Nieuws

Volgens het Duitse Automobilwoche berusten de fabrikanten van bestelauto’s in de plannen tot beperken van de CO2 uitworp. Het beleid is nu gericht op uitstel en oprekken van de normen. Op 28 september vergadert de EU Milieucommissie over dit onderwerp.

Ofschoon in de huidige voorstellen geen rekening wordt gehouden met laadvolume en de verschillende opbouwen gaat de industrie ervan uit dat de nieuwe regels zullen worden ingevoerd en richt men zich nu op versoepeling van de grenswaarden en uitstel van de invoeringsdata. Volgens president Matthias Wissmans van brancheorganisatie VDA zullen vooral de producenten van grotere bestelauto’s rekening moeten houden met kostenstijgingen. Voorstel is dat zijn per gram CO boven de norm per geproduceerde bestelauto 120 euro boete zullen moeten betalen. Ook vreest hij stijging van de prijzen van bestelauto’s doordat hoogwaardige technologie zal moeten worden gebruikt om de normen te halen. Met name de Duitse brancheorganisatie van pakket- en koeriersdiensten zegt dat de leden geen verdere kostenverhogingen kunnen betalen. Men verwacht dat als gevolg van de nieuwe EU regels grote bestelauto’s zullen worden vervangen door kleinere. Vooral Mercedes en Iveco zullen dat merken, zo stelt Automobilwoche. Volgens Auomobilwoche is de hoop erop gevestigd dat Duitsland, Frankrijk en Italië gezamenlijk zullen lobbyen om in ieder geval de regels voor de grote bestelwagens, het zogenaamde segment N1, te versoepelen. Die bestelwagens zijn samen goed voor slechts 2% van de totale uitworp aan CO2 van het totale Europese verkeer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.