
Nieuwe bestelauto’s moeten vanaf 2014 worden uitgerust met een snelheidsbegrenzer die de topsnelheid beperkt tot 120 km per uur. De milieucommissie van het Europarlement heeft daar maandag mee ingestemd.
De snelheidslimiet maakt deel uit van een reeks maatregelen die de CO2-uitstoot van lichte bedrijfswagens moet beperken. Ook werd de CO2-grens van 147 gr CO2 per kilometer bevestigd, ondanks dat milieugroepen om een nog strengere regel hadden gevraagd. De groep liet aan rapporteur Holger Krahmer weten dat er voor na 2020 gekeken wordt naar een CO2-eis van 105 tot 120 g/km voor 2025. De milieucommissie wil ook dat er betere methodes komen om milieuprestaties en verbruik van voertuigen te meten. In de praktijk zijn die namelijk vaak slechter dan de cijfers die fabrikanten publiceren.
Krahmer was overigens tegen een verplichte Europese invoering van een snelheidsbegrenzer, die volgens hem tot de bevoegdheden van de afzonderlijke lidstaten behoort.
Hoe zit het met de ‘nieuwe’ bestelauto’s nog zonder kenteken (dus geen datum eerste afgifte nog) op voorraad staan bij de handel?
Moeten die nog in 2013 een kenteken aanvragen als ze geen snelheidsbegrenzer hebben of niet?
Geldt deze regel voor nieuwe modellen bestelauto’s of voor bestelauto’s die na 1 januari 2014 op kenteken gaan?
Wat als je een nieuwe koopt in 2014, wie is verantwoordelijk voor de snelheidsbegrenzer?
Is een snelheidsbegrenzer makkelijk achteraf in te bouwen?
Krijg je een bekeuring als je geen snelheidsbegrenzer hebt? Of wordt ie dan niet apk-goedgekeurd t.z.t. in 2017?
Hoe zit het met busjes voor personenvervoer (taxibusjes en zo) mogen die nog wel op kenteken zonder snelheidsbegrenzer?
Graag uw reactie!