
Op de IAA in Hannover stond ie al maar nu komt hij ook naar ons land: De eerste bestelauto die met roetfilter en AdBlue voldoet aan de Euro 5 norm dan wel EEV. Volkswagen heeft de primeur met de Crafter.
De Volkswagen Crafter Euro 5 is standaard voorzien van een verbeterde versie van het zelfreinigende en onderhoudsvrije roetfilter dat al geleverd werd op het Euro 4 model. De verbetering betreft langere intervallen tussen het regenereren en een kortere regeneratieduur. Daarnaast is de Crafter Euro 5 ook voorzien van een SCR katalysator en dus van een AdBlue tankje. Dat zit bij de gesloten bestelautomodellen onder de motorkap en heeft een inhoud 24 liter. Bij de chassis cabine modellen is een tank van 28 liter gemonteerd. Uitgaande van een AdBlue consumptie van 1% van het brandstofverbruik kan met één tankje dus 24.000 tot 28.000 kilometer worden gereden. Een waarschuwingssysteem herinnert de bestuurder eraan tijdig AdBlueTM bij te vullen. De eerste drie jaar neemt Volkswagen Bedrijfswagens de kosten voor de AdBlue-vloeistof voor zijn rekening. Van belang is verder dat de Crafter tevens voldoet aan de EEV-normering. Hiermee is de Crafter volgens importeur Pon de schoonste bestelauto in zijn klasse. De meerprijs ten opzichte van het Euro 4 model is 280 euro. De Crafter Euro 5 is vanaf nu te bestellen.
Nieuwe versnellingsbak
De Crafter die aan de Euro V-emissienorm voldoet, onderscheidt zich ook op andere punten van zijn Euro 4 voorganger. Behalve van motortechnische aanpassingen is de auto ook van een nieuwe versnellingsbak voorzien. Deze heeft langere overbrengingsverhoudingen waardoor de motor gemiddeld vijftien procent minder toeren maakt. De aanpassingen aan motor en versnellingsbak zorgen volgens Pon samen voor een lager brandstofverbruik en dus een lagere CO2-uitstoot. Gemiddeld verbruikt de nieuwe Volkswagen Crafter per 100 kilometer 0,5 liter diesel minder, en de CO2-uitstoot is gemiddeld 13 gram per kilometer lager.