Bestelautotests

Test Renault Kangoo E-TECH Electric

De Renault Kangoo was een van de eerste bestelauto’s die met elektrische aandrijving op de markt kwam. Het is inmiddels 10 jaar geleden dat de Kangoo ZE International Van of the Year werd. Die prijs sleepte de Kangoo E-TECH Electric dit jaar niet binnen, maar innovatief is hij zeker. Dat blijkt wel uit onze test.

De nieuwe Renault Kangoo, de derde generatie alweer,  werd vorig jaar samen met de Citan van Mercedes-Benz International Van of the Year. Dat geeft aan dat de Kangoo een moderne, slimme bestelauto is, die het in de multitest van Bestelauto uitstekend deed.

E-TECH
Dat is een fijn uitgangspunt voor deze test, want de Kangoo E-TECH Electric, Renault hanteert nu deze naam in plaats van ZE, die wij van Renault Nederland overhandigd krijgen, ziet er eigenlijk hetzelfde uit als de dieselversie die we al eerder testten. Als je goed zoekt op de achterkant vind je een plaatje met ‘E-TECH Electric’, maar verder is deze Renault bescheiden over zijn emissievrije status.

Deflectors
Deze elektrische versie van de Kangoo is 449 cm lang, 186 cm hoog en 192 cm breed. Hij oogt stevig, met wat brede schouders, een stoer uiterlijk wel. De carrosserie is ontworpen door de Nederlandse designer Laurens van den Acker en die heeft de Kangoo een fraai uiterlijk gegeven. Kijk maar eens naar de deflectors in de voorbumper, of de vormgeving van de (optionele) LED Pure Vision koplampen. Ook de lampen aan de achterzijde zijn trouwens fraai om te zien. De Gris Urban lakkleur is misschien niet ieders smaak, het geeft de auto wel een alledaagse look. Zeker met de lichtmetalen wielen is het bestelauto die opvalt. In het interieur zien we veel bekends, want ook hier is veel hetzelfde als bij de dieselKangoo. Helemaal niet erg, want het dashboard zit goed in elkaar en de stoelen zitten goed. Ook is er voldoende opbergruimte, bijvoorbeeld met het vak op het dashboard (achter het stuur), de aflegruimte boven het dak en de grote schuiflade waar vroeger een klein dashboardkastje zat. Prominent aanwezig is het 8 inch grote multimediascherm, dat zelfs met touchscreen lekker snel werkt. Apple Carplay en Android Auto zitten er ook op. Heel fijn vinden we het scherm op de plek waar vroeger de achteruitkijkspiegel zat. De camera geeft een helder beeld door van alles wat zich achter het voertuig bevindt. Elektrische bestelauto’s zijn vaak voorzien van stoelverwarming, maar dat had onze Kangoo niet. Hij heeft wel een warmtepomp, waardoor het interieur verwarmd wordt. In de zomer brengt de airco verkoeling. In de beginnende winter van dit najaar vonden we het, zeker na een nacht met temperaturen richting het vriespunt, best lang duren voor het interieur goed opgewarmd was. Zeker de voeten bleven af en toe koud in onze 35 minuten durende forensenrit. Stoel- en eventueel stuurverwarming lijkt comfortabeler voor de bestuurder. Net als een verwarmbare voorruit kunnen deze zaken worden aangevinkt op de optielijst.

Opent u maar
Het grote nieuws van de nieuwe Kangoo was Open Sesame. Daarbij is de B-stijl aan de rechterkant van de Kangoo verwijderd, waardoor er een bijzonder grote toegang ontstaat tussen laadruimte en passagierscompartiment. Om dat goed te gebruiken is er een tussenschot nodig met een wegklapbaar rek. Volgens de NL’se wetgeving is er met een niet volledig tussenschot een BPM-plicht. Daarom is Open Sesame niet op de diesel-Kangoo verkrijgbaar, maar de E-TECH Electric is vrijgesteld van BPM, ook met Open Sesame. Het biedt behalve een uitstekende toegang vanaf de rechterkant ook een totale laadlengte van 295 cm, doordat de passagiersstoel helemaal is weg te klappen. Een briljante vondst, die met de Kangoo E-TECH Electric goed konden uitproberen. De dimensies van de laadruimte zijn gelijk aan die van de dieselversie. Het laadvermogen bedraagt 610 kg, aan de trekhaak mag maar liefst 1500 kg.

Geluid
Rijden met de Kangoo E-TECH Electris is bijzonder fijn. Het weggedrag is goed en comfortabel, ondanks een eigen gewicht van 1620 kg. Optionele zaken als adaptive cruise control en Lane Keep Assist ontlasten de bestuurder. Door het niet volledige tussenschot komt er wel wat geluid uit de laadruimte de cabine in. De A-stijlen hebben weliswaar kleine kijkraampjes, maar toch ondervonden we in de testweek dat er nog wel eens fietsers of voertuigen zich achter de linker A-stijl verstopten en niet zichtbaar waren, vooral op kruisingen en rotondes. De 90 kW elektromotor is krachtig genoeg, het batterijpakket is 44 kWh groot. Na onze verbruiksrit (63 km, onbeladen) kwamen we uit op een verbruik van 18,1 kWh op 100 km. Dat levert een actieradius op van 244 km, best wat lager dan de 300 km waar Renault zelf mee schermt. Als je dat wilt halen moet je snelwegen gaan vermijden. De 11,44 kWh die we met maximaal 80 kW konden laden, deed er precies een uur over om weer in de accu’s te komen.

De Renault Kangoo E-Tech Electric is een uiterst moderne bestelauto, waarmee je in elke binnenstad meer dan welkom bent. Met het Open Sesame concept is hij innovatief en zelfs revolutionair. De prijslijst van de Kangoo E-TECH Electric begint bij 29.690 euro. Voor ons met extra’s volgehangen testmodel moet in totaal 36.585 euro worden neergeteld.

Specificaties & Metingen

MerkRenault
TypeKangoo E-TECH Electric
Motorelektromotor
Transmissietraploze automaat
Accupakket (kWh)44
Vermogen (kW/pk)90/123
Koppel (Nm)245
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)449 x 192 x 186
Wielbasis (cm)272
Laadruimte lxbxh (cm)175 x 145 x 122
Tilhoogte (cm)60
Eigen gewicht – leeg (kg)1620
Nuttig laadvermogen (kg)610
Max. aanhangergewicht (kg)1500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA)65,8
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA)67,2
Acceleratie 0-80 km/h (sec)7,15
Acceleratie 80-100 km/h (sec)4,2
Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen)18,1
Actieradius244
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€)29.690
Prijs zoals getest (€)36.585
Prijzen excl. BTW/BPM
De Kangoo is fraai vormgegeven en is, emissievrij en wel, nog jaren welkom in de stad.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.