Bestelautotests

Renault is bij uitstek een pionier in elektrische bestelauto’s en is onlangs met Volvo en CMA-CGM weer een nieuw hoofdstuk rond e-bestellers begonnen. De Trafic E-Tech Electric die Bestelauto test komt van zustermerk Renault Trucks en dan als Red Edition.

De bestelauto’s van Renault Trucks zijn bedoeld voor wat robuuster werk, maar dat stempel kun je toch moeilijk op de Trafic plakken. Hij is echt een middensegment bestelauto, echt bedoeld voor de MKB’er. Wij konden de Trafic in een testperiode van een week niet betrappen op eigenschappen die hem extra geschikt maken voor zwaar werk. Wel is het zo dat je met een Trafic van Renault Trucks langer bij de dealer langs kan, want truckdealers hebben standaard langere openingstijden.

Bedrijfskleuren

De Trafic E-Tech Electric ziet er eigentijds uit, met zijn chromen grille, LED-verlichting en 17 inch aluminium velgen (optioneel). De wielbasis bedraagt 350 cm en dat betekent dat de Trafic een L2 is. De lakkleur zilvergrijs met blauw staat hem goed, maar uw eigen bedrijfskleuren zijn natuurlijk te prefereren. Op de linker achterdeur zien we een camera die goed zicht moet leveren als je achteruit rijdt.

Smartphone

Het interieur is bekend, maar het zit vol met slimme dingetjes. In de deuren zit bijvoorbeeld een sleuf waar je smartphone in past. Wel oppassen bij het dichtsmijten van de deur dan. De deuren hebben sowieso grote opbergvakken. Die vinden we ook op het dashboard. De bijrijdersbank is lekker breed en multifunctioneel. Onder de zitting is een ruime opbergplaats voor bijvoorbeeld de laadkabel, de leuning is deels neerklapbaar en dan vindt je een slim mobiel kantoor waar je zo even kan werken op de laptop. Het is wel een optie. Het leren stuurwiel is ook al optioneel maar wel lekker comfortabel. Mooie details zijn de knoppen voor de klimaatbediening, net onder het multimediascherm. Dat geeft flink wat informatie en met een draadje kun je via Apple Carplay of Android Auto ook je smartphone weergeven.

Luik

De cabine wordt gescheiden van de laadruimte door metalen tussenschot zonder ruit. Het tussenschot heeft wel een luik waarmee je bij de ruimte onder de bijrijdersbank kunt komen. Extra laadlengte dus, bij de 293 cm die er al is. Het laadvolume is 6,9 kuub, laadvermogen bedraagt 1110 kg, aan de trekhaak mag maximaal 920 kg. In de laadruimte zien we functionele LED-verlichting, die op de optielijst staat.

Pleintje

De Trafic E-Tech heeft een aandrijflijn bestaande uit een AC synchroonmotor van 90 kW (120 pk). Het accupakket is 52 kWh groot, nominaal goed voor 297 km. Tijdens onze testweek, die plaatsvond in de winter, kwamen we niet verder dan 222 km bij een verbruik van 23,4 kWh op 100 km. Opladen is een apart verhaal. We zien op de plek waar vroeger de tankopening zat nu een laadaansluiting, maar enkel voor AC laden met 22 kW. Dat is geen probleem als je bij je bedrijf of thuis een AC-lader hebt, maar onderweg snel ergens kWh’s bijladen is lastiger. Bestelauto heeft tijdens de testweek ’s avonds in een vreemde stad eerst een AC-lader moeten vinden en vervolgens, op een achterafpleintje, tergend langzaam de accu’s moeten laden eer we de thuisreis konden aanvaarden. Enkel AC kunnen laden is een aderlating als je weet dat je met DC laden, wat bij veel tankstations kan, in een mum van tijd weer vol(ler) zit. Een DC-laadaansluiting komt echter pas later dit jaar op de markt.

Flexis

Het AC-laden, en toch ook wel  de reële actieradius van 222 km, zijn smetjes op een verder uitstekende testweek. De Trafic E-Tech is betrouwbaar en hij rijdt prima. Jammer is wel dat hij zich nergens echt in onderscheidt en ook niet de baanbrekende e-bestelauto is die de Kangoo Z.E. ooit was. Misschien moeten we daarvoor wachten op de nieuwe Flexis bestelauto die Volvo en Renault samen ontwikkelen.

Wie momenteel in de stad moet werken, moet keuzes maken. Wil je al elektrisch gaan rijden of kies je misschien toch nog voor diesel? De dieselevenknie van deze Trafic staat elders in deze uitgave van Bestelauto. Wie kiest voor deze Trafic E-Tech weet in ieder geval zeker dat hij tot in lengte van jaren welkom is in de binnenstad.

Specificaties & Metingen

MerkRenault Trucks
TypeTrafic E-Tech Electric
Motorelektromotor
Transmissietraploze automaat
Accupakket (kWh)52
Vermogen (kW/pk)90/120
Koppel (Nm)245
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)548 x 196 x 197
Wielbasis (cm)350
Laadruimte lxbxh (cm)293 x 169 x 139
Tilhoogte (cm)55
Eigen gewicht – leeg (kg)1960
Nuttig laadvermogen (kg)1110
Max. aanhangergewicht (kg)920
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)65,1
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA)66,8
Acceleratie 0-80 km/h (sec)8,89
Acceleratie 80-100 km/h (sec)5,04
Stroomverbruik (kWh/100 km, 300 kg lading)23,4
Actieradius222
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€)41.250
Prijs zoals getest (€)45.250
Prijzen excl. BTW/BPM
Met de Trafic E-Tech ben je van harte welkom in elke binnenstad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.