
Bezitters van bestelauto’s hoeven niet bang te zijn dat zij straks ook onder de kilometerheffing voor vrachtverkeer gaan vallen. BE-voertuigen vallen daar echter wel onder, zo zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat woensdagmorgen tijdens een debat over de ‘vrachtwagenheffing’.
Al eerder antwoordde de minister dat er bij invoering van een kilometerheffing voor trucks geen grote verschuiving van vrachtwagens naar bestelauto’s zal plaatsvinden. “Het gaat dan om ladingen van minder dan 2 ton en dat is slechts 1,6 procent van alle vrachtwagenvervoer heeft betrekking op dit gewichtssegment en daarom acht ik de verschuiving minimaal”, aldus de minister.

BE-trekkers en BE-combinaties gaan onder de in 2023 ingaande kilometerheffing wel belast worden met een tarief per kilometer. “Anders zou er een concurrentievoordeel ten opzichte van lichte vrachtwagens ontstaan”, aldus de minister tussen neus en lippen door tijdens het debat.
Er is nu al veel kleine wagens bakwagens teruggekeurd zonder vergunning en dit gaat nog veel meer valse concurrentie opleveren
En als B voertuig met aanhanger boven 3500 kg uitkomt theoretisch?
Mensen met paardentrailer bvb of zware caravan?
Ik heb “zwaarste” uitvoering MOETEN kopen om met automaat bijna 2 ton te mogen trekken betekent in theorie 4.3 ton treingewicht dus zelfs met code 96 in overtreding