
Volvo Group, Renault Group en logistieke gigant CMA CGM Group starten een samenwerking om logistiek schoner en efficiënter te maken met een nieuwe generatie volledig elektrische bestelauto’s. Het nieuwe bedrijf zal een nieuwe range van volledig elektrische en gedigitaliseerde voertuigen introduceren. De productie staat gepland voor 2026.
De elektrische bestelauto’s zullen worden gebouwd op een nieuw volledig elektrisch skateboardplatform dat een hoge modulariteit zal bieden voor verschillende carrosserietypen tegen lage kosten en een doorbraak op het gebied van veiligheidsvereisten. Al eerder was er sprake van dat Renault en Volvo zouden samenwerken op het gebied van bestelauto’s.
Dankzij de nieuwe Software Defined Vehicle-architectuur zal het voertuig ongekende mogelijkheden bieden om de leveringsactiviteit en de bedrijfsprestaties van de gebruiker te monitoren, waardoor de globale gebruikskosten voor de logistieke spelers met 30 procent zullen dalen. De verbonden diensten die mogelijk worden gemaakt door de softwaregedefinieerde voertuigtechnologie zullen de klanten levenslang up-to-date voertuigen bieden. De bestelwagen zelf biedt een uitstekende capaciteit voor stedelijke mobiliteit, een hoge polyvalentie voor op maat gemaakte oplossingen, verschillende batterijcapaciteiten met een ongeëvenaarde 800V-functie voor bestelwagens.
Het nieuwe bedrijf zal volledig onafhankelijk zijn en de flexibiliteit van een start-up combineren met de sterke ruggengraat van zijn partners. Renault Group en Volvo Group willen de investeringen in onderzoek en ontwikkeling delen en de voordelen van de bestaande knowhow, diensten en industriële voetafdruk in de nieuwe onderneming inbrengen.
Renault Group zal vanuit zijn expertise de knowhow inbrengen om het elektrische platform op schaal te ontwikkelen en te produceren dat zal worden uitgerust met zijn eerste Software Defined Vehicle-architectuur, die de mogelijkheid biedt om het voertuig in open source te verbinden met de logistieke bedrijfsomgeving.

Volvo Group is wereldwijd marktleider in trucks met een sterk klantenbestand van professionele logistieke bedrijven, een wereldwijd servicenetwerk en een ruime ervaring in uptime- en productiviteitsdiensten. Dergelijke diensten zullen, in combinatie met het innovatieve voertuigplatform, bijdragen aan een volledige oplossing voor een koolstofvrije stadslogistiek.
Als wereldwijde speler in alle segmenten van de toeleveringsketen zal CMA CGM het nieuwe bedrijf helpen bij het ontwikkelen van passende oplossingen die voldoen aan de behoeften van alle spelers in de transport- en toeleveringsketen, op basis van end-to-end efficiënte oplossingen. CMA CGM zal ook haar knowhow van een wereldspeler op het gebied van logistiek inbrengen en zo de oplossingen en B2B-aanbiedingen verbeteren die aan de behoeften van alle logistieke spelers voldoen.
“Wij zijn verheugd om een nieuwe stap te zetten in onze reis naar duurzame transportoplossingen door de voorgenomen oprichting van een nieuw bedrijf. Volvo Group wil zijn klanten graag complete transportoplossingen blijven bieden die hen helpen hun waardeketens koolstofvrij te maken. Wij zien een groeiende vraag naar schoon, efficiënt en veilig stedelijk vervoer. Partnerschap en samenwerking zijn essentieel om dit te bereiken”, zegt Martin Lundstedt, President en CEO van Volvo Group.

“Elektrificatie en digitalisering maken de weg vrij voor een revolutie in de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen. Renault Groep wil een leidende rol spelen in deze transformatie en tegelijkertijd zorgen voor een robuuste en effectieve waardecreatie. Wij zijn er vandaag trots op om samen met Volvo Group deze reis aan te vatten en onze professionele logistieke klanten de beste oplossingen aan te bieden. Wij kijken ook uit naar de toetreding van CMA CGM. Het nieuwe bedrijf is de start-up minded, ongeëvenaarde combinatie van de complementaire activa van 3 kampioenen: een toonaangevende vrachtwagenfabrikant, expert in op maat gemaakte diensten, een kampioen van de wereldwijde supply chains en een Europese EV-pionier & LCV-leider. Alle ingrediënten zijn aanwezig om iets unieks neer te zetten”, zegt Luca de Meo, CEO van Renault Group.
“Als leider op het gebied van transport en logistiek is de CMA CGM Group er trots op dat zij haar krachten kan bundelen met een grote Europese autofabrikant en een toonaangevende wereldwijde vrachtwagenfabrikant, Renault Group en Volvo Group, om dit nieuwe bedrijf van elektrische bestelwagens te creëren. Dit is een veelomvattend en innovatief partnerschap: we investeren niet alleen in dit project, maar brengen ook onze knowhow en expertise in om de inkomende en uitgaande logistiek te garanderen, terwijl sommige van deze voertuigen uiteindelijk kunnen worden gebruikt om onze vloot koolstofvrij te maken. Met deze nieuwe investering door ons Pulse Fund in elektrische mobiliteit zetten we onze belofte voort om onze activiteit en onze sector sneller koolstofvrij te maken”, zegt Rodolphe Saadé, voorzitter en CEO van de CMA CGM Group.
Het is de bedoeling dat de joint venture begin 2024 operationeel wordt.