Nieuws

De nieuwe Volkswagen Transporter debuteert in september op de vakbeurs IAA Transportation. Lang voor het doek er echt wordt afgetrokken laat Volkswagen al wat meer zien van de nieuwe Transporter.

“Met de compleet nieuwe Transporter brengen we het DNA van ons icoon over naar de moderne tijd”, legt Albert Kirzinger, Chief Designer van Volkswagen Bedrijfswagens, uit. Kirzinger vervolgt: “De details van de zevende Bulli-generatie pikken de karakteristieke designkenmerken van zijn zes voorgangers op en geven er een nieuwe interpretatie aan. Dit heeft een traditie – elke nieuwe Volkswagen Transporter heeft altijd een nieuw visueel begin vertegenwoordigd, een stilistische brug tussen een lange geschiedenis, het heden en de toekomst. Dit is precies wat deze productlijn al meer dan acht decennia up-to-date houdt, waardoor het de meest succesvolle bestelwagenserie in zijn klasse ter wereld is.” De voorverkoop van de nieuwe Transporter is in Europa al gestart tegen nettoprijzen vanaf 36.780 euro – de marktintroductie staat gepland voor het eerste kwartaal van 2025.

“Eén seconde is genoeg om de Transporter – die van de eerste tot de laatste millimeter opnieuw is ontworpen – meteen te herkennen als de opvolger van de T6.1 en als lid van de Bulli-familie”, zegt Albert Kirzinger. De hoofdontwerper vervolgt: “Het ontwerp volgt consequent het iconische DNA van de Bulli. Dit is al duidelijk zichtbaar in de hoofdcarrosserie, die de karakteristieke contour voor de productlijn onder de zijruiten heeft – we noemen het de Bulli-lijn. Dit unieke DNA is terug te vinden in alle gebieden van het exterieurdesign en maakt de nieuwe Transporter ook de originele in zijn klasse.”

Het design van de nieuwe Transporter in detail:

Voorkant: De T5 is kort te zien in de vorm van het radiatorrooster, de T6.1 in de koplampen en de T1 in de iconische helderheid – maar al deze kenmerken zijn aanzienlijk geëvolueerd tot een nieuw Volkswagen Transporter uiterlijk. Tegelijkertijd is het ontwerp ook verankerd in het huidige gamma van de Bulli-familie. De hoofdontwerper voegt eraan toe: “Het frontdesign van onze zevende Transporter maakt meteen duidelijk dat hij deel uitmaakt van de Bulli-familie en vormt een aanvulling op het Multivan- en ID. Buzz duo.”

Silhouet: Het zijaanzicht van de Transporter, die tussen de 5.050 mm en 5.450 mm lang is, toont de designhelderheid die typisch is voor een Bulli. “Net als bij de T6.1 hebben we de bovenste contouren van de koplampen als een lijn doorgetrokken in de zijkanten. Deze lijn loopt helemaal door naar achteren en creëert daarboven een uitgesproken lineaire welving – de Bulli-lijn. Deze lijn scheidt het bovenste en onderste gedeelte van de carrosserie en is een eerbetoon aan de T1,” aldus Kirzinger. Het assortiment 16-, 17- en 19-inch Transporter velgen is ook opnieuw ontworpen. Bijzonder opvallend is de 19-inch Indianapolis lichtmetalen velg met zijn diamantgeslepen velgrand en zes zwarte spaken en binnenvlakken. De tankvulklep is net als bij de T6.1 en de grote Crafter weer optimaal toegankelijk, geïntegreerd in het gebied van de B-stijl van de diesel- en plug-in hybrideversies. De klep van het laadcontact van de modellen met plug-in hybride en volledig elektrische aandrijving bevindt zich onder de rechter koplamp.

Achterkant: De achterzijde van de zevende Volkswagen Transporter heeft een homogeen design en heeft daarmee de duidelijke en karakteristieke kenmerken van een Bulli. De bedrijfswagen zal opnieuw verkrijgbaar zijn met een achterklep en vleugeldeuren achteraan. Hoewel hij volledig opnieuw is ontworpen en technisch is vernieuwd, slaat de opvallende vorm van de achterlichten met LED-stippen naar de zijkanten een stilistische brug naar de T5. “Met een horizontale lijn onder de achterruit en een zwarte handgreepstrip boven de nummerplaat vormen we een vloeiende horizontale strook tussen de C-vormige achterlichtclusters, die we ook hier gebruiken om de iconische helderheid van de nieuwe Transporter te benadrukken,” zegt Albert Kirzinger. Hij vervolgt: “Zoals altijd bij een Volkswagen bedrijfswagen is er geen lijn die niet logisch is. De beschreven horizontale lijnen onder de achterruit en boven de handgreepstrip zijn daar een goed voorbeeld van. Ze omlijsten het Volkswagen-logo en lopen op de millimeter nauwkeurig door in de achterlichten.” Vorm volgt functie op de zevende Transporter. De achterklep of vleugeldeuren zijn een ander voorbeeld: hun uitsparing loopt ver door in de bumper, wat resulteert in een lage laaddrempelhoogte van slechts 575 mm tot 638 mm (afhankelijk van de versie).


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.