
Renault vertelde op de IAA Frankfurt 2009 dat het een volledige range elektrische auto’s ging opzetten. De Fransen houden woord, want het ene na het andere elektrische voertuig wordt gepresenteerd. Bestelauto reed de eerste kilometers in Renaults elektrische bestelauto, de Kangoo Z.E.
Dat Z.E. staat natuurlijk, weinig verrassend, voor Zero Emission. Want daar is het natuurlijk allemaal om begonnen: de emissie van de auto zoveel mogelijk beperken en het milieu zoveel mogelijk beschermen. De Kangoo Z.E. wordt aangedreven door een 60 pk sterke elektromotor, die in verbinding staat met lithium ion accu’s met een energetisch vermogen van 22kWh. Dat betekent dus in het gebruik een uitstoot van nul CO2 g/km. Vanzelfsprekend is ook roet aangenaam afwezig. Renault is de eerste fabrikant die een elektrische bestelauto geheel zelf fabriceert. Dat gebeurt in de Franse Maubeuge-fabriek, op dezelfde productielijn als waar ook de diesel Kangoo wordt gemaakt.
Boompje halen
Bestelauto reed de Kangoo Z.E. voor de eerste maal in een zonnig Portugal. Doel van de rit: een boomkwekerij, om daar een laurierboompje op te halen. Alle verzamelde boompjes werden dan samen gedoneerd om een groot nieuw bos te gaan vormen en zo CO2 terug te geven aan de mensheid. De Kangoo Z.E. start vanzelfsprekend geruisloos, alleen het woordje ‘GO’ in het nieuw vormgegeven instrumentendisplay geeft aan dat we klaar zijn voor vertrek. De Kangoo Z.E. is voorzien van een automatische versnellingsbak, die voor het nodige gemak zorgt. Het koppel van de Kangoo Z.E. bedraagt 226 Nm. Dat wordt behoorlijk fors op de voorwielen overgebracht. Raketstarts maak je er niet mee, erg vlot meekomen in het verkeer is goed mogelijk. Het weggedrag van de Kangoo Z.E. is in alles vergelijkbaar met een ‘normale’ dieselaangedreven Kangoo, en dat is een groot compliment aan Renault.
De Kangoo Z.E. is zo geconfigureerd dat er met vol batterijenpakket zo lang mogelijk kan worden gereden. Standaard is de actieradius 170 km. Daarbij is volgens Renault uitgegaan van zo’n 200 tot 300 kg lading in de laadruimte. Een vol beladen Kangoo ZE, er mag maximaal 650 kg mee, verbruikt overigens niet heel veel meer energie dan een lege of half geladen Kangoo. Veel belangrijker is de rijstijl van de chauffeur, weersomstandigheden en het soort weg dat wordt bereden. In de stad, met veel stop- en startwerk, wordt de batterij het minst belast. Daar kan volgens Renault dan ook wel een actieradius van 200 km worden behaald. De lithium ion accu’s worden tijdens het
rijden ook weer bijgeladen. Dat gebeurt door remmen, maar ook door het loslaten van het gaspedaal. Daarmee wordt sterk op de motor afgeremd. Zo sterk zelfs, dat wij zelfs bergaf tot stilstand konden komen door enkel het gaspedaal los te laten. Het is met wat oefening mogelijk de bedrijfsrem helemaal niet meer te gebruiken. Aan achteropkomend verkeer is gedacht: de remlichten lichten op als er sterk op de motor wordt afgeremd. Door slimme rijtechnieken en het regenereren van energie kan volgens Renault het bereik van de Kangoo Z.E. met 18 procent worden vergroot.
Oplaadpaal
Het thuis op op het bedrijf opladen van de Kangoo Z.E. kan op diverse manieren. Incidenteel kan een normaal 230V stopcontact worden gebruikt, maar dan duurt het opladen 10 tot 12 uur. Met een duizend euro kostende WallBox is dit nog maar 6-8 uur. Renault werkt overigens samen met de Stichting e-laad.nl, die gratis 10.000 oplaadpalen op publieke plaatsen mag neerzetten. Renault werkt samen met tal van instanties om zowel nationaal als internationaal het aantal laadpalen snel uit te breiden. Ook kan voor zakelijke klanten een ‘laadoplossing’ op maat worden gemaakt.
De accu’s van de Kangoo Z.E. bevinden zich onder de laadvloer, waardoor er in het geheel geen laadvolume of laadvermogen verloren gaat. Datzelfde geldt voor de eveneens leverbare Kangoo Maxi Z.E. Renault is er kien op kwaliteit en continuïteit te bieden met Kangoo Z.E. en verhuurt het batterijpakket aan de klant. Dat kost per auto per maand vanaf 75 euro per maand, maar dan biedt Renault ook altijd een voor minstens 75 procent van de totaal beschikbare capaciteit functionerende batterij, plus mobiliteitsgarantie als u onverhoopt komt stil te staan met een lege batterij.
Scherp
Renault zet de Kangoo Z.E. in de markt tegen een zeer scherpe aanschafprijs, vergelijkbaar met die van de dieselmodellen. De Kangoo Z.E. is er vanaf 20000 euro, de Kangoo Maxi Z.E. kost 1200 euro meer. Leasen is mogelijk vanaf 584 euro per maand, uitgaande van een full operational leasecontract met een looptijd van 48 maanden en een totaalkilometrage van 60.000 kilometer. Goed nieuws is er ook wat betreft onderhoud. Niet alleen heeft Renault nu al 13 geselecteerde Z.E. dealers, volgend jaar worden dat er 22. Zij zorgen voor verkoop en specialistisch onderhoud aan de Kangoo’s Z.E. Regulier onderhoud is bij elke Renault bedrijfswagendealer mogelijk. Volgens Renault zijn de onderhoudskosten van een Kangoo Z.E. 20 procent lager dan bij een auto met verbrandingsmotor. De energiekosten van de Kangoo Z.E. zijn 5 tot 10 keer lager dan bij een Kangoo met een verbrandingsmotor.
Fleetmanagement
Ook aan de wagenparkbeheerders is gedacht. Volgend jaar komt Renault voor hen met Fleet Asset Management, een serviceprogramma dat permanent informatie aan de fleetowner doorgeeft over zo’n 60 rijgegevens van de Kangoo’s Z.E. in beheer. Begin volgend jaar komt ook My Z.E. Connect beschikbaar, een online tool waarmee het mogelijk is om informatie te bekijken met betrekking tot het laadniveau en actieradius van de bestelauto.
Renault zet met de Kangoo Z.E. een grote stap in elektrisch rijden. Niet alleen door de prima functionerende bestelauto die met zijn actieradius voor veel MKB’ers bruikbaar kan zijn, maar zeker ook door het aanvullende pakket services en niet te vergeten de meer dan concurrerende aanschafprijs.