Nieuws

Vattenfall wil windmolens en elektrische auto’s met elkaar laten communiceren over het windenergieaanbod en de oplaadbehoefte om zo netcongestie te helpen voorkomen. Met de toename van het aanbod van flexibele energiebronnen, zoals wind en zon, en de enorme groei van elektrisch vervoer dreigt overbelasting van het elektriciteitsnet. Dat kan voorkomen worden door vraag en aanbod slimmer op elkaar af te stemmen. Vattenfall wil hiervoor een ‘slim laden’-pilot starten met windenergie uit het nieuw te bouwen windpark Hollandse Kust West.

Allereerst moeten vraag en aanbod van (duurzame) energie op elkaar afgestemd gaan worden. Op dit moment vindt vooral ‘ongestuurd’ laden plaats: een elektrisch voertuig wordt aan een laadpaal gekoppeld en laadt meteen op maximaal vermogen zodra er verbinding met het net is. Door slim te gaan laden, vindt juist wél sturing plaats op wanneer en hoe snel elektrische voertuigen laden. De auto communiceert direct met de laadpaal: hoeveel energie heeft de auto nodig en wanneer. Vattenfall wil met het doorontwikkelen van deze ‘communicatie’ tussen elektrische auto en laadpaal ervoor zorgen dat de capaciteit van het elektriciteitsnet wordt afgestemd met de laadbehoefte van de auto en andere auto’s aan laadstations. Het gebruik van een laadpas, die zorgt voor communicatie tussen laadpaal en auto, is dan ook niet meer nodig. De functie van de laadpas wordt verwerkt in de auto, als ware het een digitaal ‘energiecontract’ dat informatie verstuurt naar de paal.

De volgende stap in slim laden is het rekening gaan houden met het aanbod van windenergie. Een grootschalige innovatieproef met betrekking tot slim laden met 200 tot 400 al bestaande laadstations is daarom onderdeel van Vattenfalls bieding voor offshore windpark Hollandse Kust West (HKW). De laadstations worden aangepast volgens de innovatieve laadpaalcommunicatienorm (ISO 15118) die ‘sturing’ van auto’s via de laadpalen mogelijk maakt en rekening houdt met de hoeveelheid stroom die wordt geproduceerd door windpark HKW. Als het aanbod van windenergie van het offshore windpark groot is, kunnen auto’s sneller worden opgeladen; bij weinig wind wordt er gelijkmatiger over de dag geladen. Ook kan er zo gestuurd worden dat er vooral wordt geladen als de marktprijs gunstig is, zodat elektrisch rijden mogelijk nog kostenefficiënter wordt. Zo wordt bijgedragen aan een goede netbalans zonder daarbij de belangen van de EV-rijder uit het oog te verliezen.

Als de pilot succesvol verloopt, wil Vattenfall samen met toekomstige en huidige concessieverleners, zoals de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel, bekijken hoe de opgedane kennis ook daar kan worden ingezet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.