Bestelautotests

Test: Volkswagen ID.3 Cargo

2

Volkswagen maakt serieus stappen als het gaat om elektrische auto’s. Bij de bestelauto’s is het echter wachten op meer modellen dan de eCrafter. Maar nu is er de ID.3 Cargo, een slimme ombouwvariant van de ID.3 personenauto. Hoe bevalt de ID.3 Cargo in de praktijk?

De elektrische personenauto omgebouwd naar bestelauto, het is een concept dat we al eerder zagen. Eerder testten we de Kia e-Soul Cargo, en zagen we de Hyundai Kona omgebouwd worden tot e-besteller. De Volkswagen ID.3 werd door Pouw Automotive in samenwerking met bedrijfswageninrichter Isfordink Olst omgebouwd tot ID.3 Cargo. Isfordink Olst heeft daarvoor een speciaal ombouwconcept ontwikkeld dat luistert naar de naam E-Works. De markt voor kleine e-bestellers is momenteel nog niet zo heel groot en er zijn aardig wat zero-emissie elektrische personenauto’s met een prima actieradius. Die is in veel gevallen vreemd genoeg flink hoger dan echt elektrische bestelauto’s. Volkswagen heeft helemaal geen kleine elektrische bestelauto in haar gamma, dus ombouw van een ID.3 is een interessante optie.

De ID.3 Cargo heeft een lekker handzaam formaat. Hij is prima op zijn plek in een woonwijk.

Wrap
De ID.3 is een opvallende auto, met een moderne carrosserie en rondom LED-verlichting, tot aan LED-strips als denkbeeldige grille. Aan de buitenzijde is niet te zien dat het gaat om een bestelauto, al heeft Pouw vanaf de B-stijl de auto volledig gewrapt. De zijdeuren achter de B-stijl zijn gebleven, ze bieden nog altijd toegang, maar nu tot de laadruimte.

Pro
De ID.3 Cargo die wij te leen kregen van Pouw Rijssen heeft een elektromotor met een vermogen van 145 pk en een immer aanwezig koppel van 275 Nm. De PRO-versie die wij reden heeft een accupakket van 58 kWh, goed voor een nominale actieradius van 420 km (WLTP gecombineerd). De ID.3 Cargo is zowel AC als DC te laden. Bij een 128 kW snellader zitten de accu’s met een half uurtje weer voor 80 procent vol. Bij een 11 kW AC-lader loopt dat op tot iets meer dan 6 uur.

Modern
Het interieur van de auto komt bijzonder modern over. Achter het stuur zien we een eenvoudig digitaal scherm, dat essentiële informatie geeft maar veel minder dan we gewend zijn van auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast zit de verstellingsknop voor de bediening van de automatische transmissie. Wat vreemde plek, maar het went snel. In de stand D is er door te schakelen naar stand B om in de stad energie terug te winnen. Dat gaat makkelijk en one-pedal driving is eenvoudig te realiseren. In het midden van het dashboard zit een groot digitaal scherm. De bediening ervan doet denken aan de nieuwste generatie Caddy. De bediening is misschien niet altijd even logisch, maar er valt best mee te leven als je kan wennen aan de menustructuur, die is opgebouwd a la een smartphone. Het interieur komt ergens wel wat minimalistisch over, ondanks comfortzaken als stoel- en stuurverwarming. De enige echte opbergruimte vinden we tussen de beide voorstoelen.

Kasten
Achter die voorstoelen kijken we bijna in een zwart gat, want de laadruimte wordt van de stoelen gescheiden door een tussenwand van alumunium en kunststof. De achterbank is helemaal verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een functionele laadruimte. Je kunt kiezen voor een vlakke vloer van bijna 150 cm en meer dan 100 cm breedte, maar Isfordink heeft achter in onze testauto Aluca inrichting gezet. Zo krijgen we een bestelauto met fraaie kasten, vol laatjes en slimme opbergplekken. De gemiddelde installateur zou er dolblij mee zijn! Het is wel zaak de bevestiging van de kasten goed vast te zetten op de rails in de vloer en regelmatig te controleren. En tja, je ontkomt er niet aan dat er wel eens wat gepiep en gekraak uit de laadruimte klinkt. De laadruimte is prima bruikbaar, met een laadvermogen van 466 kg en is ook goed toegankelijk via zowel de achterklep als de zijdeuren links en rechts. Door de inbouw en de wrapping die Pouw heeft aangebracht is het zicht naar achteren echter beperkt. Met alleen de zijspiegels om in te kijken ontstaan er forse dode hoeken. Voor achteruitrijden is er gelukkig een camera.

