Partnercontent

Elektrische mobiele werkplaatsen: Ze komen er aan

Nederland behoort tot een van de wereldwijde koplopers op het gebied van elektrisch vervoer. Dat is maar goed ook, want maar liefst 40% van vervuilende verkeersuitstoot is te danken aan zakelijke rijders. 

Vanaf 2025 is het overstappen op elektrisch rijden dan ook geen keuze meer voor de lokale ondernemer, maar een noodzaak. Ondernemers die dan nog een bedrijfswagen op diesel rijden, zijn niet meer welkom in bijna elke Nederlandse binnenstad en dat is een probleem. Maar goed, wat zijn nou precies de voor- en nadelen van het rijden van een elektrische bedrijfswagen? En hoe richt je zo’n wagen in? Het artikel is als volgt opgebouwd:

  • De voor- en nadelen van een elektrische bedrijfswagen
  • Bedrijfswageninrichting voor jouw mobiele werkplaats
  • Extra advies en een korte samenvatting

De voor- en nadelen van een elektrische bedrijfswagen

De voordelen: 

  • Minder onderhoud qua onderdelen
  • Betreden milieuzones mag gewoon
  • Minder geluid in de binnenstad
  • Snel optrekken (Wie houdt hier niet van) 
  • Fiscale voordelen tot wel €5000

De nadelen:

  • Minder gewicht qua laadvermogen
  • Onhandig voor grote afstanden en zware klussen
  • Levensduur accu’s is op dit moment nog onbekend
  • Nieuwe onderdelen en reparaties zijn erg prijzig

Waar moet je rekening mee houden bij de inrichting van een elektrische bedrijfswagen?

Veel partijen hebben nog geen optimale bedrijfswageninrichting voor elektrische bedrijfswagens. Veel systeem zijn er log en zwaar óf ze zijn gemaakt van minder duurzame materialen, zoals aluminium. Wanneer jij een elektrische bedrijfswagen koopt die qua onderdelen lang mee zou moeten gaan, wil je natuurlijk ook investeren in een bedrijfswageninrichting die lang mee gaat. 

Wel of geen laadvloer?

Een laadvloer weegt ongeveer 50 kg, afhankelijk van het model auto en of het een kleine of grote bedrijfswagen is. Het gebruik van een laadvloer voorkomt schade aan jouw prachtige nieuwe bedrijfswagen én zorgt voor een stabiele ondergrond voor eventuele inrichting en ladingen. Het advies is dus om ook in je elektrische bedrijfswagen een laadvloer in te bouwen! 

Het materiaal bedrijfswageninrichting?

Over het algemeen heb je 3 opties voor bedrijfswageninrichting:

  • Hout
  • Aluminium
  • Staal

De eerste optie is het lichtste, maar slijt ook het snelst en is het minst in kwaliteit. Dus, zou je zeggen, we gebruiken natuurlijk gewoon aluminium en in de meeste van de gevallen zal dit ook de passende inrichting voor een bedrijfswagen zijn. Maar wist je dat er ook staal varianten zijn die zó stevig zijn dat je veel minder materiaal nodig hebt en een efficiëntere inrichting kan maken? Het advies voor een elektrische bedrijfswagen is daarom om gebruik te maken van aluminium of staal, houdt hierbij wel rekening met het selecteren van écht alleen nodige componenten. Dus geen overbodige ladekasten en geen overbodige rekken, zo bespaar je veel gewicht en kun je alsnog je bedrijfswagen goed inrichten. 

Wandpanelen

Wandbekleding je bedrijfswagen kun je simpel houden: Hout is mogelijk, maar vergt onderhoud en is over het algemeen net wat minder kwaliteit. Het advies is daarom om hier plastic / kunststof wandpanelen voor te gebruiken, het lijkt misschien ook wat minder duurzaam maar je moet onthouden dat deze veel langer meegaan en wat beter tegen een stootje kunnen. Deze wandpanelen krassen namelijk minder opvallend en zijn vaak ook behandeld om lang mee te gaan. 

Het advies:

Het is zeker mogelijk om van je elektrische bedrijfswagen een efficiënte mobiele werkplaats te maken. Let er alleen op dat je accu niet leeg raakt! Bij het inrichting van een elektrische bedrijfswagen is het extra belangrijker om te focussen op het gewicht en de impact op je bereik en laadvermogen. Ga daarom altijd in gesprek met een specialist en laat niet zomaar de goedkoopste bedrijfswageninrichting inbouwen (want dit kan altijd duurder uitpakken). 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.