Native

De winter is aangebroken en dat betekent frissere temperaturen. Zeker ’s morgens kan het koud zijn en dan wil je het wel lekker warm hebben in de bestelauto. Bij een elektrische bestelauto is de verwarming aanzetten nadelig voor de actieradius. Met de Range Plus biedt Webasto nu een retrofit verwarmingsoplossing voor elektrische bestelauto’s.

Het is een bekend probleem bij e-bestellers: het verwarmen van het interieur heeft tot gevolg dat de actieradius van het voertuig afneemt. Dat kan oplopen tot wel 35 procent van de totale range. Bijzonder onwenselijk, zeker als de actieradius toch al minder is dan bij een dieselbestelbus. En juist die emissievrije range is belangrijk bij de huidige wetgeving, die vraagt om zonder enige uitstoot te rijden in binnensteden.

In deze illustratie is duidelijk te zien hoe Range Plus werkt.

Oplossingen

Webasto staat bekend om haar oplossingen in koeling of verwarming van bestelauto’s en daarom komt de specialist met de Range Plus, een retrofitoplossing waarmee je bestelauto warm en comfortabel is en je met je accucapaciteit net zo ver komt als normaal. De Range Plus werkt volgens het principe van een standkachel. De verwarming is er in twee versies: de Air Top 2000 STC en de Air Top Evo 40. Belangrijkste verschil tussen de twee is de capaciteit. De Air Top 2000 STC heeft een verwarmingsvermogen van 0,9 tot 2,0 kW en de Air Top Evo 40 heeft een vermogen van 1,5 tot 3,5 of 4,0 kW.

HVO

De Range Plus werkt niet op elektriciteit maar op basis van diesel. De verwarming wordt geleverd met een 8 liter grote dieseltank. Daarmee is het interieur van de bestelbus tot 50 uur extra te verwarmen. Wie nu denkt: een elektrische bestelauto met een verwarming op diesel, daar zit inderdaad een tegenstelling in. Webasto wijst er echter op dat de Range Plus met HVO te gebruiken is, een dieselsoort die tot wel 90 procent CO2-uitstoot bespaart. Door het interieur met de Range Plus te verwarmen wordt de tractiebatterij van de elektrische bestelauto ontzien en is er tot 80 km extra range aan te onttrekken. En die 80 km rijd je terwijl het binnen lekker warm is natuurlijk.

De AirTop loopt dan wel op diesel, maar kan ook op duurzame HVO werken.

Laadruimte

De Webasto Range Plus is ontwikkeld voor het verwarmen van het interieur. Dan kan het gaan om de cabine, bijvoorbeeld bij personenvervoer in taxibussen, of bij de laadruimte, bijvoorbeeld als die is ingericht als mobiele werkplek. Tegelijk verwarmen van zowel cabine als laadruimte lijkt in de praktijk lastig te zijn, omdat er dan lucht getransporteerd moet worden door het tussenschot heen. Wanneer het een bestelauto betreft met een enkele schuifdeur is het eenvoudiger te realiseren. Bij een versie met twee schuifdeuren is het meer een uitdaging.
De complete retrofit Range Plus set bestaat uit de Air Top 2000 STC dan wel de Air Top Evo 40 (beide op 12V) een voertuigspecifieke installatiekit, luchtinlaat/uitlaat, luchtkanaal, externe temperatuursensor, montagebeugel, kabelboomverlenging, plus een brandstoftank, brandstofniveausensor, brandstofniveauindicator (led), tankvulopening en een tankdop. De prijs ligt rond de 2.300 euro, afhankelijk van model en installatie. Een totaalofferte, inclusief installatie, is op te vragen bij een van de Webasto-dealers.

Met Range Plus rijd je in de winter met je e-besteller een stuk verder. En het is lekker warm in de auto.