Assistentie
De ID.3 Cargo rijdt uitstekend en zit vol met slimme systemen, zoals adaptive cruise control met stop & go en een rijbaanassistent. Het interieur zit vol met op kleur instelbare LED-strips. Vooral een gadget, maar onder de voorruit zit ook een functionele LED-strip. Die licht op als je de navigatie hebt ingeschakeld en je moet afslaan of een afrit moet nemen. In de uitgebreide boordcomputer zagen we dat het gemiddelde verbruik over de duizenden kilometers die onze testauto had gereden uitkomt op 18,0 kWh/100 km. Tijdens onze testweek in november kwamen we uit op 23,9 kWh op 100 km. Bij koud weer, net boven het vriespunt, merkten we wel dat de actieradius aanmerkelijk afnam. Deze ID.3, in nu niet meer leverbare 1st Edition configuratie, levert 350 km actieradius (WLTP). Met volle accu’s bleek dat in fris winterweer 330 km. Tijdens onze testweek bleef daar reëel zo’n 260 km over. Wel iets om rekening mee te houden bij lange ritten. Wie nu een ID.3 Cargo kiest komt overigens uit bij een PRO-versie, goed voor 424 km (WLTP).

Totdat Volkswagen op de proppen komt met een echte elektrische bestelauto (volgend jaar komt de ID.Buzz Cargo) is de ID.3 Cargo een prima alternatief. De ombouw naar Cargo met vlakke laadvloer 2700 euro. Wie vliegtuigrails wil is 250 euro meer kwijt. De kasten in onze testauto kostten samen 2695 euro. Als elektrische auto is de ID.3 Cargo voor ondernemers BPM- en BTW-vrij en verkrijgbaar vanaf 30.260 euro. Naar wens is de auto ook weer om te bouwen naar personenauto.

De ID.3 Cargo heeft een eigen, onderscheidend uiterlijk, zeker met deze opzichtige wrap aan de achterzijde.  

SPECIFICATIES & METINGEN

MerkVolkswagen
TypeID.3 Cargo
Motorelektromotor synchroon/permanente magneet
Transmissietraploze automaat
Accupakket (kWh)58
Vermogen (pk)204
Koppel (Nm)310
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)426 x 181 x 157
Wielbasis (cm)277
Laadruimte lxbxh (cm)146 x 101/138 x 90
Tilhoogte (cm)77
Eigen gewicht – leeg (kg)1794
Nuttig laadvermogen (kg)466
Max. aanhangergewicht (kg)0
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA)60,1
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA)63,7
Acceleratie 0-80 km/h (sec)5,4
Acceleratie 80-100 km/h (sec)2,6
Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen)18,0
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€)30.260
Prijs zoals getest (€)43.738
Prijzen excl. BTW/BPM

2 reacties op “Test: Volkswagen ID.3 Cargo

  1. Richard schreef:

    Is dit een ingenieuze zet van vw of een noodsprong? Immers blijft het een personenwagen waarvoor je extra betaald voor verwijderen achterbank. Dus geen SEBA-subsidie en de andere fiscale voordelen die een grijs kenteken biedt. Beter wachten tot Q1 2022 ? Intro diverse compacte bestellers EV.

  2. Gerrit schreef:

    lastige bij dit soort voertuigen is de belasting, ID.3 volgens prijslijst 1.812 max 2.270 = 458 en de Kia e-Soul 1.670 max 2.180 = 510. In die zin toch zo’n 10% meer voor een e-Soul cargo.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.