Nieuws

Alweer een nieuwe elektrobesteller in Duitsland

Onlangs lanceerde een Brits bedrijf in Duitsland een Vivaro met op de achterwielen elektrische naafmotoren, deze week introduceert een ander bedrijf een VW Caddy waarvan de achterwielen eveneens elektrisch worden aangedreven, alleen nu met een gewone elektromotor.

Het gaat om de Duitse logistieke dienstverlener Mosolf samen met ontwikkelingsbedrijf EDAG. Eveneens op het Deutschen Logistik-Kongress in Berlijn presenteerden zij een concept voertuig op basis van een Volkswagen Caddy maar dan voorzien van “EDpowerdrive”. Het voertuig is een normale diesel aangedreven Caddy waarbij tussen de achterwielen een elektromotor met bijbehorende overbrenging is aangebracht die de beide achterwielen aandrijft. Twee van dergelijke voertuigen rijden op proef bij de Deutsche Bundespost in de plaats Fulda. Manfred Hahl, directeur van de EDAG Group zegt dat men ervoor kiest om een bestaand, type gekeurd voertuig te modificeren omdat dat goedkoper en sneller is dan een geheel nieuw voertuig te ontwikkelen. Op de dieselmotor kan de Caddy 460 kilometer afleggen bij een top van 170 km/uur. In de stad kan vervolgens op de batterijen 85 kilometer bij een top van 65 km/h worden gereden. Men richt zich met de wagen op de pakket- en koeriersbedrijven. De elektrische aandrijving kan in twee werkdagen worden ingebouwd en kan ook weer worden uitgebouwd als de wagen verkocht wordt om vervolgens te worden overgebouwd naar een nieuw voertuig. Helaas kon men nog geen indicatie van de kosten geven. De volgende stap is om het concept rijp te maken voor seriefabricage. Men denkt in eerste instantie aan grotere vloten maar Dr. Jörg Mosolf, CEO van de in automobiellogistiek gespecialiseerde Mosolf-Gruppe, sluit niet uit dat in een later stadium ook individuele klanten kunnen worden bediend.
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.