Bestelautotests

Mercedes-Benz Vito E-Cell

Vorig jaar al introduceerde Mercedes-Benz zijn eerste volledig elektrische bestelauto: de Vito E-Cell. Deze geheel op accu’s draaiende Vito stuurden we voor deze test de binnenstad van Utrecht in.

De Vito E-Cell werd vorig jaar al met veel bombarie gelanceerd, maar het heeft tot nu toe geduurd voor Nederland klaar was voor de elektrische Mercedes-Benz besteller. Dat is uit voorzorg, want Mercedes heeft zowel dealers als carrosseriebouwers voorbereid en/of geschoold om zo goed mogelijk met de Vito E-Cell om te gaan. Nu is echter dan alles klaar om de auto breed op de markt te brengen.

Zero Emission

Het is dat er ‘Zero Emission’ en ‘E-Cell’ op de Vito staat, want verder is aan de buitenkant van de auto niet te zien dat het hier om een elektrisch voertuig gaat. De Vito E-Cell heeft standaard een wielbasis van 3200 mm, maar heeft wel een verlengde carrosserie. Standaard zijn ook twee zijschuifdeuren aangebracht. Onder de Vito, onder de laadvloer om precies te zijn, liggen de lithium-ion accu’s. Die zijn verbonden met een unit met regelelektronica die weer vast zit aan de 60 kw sterke elektromotor, gewoon onder de motorkap. Achter het vertrouwde brandstofklepje bij de deur zit in dit geval een ‘stopcontact’.

Stoelverwarming
In de cabine is alles vertrouwd en van de beproefde bouwkwaliteit. Opvallend is het ontbreken van airco, maar er is wel stoelverwarming. Voldoende om het warm te krijgen, maar minder belastend voor de voorraad elektriciteit. Standaard is ook Comand navigatie gemonteerd, inclusief Bluetooth. Het tussenschot heeft geen ruit. Om toch voldoende zicht naar achteren te hebben, is er standaard een achteruitrijcamera aanwezig, inclusief akoestisch signaal.

Ready
Starten gaat gewoon door het draaien van de sleutel, waarna alleen in het display achter het stuur door het oplichten van het woordje ‘READY’ te zien is dat we kunnen gaan rijden. Dat gaat verbazingwekkend makkelijk. De Vito E-Cell heeft weliswaar 280 Nm koppel, maar dat wordt zeer geleidelijk naar de voorwielen gebracht. De elektrische Vito laat zich soepel door het Utrechtse stadsverkeer sturen. Eigenlijk is behalve het motorgeluid de rijsensatie hetzelfde als bij een ‘normale’ Vito. Dat is echter een groot compliment. Op het instrumentarium is zichtbaar hoeveel er van de elektromotor gevraagd wordt, of dat je, bij remmen, energie ‘recupereert’ en teruggeeft aan de accu’s. In het instrumentarium is ook te zien hoeveel capaciteit er (in percentages), nog van de batterijen over is. De Vito E-Cell heeft een automatische versnellingsbak, die prima communiceert met de elektromotor.

100 km
De Vito heeft volgens Mercedes een actieradius van iets meer dan 100 km en heeft een topsnelheid van 80 km/uur. Daarom is het realistisch om dit voertuig alleen in de stad in te zetten. Daar kan hij makkelijk met alle verkeer mee en is hij met zijn emissievrije status echt van waarde. TTM.nl reed een ochtend rond in Utrecht en verbruikte op een afstand van 31,9 km in totaal 34 procent van de batterijen. Een actieradius van 100 km is dus reëel. Het opladen van de batterijen gaat bij een 400V aansluiting in vijf uur. Wie gebruik maakt van een 230V stopcontact, is twee keer zo lang bezig. Mercedes-Benz kan optioneel een laadstation bij de Vito E-Cell leveren.

Zwaar
De Vito E-Cell heeft een verlengde carrosserie en een laadvloer van 247 cm lengte. Het laadvolume bedraagt 5,7 kuub, de Mercedes mag 852 kg aan lading meenemen. Dat is 400 kg minder dan bij een dieselaangedreven Vito in vergelijkbare configuratie. De Vito E-Cell weegt zelf namelijk 2198 kg.

Lease
De online gegevens van de Vito E-Cell bij de RDW vermelden een catalogusprijs van ruim 81.000 euro. Da’s nogal veel, en daarom is het slim dat Mercedes de Vito E-Cell uitsluitend in de lease aanbiedt. Daarvoor moet dan wel een bruto leasetarief van 1800 euro per maand worden betaald. Eventuele subsidies zijn daarin niet meegerekend, vanwege de enorme verscheidenheid ervan.

Mercedes-Benz positioneert de Vito E-Cell puur als auto voor in de stad. Terecht, want een auto met deze actieradius heeft buiten de stadsgrenzen niets te zoeken. Bovendien zal iedere stadsbewoner blij zijn met een stil en schoon voertuig als de Vito E-Cell in de omgeving.
 

Specificaties en metingen

Merk                                                                            Mercedes-Benz
Type                                                                            Vito E-Cell
Motor                                                                           synchroon elektromotor
Inhoud (cc)                                                                   nvt
Vermogen (kw)                                                             60
Koppel (Nm)                                                                 280
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                                    501 x 191 x 190
Wielbasis (cm)                                                              320
Laadruimte lxbxh (cm)                                                   247 x 165 x 135
Tilhoogte (cm)                                                               57
Eigen gewicht (kg)                                                         2198
Nuttig laadvermogen (kg)                                               853
Max. aanhangwagengewicht (kg)                                     0
Geluidsniveau bij 80 km (dBA)                                        niet gemeten
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                            13,8
Actieradius                                                                    ca.100 km
CO2-uitstoot (gr/km)                                                      0
Aanschafprijs basismodel (leasing per maand vanaf, €)     1800,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.