
Bij de presentatie van haar jaarcijfers heeft Volkswagen Bedrijfswagens (VWN) haar licht laten schijnen over haar productgamma. Daaruit blijkt dat er geen versie met lange wielbasis komt van de ID. Buzz Cargo en dat de markt nog tot 2027 moet wachten op een nieuwe elektrische versie van de Crafter.
Carsten Intra, voorzitter van de Raad van Bestuur van VWN en Michael Obrowski, lid van de Raad van Bestuur voor IT en Financiën, leidden afgelopen donderdag de digitale presentatie van de jaarcijfers. VWN realiseerde een positief bedrijfsresultaat van 529 miljoen euro voor 2022. De omzet steeg tot 11,5 miljard euro, van 9,9 miljard euro in het voorgaande jaar, ondanks een lichte daling van de leveringen. De wereldwijde voertuigleveringen van VWN daalden van 359.500 naar 328.600 eenheden. Toch werden marktaandelen gewonnen in de belangrijkste regio’s. In Europa stegen ze volgens de fabrikant met 1,5 procentpunt tot bijna 13 procent.

Met de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo gaat VWN meer en meer naar een echt EV-portfolio. Er werden in 2022 7.500 elektrische Volkswagen bestelauto’s geleverd. Twee keer zoveel als in 2021, maar nog altijd maar 2,3 procent van het totale aantal leveringen. Er is VW veel aan gelegen dit snel te vergroten.
Voor het lopende jaar presenteerde Carsten Intra een tienpuntenplan met concrete doelen en maatregelen om bij te dragen aan de bedrijfsstrategie Grip 2030. Hieronder valt onder meer de verdere elektrificatie van het wagenpark van VWN. In de zomer van 2023 zal de ID. Buzz Pro met een lange wielbasis worden gepresenteerd, maar alleen voor het personenautosegment. In het bedrijfswagensegment is het de bedoeling deze behoeften met andere modellen te dekken, aldus Volkswagen. De ID. Buzz versie met een klein accupakket van ongeveer 58 kWh, die vooral in de commerciële sector dringend nodig is, zal naar verwachting ook de verkoop van eenheden stimuleren en zal vanaf eind 2023/begin 2024 beschikbaar zijn.

Na de Multivan zal ook de Caddy worden aangeboden als PHEV, dus als plug-in hybride versie. Naast de BEV-strategie gelooft VWN voorlopig ook in dit aandrijfconcept: volgens verkoopdirecteur Lars Krause zijn er particuliere en commerciële klanten die veel lange ritten maken maar bij het binnenrijden van steden emissievrij moeten rijden. In de toekomst zal de e-range van de plug-in hybrides tot 90 of 100 kilometer bedragen, kondigde hij aan. Voor de CNG-versie van de Caddy is geen toekomst meer. Volkswagen zei te overwegen om onder de Caddy nog een kleiner model uit te brengen, op basis van de binnenkort te verschijnen Ford Transit Courier.

De Transporter, traditioneel de verkooptopper van VW, blijft bestaan. In het derde kwartaal van 2024 komt er een vervanger voor de T6.1. Deze nieuwe bestelauto is gebaseerd op de Ford Transit Custom en zal op de markt komen als diesel, plug-in hybride en BEV.
Daarnaast is een nieuwe versie van de e-Crafter in voorbereiding, waarschijnlijk op basis van de Ford E-Transit, maar dit werd niet officieel bevestigd. Volgens Krause wordt nog nagedacht over de beste manier om schaalvoordelen te behalen. Dit model zal echter niet voor 2027 op de markt komen.

Bron: Logistra
Vw transporter opvolger met ford onderstel oftwel gewoon en ford bus…. De grootste achteruitgang ooit! Dat word overstappen naar mercedes.