Nieuws

Deze week ontvangen ca. 53.000 ondernemers een brief van de RDW. Het gaat om ondernemers die in het bezit zijn van één of meerdere bestelauto’s met emissieklasse Euro 4 en lager. Die zakelijke bestelauto’s mogen niet in de zero-emissiezones komen die vanaf 1 januari 2025 ingevoerd worden. Ondernemers worden opgeroepen zich voor te bereiden op de overstap naar uitstootvrije voertuigen.

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones voor stadslogistiek invoeren. Een zero-emissiezone is een gebied waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s (bedrijfsauto’s) mogen rijden. Inmiddels hebben 28 gemeenten toegezegd een zero-emissiezone in te voeren of doen daar onderzoek naar. Op opwegnaarzes.nl/bedrijven zie je waar en wanneer de zero-emissiezones ingevoerd worden.

Schoner vervoer voor een betere leefomgeving

Zero-emissiezones zorgen voor minder CO2-uitstoot en een schonere lucht. Het is beter voor het klimaat en voorkomt overlast van goederenvervoer. En het zorgt voor een betere leefomgeving. Er zijn ook verschillende initiatieven om het verkeer in de binnenstad schoner en slimmer te organiseren. Bijvoorbeeld door verzamel- en distributiepunten (hubs) aan de rand van steden van waaruit bestellingen uitstootvrij bezorgd kunnen worden.

Overgangsregeling voor emissieklasse 5 en 6

De ondernemers die de brief ontvangen, hebben in totaal ongeveer 83.000 bestelauto’s met een emissieklasse van Euro 4 of lager. Die mogen per 1 januari 2025 niet meer in de zero-emissiezones komen. Voor zakelijke bestel- en vrachtauto’s die in emissieklasse Euro 5 en Euro 6 vallen is er een overgangsregeling.

Subsidies en financiële voordelen

Het is belangrijk dat het voor alle ondernemers haalbaar is om over te stappen naar uitstootvrije bestelauto’s. Daarom kunnen ondernemers gebruikmaken van verschillende regelingen en subsidies. Als je uitstootvrij rijdt, heb je ook andere financiële voordelen. Volledig elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM). En met elektrische bestelauto’s krijg je korting op de bijtelling.

Kijk voor meer informatie over de zero-emissiezones voor stadslogistiek op Opwegnaarzes.nl. Hier vind je ook handige rekentools die je laten zien welke voordelen elektrisch rijden jou kan bieden.


2 reacties op “53.000 ondernemers mogen in 2025 zero-emissiezones niet in

  1. jacobs schreef:

    Geachte, Gemeenten moeten minimaal 4 jaar van te voren aangeven/aankondigen hoe deze zero emissie zone eruit komt te zien, én de realisatie van de te nemen stappen.
    Op 25-2-2023 weet Breda het nog niet, dus daar zou het pas over “op z’n vroegst”, 4 jaar dus op 25-2-2027 kunnen ingaan?
    Heeft Utrecht wel tijdig officieel aangekondigd?
    Op de berichtgeving van de RDW staat een tabel met vermelding vanaf 2020, dit is voor mij helemaal nieuw, maar het lijkt er dan wel op alsof iedereen het al geweten zou moeten hebben, of wordt hier gemanipuleerd

  2. Martien de Jong schreef:

    Wat is indeze de definitie van een bakwagen?
    Is dat een vrachtwagen of ook een 3,5 tons chassis cabine met een gesloten laadbak, al dan niet met een laadklep?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.