
Ook al gaat de belasting op woon-werkverkeer door, de lastenverzwaring voor wat betreft de bestelauto wordt daarvan uitgezonderd. Dit hebben de politieke partijen gezegd tijdens het EVO-verkiezingsdebat.
De belasting van woon-werkverkeer met de bestelauto van de zaak is een ongelukkig onderdeel van de bezuinigingsplannen. “We moeten er zeker naar kijken, want dit onderdeel dreigt verkeerd uit te pakken”, zei D66-Kamerlid Schouw. “Het staat boven aan ons lijstje van wijzigingsvoorstellen”, voegde VVD-Kamerlid Elias daar aan toe. Ook CDA en ChristenUnie willen van deze lastenverzwaring af. GroenLinks geeft het ‘niet de schoonheidsprijs’, maar er zijn volgens deze partij belangrijkere zaken om te regelen. De PvdA, die niet mee heeft getekend voor het lenteakkoord waarin die ‘forenzentaks’ is opgenomen, wil deze belasting meteen na de verkiezingen terugdraaien.
Alle partijen onderstreepten in het debat het belang van bezuinigen om het tekort van de overheid terug te dringen. Maar op het punt van de bestelauto trapten de partijen op de rem. Tijdens het debat bood Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van EVO, de 7500 handtekeningen aan EVO heeft verzameld met de actie ‘Je bent de Sjaak met de bestelbus van de zaak’.
Een volle zaal luisterde in het Zoetermeerse kantoor van EVO geboeid naar de zeven kandidaat-Kamerleden die debatteerden over onderwerpen als de liberalisering van het spoor, vergunningplicht wegvervoer en de kilometerheffing. Opvallend was dat veel partijen, waaronder ook de VVD en D66, er voor pleitten dat Prorail weer onder de minister van Infrastructuur zou moeten vallen als een soort Rijkswaterstaat.