Bestelautotests

MIA U Electric

De elektrische auto’s schieten momenteel aan alle kanten de markt op. Grote fabrikanten wagen zich er aan, maar tegen dat geweld in komen er ook kleinere spelers bij. Zoals Mia, dat met de U een guitig klein karretje introduceert dat in alles een echte stadsauto is.

De Mia is ontwikkeld door een Frans-Duits partnerschap van bedrijven, met Mia Electric GmbH als moederbedrijf. Het bedrijf timmert hard aan de weg en strikte Volkswagen-designer Mürat Gunak. Die heeft een auto ontworpen die wel wat weg heeft van de Smart, maar veel breder toepasbaar is. Zo is de lange-wielbasisversie ook verkrijgbaar als bestelauto. De twee meest in het oog springende kenmerken van de Mia, als je hem zo ziet staan, zijn de compacte afmetingen en de twee schuifdeuren. De deuren openen na een druk op de ‘bloem’ ernaast en bieden ruime toegang tot de cabine, waar alleen een stoel voor de bestuurder staat. Die zit in het midden, recht voor het stuur, met voor zich een zeer ruime ruit en een dashboard dat geminimaliseerd lijkt. Er zitten een beperkt aantal knoppen op, onder meer voor verwarming en ontwaseming, één voor de aandrijving (enkel D en R) en een ECO-knop voor extra zuinig rijden. In het midden een display dat verder alle benodigde informatie biedt. Ook de actieradius, die als wij vertrekken voor een rondje Rotterdam staat op 116 km bij vrijwel volgeladen accu. Onze test Mia is voorzien van een 12 Kwh accu, tegen meerprijs van 3773 euro verkrijgbaar.

Rondje
We hebben nog geen kilometer in het centrum van Rotterdam afgelegd of we weten het al: de Mia is een echte stadsauto. De actieradius laat sowieso slechts stedelijke of regionale activiteiten toe, maar de auto zelf is gebouwd om er geen lange afstanden mee te rijden. De Mia voelt redelijk comfortabel aan op alle oneffenheden die je in de stad tegen komt, maar als de snelheid hoger dan 80 km/h wordt, maken geluiden en resonanties duidelijk dat de Mia liever onder die snelheid blijft. Geeft niks, voor stadsdistributie is bijna nooit een snelheid van meer dan 50 km/h nodig. De centrale zit achter het stuur geeft naar voren goed zicht, maar schuin naar achteren is dat veel minder. De stoel zelf is wat smal en kan enkel in lengte worden versteld. Op en rond het dashboard zijn een paar plekken om papieren en andere spullen op te bergen. Ook in het interieur zien we weer de ‘bloemknoppen’ om de deuren te openen. De schuifdeuren nodigen uit om te rijden met open deuren, maar dat is technisch onmogelijk gemaakt: er is geen aandrijving als de deuren open zijn. Voor de nodige ventilatie zorgen schuifraampjes. Zeker handig als het warm is, want de Mia heeft geen airco. In de stad bewijst de Mia zich door zijn compacte afmetingen en zeer korte draaicirkel: 4,30 m.

Voldoende
De laadruimte van de Mia U is toegankelijk via de glazen achterklep. Die opent weliswaar hoog, maar lijkt ons toch kwetsbaar in dagelijks gebruik. De toegang tot de laadruimte meet 98 bij 72 cm, wat het laden van volumineuze goederen meteen uitsluit. Het laadvolume bedraagt 1,4 kuub, het laadvermogen 260 kg. Dat lijkt allemaal niet veel, voor koerierswerk of binnenstedelijke distributie kan het ruim voldoende zijn. De laadruimte is voorzien van zes sjorogen en een optionele rubberen mat. In ons testvoertuig was de laadruimte ook toegankelijk door de zijschuifdeuren. De plaatsing van een (verplicht) tussenschot maakt daar een einde aan, maar Mia kan in de zijpanelen desgewenst schuifluiken plaatsen.

Still
Als we na 22,3 kilometer de Mia parkeren hebben we volgens de meter nog 91 km actieradius over. De totale actieradius van 125 km lijkt dus reëel. De 12 Kwh accu is in vijf uur weer volledig op te laden als hij leeg is.

De Mia U is een goed rijdende elektrische bestelauto, die het echt moet hebben van stedelijk gebruik. De vanafprijs is met 19.966 euro redelijk. Er zijn elektrische auto’s die meer bieden voor dat geld, maar een minder exclusieve uitstraling hebben. Pluspunt is ook dat Still, importeur van Mia, in Nederland, zeer ervaren is met elektrische aandrijving en met 100 servicepunten goed ingericht is op het verlenen van aftersales.

Specificaties en metingen

Merk                                                              MIA
Type                                                              U
Motor                                                             asynchrone elektromotor
Vermogen (pk)                                               25
Koppel (Nm)                                                   58
Batterij                                                           lithium-ijzerfosfaat
Capaciteit (kWh)                                             12
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                      319 x 164 x 155
Wielbasis (cm)                                                133
Laadruimte lxbxh (cm)                                    100 x 134 x 102
Tilhoogte (cm)                                                 69
Eigen gewicht (kg)                                           890
Nuttig laadvermogen (kg)                                 268
Max. aanhangwagengewicht (kg)                       0
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)              niet gemeten
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                              27,5
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                          niet gemeten
Actieradius (tijdens test – in km)                       113
CO2-uitstoot (gr/km)                                       0
Aanschafprijs basismodel (€)                            19.966,-
Prijs zoals getest (€)                                        25.029,-
 

Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.