
Ford zet stevig in op elektrificatie van haar personen- en bedrijfswagenaanbod. Er komt een volelektrische Transit, maar ook hybride vormen. De eerste exemplaren zijn nu in Nederland en Bestelauto kon als eerste uitgebreid testen met de Ford Transit Custom als ‘Mild-Hybrid’-EV (MHEV).
Een schot in de roos, die hybride Transit Custom, want de MHEV- en Plug-in Hybrid EV (PHEV) versies van Fords middelgrote bestelauto werden direct verkozen tot International Van of the Year 2020. Oordeel van de jury: Ford is de eerste met een hybride bestelauto en komt precies op tijd, nu veel bedrijven twijfelen of en hoe ze een volelektrische bestelauto moeten gaan inzetten. Een hybride aandrijving is dan een mooie tussenvorm, waarmee je in het geval van de PHEV toch emissievrij de stad in kan.
Herkenbaar
De Transit Custom is in 2018 geupdate, maar de koets is al jaren grotendeels hetzelfde. Het maakt de Transit Custom erg herkenbaar, en misschien ook wel een beetje saai. Behalve het front dan, want dat heeft wel een update gehad, met een grotere grille en fraaie LED-koplampen als belangrijkste kenmerken. Onze testauto was uitgevoerd in een fraaie Chrome Blue genaamde lakkleur en als Trend-versie. Ook belangrijk: deze Transit Custom heeft een dubbele cabine; op de bank kunnen drie extra passagiers mee. Het betekent dat de laadruimte wat kleiner is dan anders, met een laadlengte van twee meter en een laadvolume van 4,8 m3. Het laadvermogen bedraagt een prima 1060 kg. De dubbele cabine beviel ons trouwens matig. De rugleuning staat vrij rechtop, merkten onze passagiers op, en de instaphoogte is met 54 cm aan de hoge kant, zeker voor wat oudere passagiers.
De Transit Custom is recent vernieuwd, maar houdt een wat onopvallend uiterlijk. De LED-dagrijverlichting is fraai. Het interieur is ergonomisch prima in orde. Er zijn bekerhouders en bergruimte te over. Het grote scherm domineert maar werkt goed. De Adaptive Cruise Control met verkeersbordherkenning is een aangename accessoire. Zoveel laadruimte houd je nog over met de dubbele cabine. De laadlengte is precies twee meter. De passagiers moeten zitten op een bank waarvan de leuning vrij rechtop staat. De Transit Custom MHEV is een slimme bestelauto. Een echte hybride die past bij veelrijders.
Energie
Oké, deze Transit Custom is dus een ‘Mild-Hybrid’, maar wat houdt dat nu precies in? Op de achterkant van onze testauto is een plaatje geplakt waar ‘EcoBlue Hybrid’ op staat, en dat vertelt eigenlijk precies zoals het is. Deze Transit Custom heeft voor de directe aandrijving van de voorwielen een 2.0 EcoBlue dieselmotor, goed voor 130 pk. Het Mild Hybrid principe bestaat eruit dat een door een riem aangedreven geïntegreerde dynamo de standaard dynamo vervangt, waardoor energie wordt teruggewonnen en opgeslagen tijdens afremmen en een 48-volt lithium-ion luchtgekoeld batterijpakket wordt opgeladen. De opgeslagen energie wordt gebruikt om koppelondersteuning te bieden aan de (diesel)motor bij normaal rijden en accelereren, en om de elektrische accessoires van het voertuig te voeden. Bij veel start-stop werk kan dit wel tot 8 procent aan brandstofverbruik schelen, op de snelweg gemiddeld zo’n 3 procent.
