
Volkswagen Bedrijfswagens heeft donderdag de nieuwe Multivan gepresenteerd, een personenbusje dat niet langer een afgeleide is van de Transporter bestelauto.
Hoe zat het ook alweer? Na de T1 t/m T6.1 bestelauto, met een personenautoversie erbij, zou je verwachten dat de T7 komt. Als Transporter en als Multivan. Maar Volkswagen heeft een aantal jaren geleden een alliantie met Ford gesloten, waardoor de eerstvolgende Transporter wordt ontwikkeld en gebouwd door Ford, in Turkije.
Volkswagen gaf al eerder aan dat de T7 er enkel als Multivan zou komen, en nu is het dan zover. Meer dan ooit is de Multivan op luxe personenvervoer, zeg maar gerust VIP-vervoer ingericht. Zo zijn er handige interieurfeatures als een verschuifbare, multifunctionele tafel, verplaatsbare/uitneembare stoelen en ‘doorloopjes’ tussen passagiers- en bestuurdersstoelen. Volgens VW is de nieuwe Multivan een echt multitalent voor bedrijf én gezin. Bovendien wordt hij nu voor het eerst geleverd als eHybrid, voorzien van plug-in hybridetechnologie.
De nieuwe Multivan is gebaseerd op het flexibele MQB-platform van de Volkswagen Groep. Dit resulteert in een lange wielbasis en een grote spoorbreedte, ofwel: meer interieurruimte, betere stabiliteit en groter rijcomfort. Hij is 4,97 meter lang (lange versie 5,17 meter), 1,94 meter breed en 1,90 meter hoog, dus langer, breder en lager dan zijn voorganger. De nieuwe Multivan heeft een scherp getekend uiterlijk, net zoals bijvoorbeeld de Caddy. Kijk maar eens naar de lijnvoering van de motorkap. Scherp getrokken, vlakke koplampunits zetten daarbij eigentijdse accenten. Optioneel zijn IQ.LIGHT LED Matrix koplampen leverbaar.
Om het rijden makkelijker te maken en tegelijkertijd (nog) meer ruimte te creëren, heeft de Multivan geen versnellingspook en handrem meer. Een DSG-automaat is standaard en wordt dankzij shift-by-wire technologie nu bediend door een schakelaar rechts van het stuur. De traditionele handrem heeft eveneens plaats gemaakt voor een schakelaar. Dankzij die oplossingen is de ruimte tussen de voorstoelen nu volledig vrij, en dat biedt handige mogelijkheden, bijvoorbeeld een doorloopje naar achteren. Voor het eerste is de Multivan er ook met een glazen panoramadak. De cockpit voor de bestuurder heeft duidelijke overeenkomsten met bijvoorbeeld de Caddy of ook de ID. personenauto’s.
Het interieur van de nieuwe Multivan is dan ook digitaal en connected. De Digital Cockpit is standaard en dat geldt ook voor het Ready 2 Discover infotainmentsysteem met geïntegreerde eSim, de veiligheid van het eCall noodoproepsysteem en de online diensten van We Connect en We Connect Plus. Een 360 graden camera (Area View) is nu eveneens leverbaar.
De nieuwe Multivan biedt een enorme binnenruimte dankzij de zeer lange wielbasis van 3,12 meter (+12,4 cm) en het slimme stoelsysteem. Voorin de nieuwe Multivan zitten bestuurder en passagier prettig hoog. Daarachter is er ruimte voor maximaal vijf individuele zitplaatsen. De stoelen op de tweede zitrij zijn 180 graden te draaien. Zo verandert het interieur in een knusse ruimte waarin de inzittenden elkaar aan kunnen kijken. De stoelen op de tweede en derde zitrij zijn eenvoudig uitneembaar en terug te plaatsen. Dankzij het railsysteem zijn ze net als de multifunctionele tafel verschuifbaar en op elke gewenste positie te verankeren.
Een traditionele Multivan-feature is een handig, uitvouwbaar tafeltje. In de nieuwe Multivan is die getransformeerd tot een heuse multitool. Via het railsysteem is de tafel op elke gewenste plek te schuiven: tussen de voorstoelen of tussen de zitplaatsen van de tweede of derde zitrij. Met ingeklapte tafelbladen kan deze multitool fungeren als middenconsole tussen de voorstoelen. De complete unit is bovendien eenvoudig uitneembaar. Ook zo zijn doorloopjes te creëren.
Voor het eerst is de Multivan nu ook leverbaar met een elektrisch bediende achterklep die opent na een voetbeweging onder de achterbumper (Easy Open). Enkele belangrijke cijfers: zelfs met de derde zitrij in positie bedraagt het volume van de bagageruimte al 469 liter (lange versie: 763 l), wat flexibel uit te breiden is tot liefst 3.672 liter (4.005 l). En dan kan de Multivan ook nog eens aanhangers met een maximaal gewicht tot 2.000 kg trekken.
Volkswagen Bedrijfswagens levert de Multivan voor het eerst als efficiënte plug-in hybride. De combinatie van een elektromotor en TSI turbo-benzinemotor is goed voor een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. De nieuwe Multivan eHybrid kan geheel elektrisch en geruisloos door de stad rijden, en start in principe altijd in elektrische modus. De 13 kWh lithium-ion batterij maakt het mogelijk om een groot deel van de dagelijkse ritten geheel elektrisch af te leggen. Voor maximale veiligheid en comfort is de Multivan er met een groot aantal geavanceerde assistentiesystemen. Front Assist inclusief City Emergency Braking, uitwijkondersteuning, dynamische weergave van verkeerstekens, Lane Assist en cruise control zijn standaard. IQ.DRIVE Travel Assist (optie) maakt semiautonoom rijden mogelijk en zorgt dat de Multivan een veilige afstand aanhoudt tot voorliggers en netjes tussen de wegmarkeringen blijft.
De nieuwe Volkswagen Multivan wordt begin 2022 op de Nederlandse markt verwacht. In aanloop naar de marktintroductie geeft Volkswagen Bedrijfswagens meer informatie vrij over de specificaties en de prijzen.
Met de introductie van de nieuwe Multivan en de deal met Ford is niet gezegd dat Volkswagen straks geen echte bestelauto’s meer maakt in dit marktsegment. Volgend jaar verschijnt eveneens de volledig elektrische ID.Buzz Cargo op de markt.