
Leuke vraag zo voor in de zomervakantie: wat is sinds jaar en dag het best verkochte Volkswagen-product? De Golf? De Caddy? De Transporter dan? Nee hoor, het is Volkswagens eigen curryworst. Tot op heden dan, want in haar bedrijfskantines doet VW de curryworst in de ban.
De curryworst van Volkswagen is een verhaal apart. In 1973 besloot Volkswagen dat het zelf maken van curryworst goedkoper was dan het inkopen ervan. De worst, volgens eigen recept, werd een enorm succes, die zelfs een eigen onderdeelnummer kreeg (199 398 500 A). Jaarlijks maakt Volkswagen zo’n 7 miljoen curryworsten. Niet alleen voor de medewerkers trouwens, iedereen kan de worst online bestellen.
In de bedrijfskantines bij de bestelautofabrieken in Hannover was er al eerder succesvol getest met een menu zonder curryworst. Daarom verdwijnt het succesnummer nu ook van het menu in de 17 kantines en restaurants van het hoofdkantoor in Wolfsburg.

Het bedrijfsrestaurant zal na de bedrijfsvakantie vleesvrij zijn, zegt een interne memo van VW. De ongeveer 150 recepten op het menu zullen dan vleesvrij zijn. Slechts af en toe zal vis op het menu staan. Veel werknemers zouden graag vegetarische en veganistische alternatieven hebben, aldus de memo. Het nieuwe menu past ook bij de duurzaamheidsvisie die bij VW opgeld doet, want minder vlees eten per week komt ook het milieu ten goede.
Goed nieuws voor de verstokte curryworsteters bij VW: het restaurantje aan de overkant van de straat in Wolfsburg verkoopt nog wel curryworsten. Er bestaat trouwens ook nog een vegetarische variant van de Volkswagen Currywurst. Of die wel op het menu van de bedrijfskantines blijft staan is niet bekend.