Portemonnee
Het verschil tussen een EcoBlue en een EcoBlue Hybrid merk je dus vooral in je portemonnee. Wij scoorden na ruim duizend kilometer een verbruik van 1 liter diesel op 12,7 km, en we reden veelal snelwegkilometers. Toch kun je de hybride componenten ook merken tijdens het rijden. De Transit Custom MHEV heeft namelijk ook een Auto-Start-Stop systeem dat heel secuur werkt. Het zet de motor af als de auto stilstaat, maar ook al bij afremmen onder de 12 km/u. Dat gebeurt zelfs als de auto nog in een versnelling staat. Zo kan de motor uitspringen als je langzaam op een stoplicht afrolt. Onze testauto had overigens een zesgangs handgeschakelde versnellingsbak, want dat is de enige transmissie die nu leverbaar is op de MHEV-auto’s van Ford. Een automatische transmissie volgt in een later stadium.
Nat wegdek
Rijden in de Ford is sowieso prettig. Fords staan bekend om hun uitstekende weggedrag, en dat is bij deze Transit Custom net zo. In de auto blijft het mooi stil, een gevolg van de ondersteuning van de dieselmotor? Het comfort in de Transit Custom is prima, alles is goed vanuit de bestuurderspositie te bedienen. Fraai is het als een tablet omhoog staande touchscreen, dat als de navigatie aanstaat een helder en duidelijk beeld geeft. De Transit Custom zit vol met assistentiesystemen. Blind Spot Assist is handig, Lane Keeping Assist ook, maar onze favoriet is de Adaptieve Cruise Control in combinatie met verkeersbordherkenning. We zetten de cruise control op laten we zeggen 130 km/h en de auto zorgt door de radar dat we een vooraf ingeschakelde afstand tot de voorganger aanhouden. Komen we een verkeersbord met een andere maximumsnelheid tegen (bijvoorbeeld 100 km/h), dan past de Transit Custom zelf zijn snelheid aan naar de nieuwe snelheid. Perfect, zo pakken we nooit meer een boete! Nou ja, bijna perfect. De auto leest de snelheid prima, maar niet evt. voorwaarden. Soms laat een bord 90 km/h zien, maar dan ‘bij nat wegdek’. Dat laatste herkent de auto niet, dus remt hij af tot 90 km/h, ook als het droog is. Het zelfde geldt voor een tijdsbeperking bij snelheid (bijv. 100 km/h alleen tussen 6-19 u op de A2. Maar goed, dat soort schoonheidsfoutjes zijn met AI of algoritmes vast op te lossen.
De Transit Custom EcoBlue Hybrid is een slimme auto, die het beste van de dieselmotor combineert met vooruitstrevende technologie die brandstofkosten en dus TCO kan doen afnemen. Dat is vooral interessant als je veel rijdt, want dan bespaar je ook het meest. Wie meer op zoek is naar een hybride waar je echt emissievrij mee kan rijden, moet nog even wachten op de PHEV-versie van de Transit Custom.
Specificaties en metingen
Merk | Ford |
Type | Transit Custom EcoBlue Hybrid 320 DC |
Motor | 2.0 liter diesel |
Inhoud (cc) | 1995 |
Vermogen (pk) | 130 |
Koppel (Nm/toeren) | 360/1500 |
Afmetingen uitwendig (lxbxh -cm) | 534 x 203 x 192 |
Wielbasis (cm) | 330 |
Laadruimte (lxbxh -cm) | 200 x 170 x 142 |
Tilhoogte (cm) | 59 |
Eigen gewicht (leeg, kg) | 2140 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1060 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 2800 |
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) | 64,1 |
Geluidsniveau bij 130 km/h (dBA) | 67,6 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 9,6 |
Acceleratie 80-130 km/h (sec) | 16,1 |
Brandstofverbruik (1 l/km) | 12,7 |
Emissieklasse (Euro) | Euro 6.2 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 202 |
Prijs vanaf ( €) | 31.425 |
Prijs zoals getest ( €) | 35.400 |
1.12,7 zijn natuurlijk geen cijfers waar je heel trots op kan wezen met je “hybride”.
Rij nog in de auto transit bus(2011) 115pk en daar haal ik al met pittige rijstijl a 1:13 pomp-pomp.
Dus om het extra geld aan hybride uit te geven lijkt me beetje zinloos. Helaas gemiste kans in mijn ogen.
idd is het verbruikt 1 liter op 12,7 km? inclusief elektrisch rijden?
dan is het een waardeloze aankoop.