Bestelautotests

Test Opel Vivaro DC Innovation

Afgelopen zomer reed Bestelauto op een snikhete dag de nieuwe Opel Vivaro. Dat beviel goed, maar de rit was toen wat kort. Daarom kruipen we nu, bij aangenaam voorjaarsweer, nog een keer in de nieuwe Vivaro. En niet zomaar eentje, maar uitgevoerd met een dubbele cabine. Plek voor vijf dus!

Het is even wennen natuurlijk als je de nieuwe Vivaro ziet staan. Jarenlang was een Opel Vivaro een familielid van de Renault Trafic. Een tweelingbroer beter gezegd. Sinds Opel bij het PSA-concern hoort is dat voorbij. De Vivaro is daarmee niet zielig, want hij heeft nieuwe familie. De Citroën Jumpy, de Peugeot Exper en ook de Toyota ProAce, ze zien er allemaal net zo uit als de spierwitte Vivaro die wij ophalen bij Opel-dealer Mulders in Nijmegen. De automotive-wereld verandert snel, maar Opel gedijt goed in zijn nieuwe omgeving.

Lichtmetaal
De Vivaro mag er ook zijn in zijn nieuwe gedaante. Hij is lekker lang, met een totale lengte van 531 cm en een wielbasis van 328 cm. Een L3, zoals dat heet, maar dat is de standaardlengte van een dubbele cabine. De bumpers zijn gespoten in carrosseriekleur. Een deel van de achterbumper is wel zwart om beschadigingen bij laden en lossen te voorkomen. De Michelin-banden omvatten fraaie 17 inch lichtmetalen wielen. In de voorbumper zien we de LED dagrijverlichting verwerkt zitten.

Ergonomie
Als we de Vivaro willen betreden, kan dat met de sleutel in de zak. De Vivaro heeft keyless entry en is daarom ook voorzien van een startknop om de motor te starten. Maar voordat we dat doen kijken we eerst even goed rond in het interieur. Dat is, net zoals bij de andere PSA-auto’s, heel slim en ergonomisch goed ingericht. We zien veel opbergruimte, bijvoorbeeld in de deuren. Er is één afsluitbaar dashboardkastje. Bekerhouders zijn er ook. In het dashboard zit het 7 inch scherm van Multimedia Navi Pro, een prima werkend en te bedienen multimediasysteem. Als we de achteruitversnelling inschakelen, is er duidelijk beeld van de achteruitrijcamera zichtbaar. De Vivaro is voorzien van klimaatcontrole en er is van USB en 12v elk één aansluiting aanwezig. De stoelen zitten goed en zijn goed te verstellen.

Display
De tweeliterdiesel voorin de Vivaro levert 150 pk en een koppel van 370 Nm. De diesel presteert goed en werkt goed samen met de zesversnellings handbak. De 150 pk zorgt voor een rappe acceleratie, ook bij inhalen. Bij de tegenwoordig verplichte 100 km/h op de snelweg draait de motor 1900 toeren. Tijdens het rijden komt de decibelmeter niet boven de 67 db(A). De Vivaro heeft net als andere PSA-modellen het slimme head-up display, een perspex plaatje dat zich ver naar voren op het dashboard bevindt, in het blikveld van de bestuurder. Op het display worden diverse gegevens geprojecteerd, zoals de snelheid, de geldende maximumsnelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem. Met dit display kan de bestuurder zijn ogen goed op de weg houden en toch alle belangrijke info tot zich nemen. Nog een slimme vondst van Opel (en companen): de cruise control met verkeersbordherkenning. De Vivaro neemt waar wat de maximumsnelheid is en als je tweemaal op de MEM-knop van de cruise control drukt, past de Vivaro zijn snelheid automatisch aan tot de geldende maximumsnelheid.

Toontje
De Vivaro zit verder vol met slimme technieken, zoals de grootlichtassistent, een rijbaanassistent met heel irritant toontje, start-stop systeem, parkeerhulp, diverse camera’s, Hill Start Assist, noodremassistent met voetgangersherkenning en een dodehoekassistent met zo’n lichtje in de buitenspiegels.

We testten de Vivaro midden tijdens de Corona-pandemie en maakten er deze vlog over

Bergruimte
De Vivaro heeft maar liefst plek voor vijf personen. Op de achterbank, onderdeel van de van Snoeks afkomstige dubbele cabine, kunnen drie personen comfortabel zitten. De dubbele cabine is toegankelijk door één schuifdeur, aan de rechter zijkant. Aan de linkerkant zit dan weliswaar geen deur, maar wel een groot en van getint glas voorzien raam. De bank is ook handig, met armsteunen en voorop nog een extra opberggleuf. Nog meer bergruimte vinden we als we de linker en middelste zitting opklappen, daar zit veel ruimte onder. Slimme vinding van Snoeks, want de bergruimte vinden we als twee kastjes onder de bank terug in de laadruimte. En omdat de rechterzijde onder de bank vrij is gelaten, is daar extra laadlengte te vinden. Die komt dus nog bij de 190 cm laadlengte die deze Vivaro in deze uitvoering nog over heeft. Het laadvolume is in principe wel in orde, maar het is wel zo dat de Vivaro in zijn nieuwe PSA-versie aan laadvolume heeft ingeleverd ten opzichte van het vorige model.

Na een week sturen in de Opel Vivaro met dubbele cabine tanken we de auto nog even af. Dan blijkt dat de tweeliterdiesel heel netjes presteert als het gaat om brandstofverbruik. 1 liter op 14,6 kilometer gemiddeld. Het zorgt ervoor dat de Opel Vivaro een dikke voldoende scoort. Zijn prijs is, ook in deze best luxe dubbele cabine versie, alleszins acceptabel en zeker concurrenrend. Nu is het zaak aan de Opel verkooporganisatie om de Vivaro onderscheidend in de markt te zetten, want de concurrentie (zelfs uit eigen huis) is moordend in deze markt.  

Specificaties en Metingen

Merk Opel
TypeVivaro dubbele cabine Innovation
Motor2.0 liter diesel
Inhoud (cc)1997
Vermogen (pk)150
Koppel (Nm/toeren)370/2000
Transmissiezes versnellingen, handgeschakeld
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)531 x 220 x 184
Wielbasis (cm)328
Laadruimte lxbxh (cm)190 x 160 x 130
Tilhoogte (cm)62
Eigen gewicht – leeg (kg)1744
Nuttig laadvermogen (kg)1166
Max. aanhangergewicht (kg)2500
Geluidsniveau bij 80 km/h (dbA)64,6
Geluidsniveau bij 100 km/u (dbA)67,3
Acceleratie 0-80 km/h (sec)9,8
Acceleratie 80-100 km/h (sec)5,6
Brandstofverbruik (1l/km)1 op 14,6
EmissieklasseEuro 6
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km)195
Prijs vanaf (€)29.649
Prijs zoals getest (€)34.529

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.