de kleine bestelwagens aan Picnic.

In 2021 is er alweer een nieuwe aanbieder die de eerste plaats inneemt: het Chinese SAIC. Dat behaalt, met twee modellen in de top 10, in de eerste twee maanden van dit jaar een marktaandeel van meer dan 30 procent.

Deze sterke wisselingen en opkomst van nieuwe merken laat ook zien dat het een markt is die nog echt in ontwikkeling is. Veel nieuwe en onbekende merken, zoals ook Goupil, StreetScooter en BD Auto, spelen een rol en het modellenaanbod groeit snel. Zo waren er van de 10 meeste verkochte modellen van nu slechts 4 een jaar geleden al op de markt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.