Steekwoord archief: politiek

  • Zorgen over tachoplicht bestelauto’s

    Het Mobility Package, een pakket regels voor de transportsector, wordt momenteel door het Europees Parlement bekeken. Onderdeel ervan zijn regels die bij gebruik van een bestelauto boven 2,4 ton totaalgewicht voor internationaal transport een tachograaf voorschrijven. Branche-organisatie Evofenedex maakt zich zorgen. De regel moet het… Lees verder →

  • BE-bestellers vallen onder kilometerheffing

    Bezitters van bestelauto’s hoeven niet bang te zijn dat zij straks ook onder de kilometerheffing voor vrachtverkeer gaan vallen. BE-voertuigen vallen daar echter wel onder, zo zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat woensdagmorgen tijdens een debat over de ‘vrachtwagenheffing’. Al eerder antwoordde… Lees verder →

  • Europa scherpt reductie CO2-emissie bestelauto’s aan

    Het Europees Parlement en onderhandelaars van EU-lidstaten hebben besloten dat bestelauto’s in 2030 gemiddeld 31 procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021. Dat is een procent meer dan de 30 procent dan wat het EP had voorgesteld. Autofabrikanten spreken van totaal onrealistische doelen. Voor… Lees verder →

  • EU: ook kilometerheffing voor bestelauto

    EU-landen die bedrijfsauto’s willen laten betalen voor gebruik van de infrastructuur, kunnen dat vanaf 2023 alleen doen met een kilometerheffing. Dat voorstel werd vorige week aangenomen door het Europees Parlement. Kilometerheffing mag enkel nog op afstand en niet langer op tijd gebaseerd zijn. Een in… Lees verder →

  • ACEA bezorgd over CO2-doelen Europees Parlement

    ACEA, de koepelorganisatie voor autofabrikanten, is ernstig bezorgd over de uitkomst van de plenaire stemming van het Europees Parlement over de toekomstige CO2-reductiedoelstellingen voor auto’s en bestelauto’s. “We zijn en blijven in het bijzonder bezorgd over de extreme CO2-reductiedoelstellingen en het opleggen van verkoopquota voor… Lees verder →

  • Milieuzones bestelauto gelijk aan die van personenauto

    De regels van milieuzones worden voor bestelauto’s gelijk aan die van personenauto’s. Er komen twee soorten milieuzones. Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om auto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren, schrijft staatssecretaris… Lees verder →

  • Makkelijker door de Benelux met elektrische auto

    Nederlandse bezitters van een elektrisch voertuig rijden binnenkort beter door in België en Luxemburg. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met haar collega’s in de Benelux afgesproken werk te maken van het simpel vinden van – en gemakkelijk en eenduidig betalen bij – elektrische… Lees verder →

  • ‘Toeter tegen de tachograaf’

    Verladersorganisatie Evofenedex vraagt ondernemers die de petitie tegen de verplichte tachograaf in bestelauto’s hebben getekend, ‘nee’ te toeteren in een protest van één minuut op het Plein in Den Haag op 30 mei. Meer dan 1500 leden van Evofenedex tekenden de petitie tegen de verplichte… Lees verder →

  • Nieuwe regelgeving tegen aanpassing emissiecontrolesystemen

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil de Regeling voertuigen zodanig wijzigen dat het verwijderen, aanpassen en buiten werking stellen van emissiecontrolesystemen verboden worden als deze voorzieningen nodig zijn om aan de emissie-eisen te voldoen. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer over het… Lees verder →

  • Petitie tegen tachograaf in bestelauto

    Verladersorganisatie Evofenedex start een petitie tegen de tachograaf in een bestelauto. Daarmee gaat Evofenedex in tegen de wens van België, dat juist het tegenovergestelde wil. Eerder al pleitte diverse partijen in Europa ervoor om de tachograaf voor alle bestelauto’s te verplichten. Evofenedex vindt het absurd… Lees verder →