
Het coalitieakkoord heeft ook gevolgen voor ondernemers met bestelauto’s. De vrijstelling van BPM verdwijnt vanaf 2024 in drie stappen van een jaar. Vanaf 2030 komt er een kilometerbeprijzing (MRB Plus), die gaat gelden voor alle personen- en bestelauto’s..
In de bpm geldt momenteel een vrijstelling voor bestelauto’s van ondernemers. Deze vrijstelling wordt per 1 januari 2024 in drie stappen naar nul afgebouwd in 2026. Hierna is het reguliere bpm-tarief voor bestelauto’s ook van toepassing voor ondernemers. Dit raakt ondernemers hard. “Ook hier is een slim overgangspad van fossiel naar zero emissie nodig om tot een haalbare, betaalbare overgang naar zero emissie te komen die nu al meteen effectief bijdraagt aan minder uitstoot”, aldus Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging. De vrijstelling in de bpm voor emissievrije bestelauto’s blijft wel bestaan.

In 2030 komt dan MRB Plus, een sjieke naam voor wat een vlak kilometertarief op basis van kilometerstand is. Het geldt voor alle personen- en bestelauto’s. Er zijn hiervoor benodigde aanloopkosten bij het Ministerie van Financiën die nog in beeld worden gebracht en later zullen worden toegevoegd. De uitvoeringskosten na invoering die nodig zijn om deze maatregel uit te voeren, zullen meegenomen worden in de tariefstelling van de MRB plus. De MRB Plus wordt verder budgetneutraal ingevoerd. Dit betekent dat belastingderving (minder accijnsinkomsten en minder bpm, voor een klein deel gecompenseerd door meer inkomsten uit energiebelasting en mrb-inkomsten) terugkomt in de tarieven van de MRB Plus vanaf het moment van invoering. De derving door grondslagerosie door de groei van het aantal EV’s (personen- en bestelauto’s) wordt opgevangen vanaf 2030 binnen de MRB Plus. Het belastingniveau dat wordt aangehouden als referentie voor het opvangen van de grondslagerosie is het voor EV-stimulering gecorrigeerde belastingniveau in 2025, het jaar waarin de EVstimulering van het Klimaatakkoord grotendeels afloopt.