
De Volkswagen Amarok heeft zich natuurlijk al lang bewezen in binnen- en buitenland. De introductie van het topmodel met de 3.0 V6 diesel met maar liefst 258 pk vond plaats in het sultanaat van Oman. Een meer dan geschikte locatie, zo bleek al snel.
Bij het vertrek vanuit hoofdstad Muscat staan er vijftien Amaroks klaar. Onze keuze valt op een knalrood exemplaar, voorzien van een handgeschakelde zesgangs versnellingsbak en de 120 kW-versie van de V6 diesel. De uitstekende verzorgde wegen van Muscat laten we snel achter ons en na een stop bij het dorpje Fins aan de Indische Oceaan wordt er koers gezet naar het Al Hadschar gebergte. Daar kan de Amarok zich echt bewijzen. Over smalle en bergweggetjes klimmen we naar 2000 meter. Dat gaat met stijgingspercentages gepaard waar de V6 en de handbak af en toe hard moeten werken. Wij ook trouwens, want onze HNR-rijstijl past totaal niet in het hooggebergte. Gas erop en toeren maken is de enige manier om het einddoel van vandaag te bereiken. Dat is het Salma Plateau, midden in de bergen. Verlaten van alles en iedereen slapen we onder de mooiste sterrenhemel ooit.
De volgende dag zijn we vroeg wakker om eerste keus te hebben uit het Amarok-aanbod. Natuurlijk willen we nu rijden met de nieuwe motor. Onze fraaie saffierblauwe Amarok Aventura beschikt over alle denkbare luxe èn de 8-gangs automatische transmissie. Deze Amarok zet de toon voor een relaxte tweede dag. Niet langer hoeft de bestuurder hard te werken om de route te volgen, deze sterkste Amarok kan alles aan. Drooggevallen rivierbeddingen en steile afdalingen doen ons af en toe huiveren, maar de Amarok geeft geen krimp. Een stop bij de oase Wadi Ben Khalid is uitermate verfrissend en zo veel water zien we de rest van de trip niet meer.
De Amaroks worden namelijk de Wahibi Sands woestijn in gestuurd. Eerst stoppen we even bij een bandenhandel waar de banden van de Amarok op 1,2 bar worden gezet. Waardeloos op het asfalt, maar perfect voor grip in woestijnzand. Met de ESP uitgeschakeld ervaren we weer eens hoe leuk offroad rijden is. Tegelijk merken we dat de Amarok in Nederland eigenlijk niet op zijn plek is. Hier, op echt ruige ondergrond en in woestijnen als deze, dat is zijn natuurlijke habitat. We krijgen diverse steile duinen voor de kiezen maar de Amarok zet al zijn 258 paarden en loodst ons altijd over onneembaar lijkende zandhopen. Ondertussen passeren we diverse malen in het zand vastgereden toeristen. De tweede nacht brengen we midden in de woestijn door, in een kamp met de romantisch klinkende naam 1000 Camp NIght. Want een beetje nomaden ja, dat zijn we inmiddels wel.
Na een warme nacht stappen we weer in onze blauwe Amarok. Vandaag staat in het teken van fun. Halverwege de indrukwekkende rit staan we tegenover torenhoge duinen die we mogen beklimmen. Dat beklimmen is voor de Amarok geen probleem maar het vereist wel stuurmanskunst. Niet vertragen is ook het devies want voor je het weet sta je vast in het zand. Spektakel van de dag: afdalen van een megaduin. Advies van de instructeur: niet teveel tegensturen als de auto gaat glijden in het zand en om dat te voorkomen: goed gas geven! We zijn inmiddels één met de Amarok en na een afdaling van achtbaanachtige proporties willen we maar één ding: nog een keer!
Na bijna 1000 km door Oman parkeren we de Amarok weer in Muscat en nemen afscheid van het land, de kamelen en de Amarok, echt gemaakt voor dit land.