Nieuws

De vraag ‘Hoeveel bouwvakkers mogen er nog in een busje?’ is een prangende, want het artikel met die vraag werd veel gelezen op Bestelauto.nl de afgelopen week. Bouwend Nederland heeft nu in een Protocol Samen Veilig Doorwerken het antwoord gegeven: ‘Reis het liefst alleen’.

Het protocol geeft aan om zoveel mogelijk 1,5 meter afstand te houden, zowel bij het vervoer naar en van de bouwplaats (als op de bouwplaats zelf). De hamvraag is dan natuurlijk of er nog gezamenlijk gereisd kan worden met een bedrijfsbus. Bouwend Nederland geeft hiervoor het volgende uitgangspunt:

Stel vast of er een noodzaak is om samen te reizen. Kom zoveel mogelijk alleen naar het werk. Reis alleen samen als apart vervoer niet geregeld kan worden. Als er toch samen reizen moet hanteer dan de aanwijzingen hieronder.

Als er toch samen reizen moet hanteer dan deze regels:

  • Houd onderling zoveel mogelijk afstand, houd bij in- en uitstappen 1,5 meter aan.
  • Zorg voor extra ventilatie in vervoersmiddel, bij mooi weer door het raam te openen bijvoorbeeld of anders het ventilatiesysteem te gebruiken.
  • Neem telkens op dezelfde plek plaats.
  • Zorg voor optimale hygiëne door de bedieningsmiddelen extra te reinigen (stuur, versnellingspook, deurklink, touchscreen,

Een aantal leden heeft inmiddels ervaring met het gezamenlijk vervoer in deze coronacrisis. Een inspirerend voorbeeld is te vinden bij de Friso Bouwgroep. Om te voorkomen dan de timmerlieden met elkaar in één auto van en naar de bouwplaats moeten rijden, heeft een autobedrijf uit de omgeving tijdelijk een kleine twintig auto’s geleverd. Op die manier kunnen de timmerlieden veilig van en naar de bouwplaats. Bij een ander lidbedrijf heeft de medewerker aangegeven dat zij op eigen vervoer mogen komen en dat de reiskosten vergoed zullen worden conform de cao.

Momenteel werkt Bouwend Nederland aan een artikel waarin we meer ondernemers uit de achterban aan het woord laten over hoe zij het vervoer van en naar de bouwplaats hebben geregeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.