Bestelautotests

Na onze eerste kennismaking met de nieuwe Volkswagen Transporter (en de eTransporter) in Griekenland, krijgen we al snel de kans om in Nederland de nieuwe Transporter serieus te testen. Die kans laten we niet schieten.

Bij VW-importeur Pon staat een splinternieuwe Transporter voor ons klaar. In stemmig zilvergrijs en… in Bulli-uitvoering. En dat ziet er wel even wat anders uit dan de standaarduitvoeringen met grijze bumpers die we in Griekenland reden! We zien bumpers in lakkleur en hele stoere 19 inch Indianapolis velgen. Optioneel weliswaar, maar daarom niet minder gaaf. Onze testTransporter is L(engte)2 en heeft een wielbasis van 350 cm. Aan de carrosserie kun je zien dat deze auto gebouwd is op basis van de Ford Transit Custom, maar VW heeft er zeker een eigen draai aan gegeven. Het front bijvoorbeeld is onderscheidend en ook wel echt Volkswagen. Ook de LED-achterlichten zijn fraai en onderscheidend. Ons testmodel had in plaats van de standaard achterklep de optionele achterdeuren met ramen. We zien een optionele trekhaak waar een aanhanger van maximaal 2800 kg aan mag worden gehangen.

Palladium

In het interieur wordt het wel snel duidelijk dat de Transporter familie is van de Ford Transit Custom. Kijk maar eens naar het dashboard, het digitale instrumentarium en het grote 13 inch multimediascherm. Allemaal overgoten met een VW-sausje, maar de basis hebben we dus al eerder gezien. Het ronde stuur is echt van VW, de bekleding net als de rest van het interieur in ‘Super Dark Palladium-Black’. In het midden van het dashboard zien we een extra uitbouw met bekerhouders. De smartphone kunnen we draadloos laden in een groot vak. De telefoon draadloos verbinden met Apple Carplay of Android Auto is mogelijk en makkelijk.

Niet met deuren smijten

De laadruimte van de Transporter is netjes afgetimmerd en voorzien van LED-verlichting. Het laadvolume bedraagt een kleine 7 kuub, het laadvermogen is met 1114 kg goed. De zijschuifdeur sluit elektrisch. Gegooi met de deur is dus niet nodig. Vanuit de cabine kun je via de achteruitkijkspiegel door de grote ruit en de ramen in de achterdeuren goed naar het verkeer achter je kijken.

De Transporter is voorzien van een 2.0 liter commonrail dieselmotor, in ons geval goed voor 150 pk en een koppel van 360 Nm. De diesel is gekoppeld aan een achtgangs automaat, te bedienen met een hendel aan de stuurkolom. 150pk is niet weinig, maar supersnel is de VW er niet mee. Maar goed, misschien zijn wij verwend geraakt met elektrische aandrijflijnen. De diesel houdt zich stil in het interieur, maar dorstig is hij wel. Tijdens onze testweek met ruim 800 kilometer kwamen we uit op een verbruik van 9,0 liter op 100 km. Dankzij de optionele 70 liter tank kom je wel aan die 800 km.

De Transporter rijdt prima en is wat dat betreft ook een kopie van de Transit Custom. De assistentie- en veiligheidssystemen zijn aanwezig maar we kennen hun functionaliteit. De afstandsradar werkte bij de ACC niet altijd goed, waardoor de afstand soms wat stoterig in stand werd gehouden. Hopelijk een kwestie van software-afstelling.

In deze nieuwe vorm is de Transporter weer helemaal terug, en deze T7 is echt veel beter dan de T6 was. De grote vraag is echter of je wel een dieselmotor in je T7 wil. De motor voldoet prima, maar komt met een paar nadelen. Met een nieuwe diesel van 2025 mag je niet meer in zero-emissiezones komen, dus dan moet je gokken op een voorraadmodel (op=op) gekentekend in 2024. De tweede maar is de BPM die tegenwoordig op dieselauto’s geldt. De BPM op deze VW Transporter is (niet schrikken) 15.626 euro. Het zorgt ervoor dat de aanschafprijs (inclusief BPM, exclusief BTW) uitkomt op 64.596 euro. De prijs om te dieselen is dus hoog en de eTransporter (volledig elektrisch dus) is in vergelijkbare uitvoering bijna 10.000 euro goedkoper. Dat is het overwegen waard om dan toch maar te gaan stekkeren. Een tussenweg is de plugin-hybride versie (PHEV) van de Transporter, die volgend jaar op de markt komt.

Specificaties en metingen

MerkVolkswagen
TypeTransporter
Motor2.0 liter TDI commonrail dieselmotor
Inhoud (cc)999
Transmissieautomaat, 8 gangen
Vermogen (pk)150
Koppel (Nm/toeren)360
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)545 x 215 x 197
Wielbasis (cm)350
Laadruimte lxbxh (cm)296 x 166 x 138
Tilhoogte (cm)56
Eigen gewicht – leeg (kg)1911
Nuttig laadvermogen (kg)1114
Max. aanhangergewicht (kg)2800
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA)67,6
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA)68,0
Acceleratie 0-80 km/h (sec)9,6
Acceleratie 80-100 km/h (sec)5,5
Brandstofverbruik (1 l/km)1 op 11,1
EmissieklasseEuro 6 EB
CO2-uitstoot WLTP (gr/km)205
Prijs vanaf (€)51.340
Prijs zoals getest (€)64.596
Prijzen inclusief BPM/exclusief BTW

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.