
De wereld werd in 2020 verblijd met drie nieuwe elektrische bestelauto’s: de Citroën e-Jumpy, de Opel Vivaro-e en de Peugeot e-Expert. Technisch allemaal gelijk, en daarom testen we nu alleen de Citroën.
Eerder dit jaar konden we in Opels thuisstad al uitgebreid rijden met de Vivaro-e. Klik hier om die rij-impressie nog eens te lezen. In principe geldt alles wat daar staat ook voor de Citroën, want zoals gezegd is de technische basis van de drie auto’s (en ook de Toyota ProAce Electric die voorjaar 2021 op de markt komt) gelijk. Onze testauto is door Citroën de ‘ë-Jumpy’ genoemd, met kenmerkende puntjes op de e. Da’s meer marketingtaal dan echt nodig, dus houden wij het maar op e-Jumpy.

Grijs
Onze testauto is gespoten in ‘Gris Artens’, lichtgrijs metallic dat in de zon af en toe wat blauwig oplicht. Fraai zijn de 17 inch lichtmetalen wielen. Niet zozeer fraai maar wel handig zijn de optionele sidebars, die vervelende schades kunnen voorkomen. De neus van de e-Jumpy vinden we wat anoniem. De LED-dagrijverlichting is weggewerkt in het onderste deel van de bumperpartij. Aan de rechterzijkant vinden we een zijschuifdeur naar de laadruimte, achter twee ver openslaande deuren. Omdat we met een wielbasis van 328 cm de middellange versie hebben van de e-Jumpy, is er een laadvolume van dik 5 kuub. Er mag aan laadvermogen 1025 kg mee. Maar laden gaan we straks pas, eerst kijken we even in de cabine.
Head-up
Daar komen het bekende interieur tegen wat ook in de gewone Jumpy zit. Veel bergruimte is er, onder meer in de deuren. In het dashboard zien we geen versnellingspook meer, maar enkel knoppen voor de bediening van de automatische transmissie. Naast N, D en R zien we ook stand B, voor extra regeneratie. Ernaast zit een knop voor de drive mode – naar keuze in te stellen op Normal (standaardstand), Eco (om energie te besparen) en Power (als je wat meer vermogen wilt). Achter het stuur zien we een overzichtelijk display met alle informatie die je tijdens het rijden nodig hebt. Nog beter: het head-up display, een perspex plaatje waar nuttige info als de snelheid, maximumsnelheid en navigatie-instructies op staan. Aan de rechterkant van de bestuurdersstoel vinden we de elektrische handrem, aan de linkerkant de knop voor de regelbare stoelverwarming (optioneel). De sleutel van de e-Jumpy kan in de zak blijven want er is keyless entry. Starten gaat met een druk op de startknop. De e-Jumpy heeft een bijrijdersbank met een gedeeltelijk neerklapbare leuning, waar met een elastiek documenten kunnen worden bevestigd. De zitting is opklapbaar en geeft toegang tot een grote bergruimte. Handige plek om laadkabels op te bergen.
Praktijk
Van de ritten met de Vivaro-e weten we al hoe de elektrische bestelauto van PSA rijdt. Het is een van de beste nieuwe elektrische bestellers, met een fijn weggedrag en betrouwbare techniek. Onze testauto heeft een 136 pk sterke elektromotor met een accupakket (netjes weggewerkt onder de auto) van 75 kWh. Dat is goed voor een actieradius van 330 km. Althans, zo staat het in de brochure. We willen graag in de praktijk uitproberen wat de actieradius is.
Bestelauto rijdt daartoe onze vaste route voor elektrische bestellers, grotendeels door stad en provinciale wegen, en een klein stuk over de snelweg. Eerst rijden we de 53 km lange route zonder belading in de laadruimte. De auto is helemaal volgeladen, volgens de boordcomputer goed voor 288 km onbezorgd rijden. Na 53 km is er nog 228 km actieradius over, dus we hebben er 60 km verbruikt tijdens onze rit. We leggen de e-Jumpy weer aan de snellader en moeten 12,35 kWh bijladen om de accu’s weer vol te krijgen. Gemiddeld verbruik: 23,3 kWh/100 km. Met de 50 kW snellader van Fastned en onze DC laadmogelijkheid zit de auto in iets meer dan 39 minuten weer vol stroom.
Dan dezelfde rit, maar dan met 328 kg lading achter in de laadruimte. Weer de accu’s volgeladen bij Fastned, nu zegt de boordcomputer dat we 276 kilometer kunnen rijden. We rijden wederom 53 km en eindigen de rit met een actieradius van 206 km. 70 km van de actieradius verbruikt op 53 km dus. De e-Jumpy gaat weer aan de laadpaal en heeft nu 14,46 kWh nodig om de accu’s weer vol te krijgen. Gemiddeld verbruik: 27,3 kWh/100 km, fiks meer dus dan zonder belading. Het kost in dit geval een kleine 45 minuten om de accu’s weer vol te krijgen. In beide gevallen, bij de beladen en onbeladen rit, zit de boordcomputer een paar kWh/100 km onder het reële verbruik. Ook opvallend, de e-Jumpy met dik 300 kg lading voelt heel zwaar aan. Zeker in bochten heb je soms het geval een blok beton rond te sturen. Hoe zou dat voelen als je volledig beladen bent, met 1025 kg achterin?
Subsidie
Het neemt niet weg dat de Citroën e-Jumpy een prima elektrische bestelauto is, die net presteert en heel makkelijk te besturen is. Wie er een wil aanschaffen moet minimaal 28.300 euro meenemen, maar dan krijg je wel een XS (L1) model met een 50 kWh accupakket voor 230 km actieradius. Wie de auto wil rijden zoals in deze test beschreven, moet minimaal 40.700 euro betalen. Onze testauto, in hip metallic en met tal van opties, kost 46.593 euro. Inmiddels is bekend dat er een subsidieregeling komt voor elektrische bestelauto’s in 2021.

Specificaties en metingen
Merk | Citroën |
Type | e-Jumpy Driver |
Motor | elektrisch |
Transmissie | automaat, traploos |
Accupakket (kWh) | 75 |
Vermogen (pk) | 136 |
Koppel (Nm) | 260 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 496 x 192 x 193 |
Wielbasis (cm) | 328 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 243 x 160 x 133 |
Tilhoogte (cm) | 52 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2000 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1025 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 1000 |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 64,0 |
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) | 67,5 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 7,7 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 4,8 |
Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen) | 23,3 |
Stroomverbruik (kWh/100 km, 328 kg beladen) | 27,3 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 0 |
Prijs vanaf (€) | 41.419 |
Prijs zoals getest (€) | 46.593 |
Inmiddels bouwt VDL, de bouwer van Mini’s, (elektrische) stadsbussen en touringcars, op basis van deze auto een elektrische camper, de e-Fixxter.
Dat is vooruitgang: een elektrische Citroën Fixxter camperbus! CO2 neutraal op reis, mooi, compact en relatief betaalbaar.