
Peugeot, Citroën en Opel zullen eind dit jaar bestelauto’s met een brandstofcel op de markt brengen. Dat heeft de Stellantis Groep, waar de drie merken met Fiat Chrysler tegenwoordig onder vallen, woensdag bekend gemaakt.
Het gaat om de modellen Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro die voorzien zullen worden van een brandstofcel, die elektriciteit leveren aan een accupakket. De waterstofbestelauto’s zullen worden geproduceerd bij Opel in het Duitse Rüsselsheim. Partner voor de brandstofcel is het Franse Symbio, waar in het verleden Renault veel mee samenwerkte.
Stellantis zegt dat de drie waterstofbusjes op hetzelfde platform kunnen worden gemaakt als de elektrische e-Jumpy, e-Expert en Vivaro-e. De waterstofauto’s krijgen een actieradius van ongeveer 400 km en kunnen in 3 minuten van een volle tank waterstof worden voorzien. Dat wil zeggen, als je een tankstation kunt vinden, want die zijn zeker in ons land nog dungezaaid. De H2-bestelauto’s moeten overigens bestaan naast de volelektrische bestelauto’s van de drie merken.
Interessant is de technische aanpak van Stellantis. De drie bestelauto’s krijgen een relatief klein accupakket van 10,5 kWh en een wat krachtiger brandstofcel van 45 kW. In de tanks, die onder de laadvloer zijn weggewerkt, is plek voor 4,4 kg waterstof. Daarmee fungeert de brandstofcel niet langer als range-extender, maar echt als voeder van de accu’s. Die kunnen overigens ook worden opgeladen met een stekkeraansluiting. De brandstofcel zit samen met de maximaal 100 kW sterke elektromotor onder de motorkap, de accu’s zitten onder de cabine. Daarmee moet de laadruimte ongemoeid blijven. De waterstofbestellers worden in twee lengtes leverbaar: de laadruimtes hebben volumes van 5,3 en 6,1 m3, gelijk aan die van de bestelauto’s met verbrandingsmotoren. Het laadvermogen bedraagt bij beide versies 1100 kg, het trekkend vermogen is 1000 kg.
De eerste waterstofbusjes van Stellantis moeten eind dit jaar geleverd worden.
Super goed nieuws