
Citroën heeft een met deze zomerse temperaturen toepasselijk nieuwtje. In samenwerking met Carrosseriebedrijf Harderwijk is nu een koelsysteem ontwikkeld waarmee het mogelijk is de laadruimte te koelen met zonne-energie.
Citroën heeft naar eigen zeggen een lange geschiedenis in het toepassen van vernieuwende techniek. De Konvekta Sol(c)ar koelinstallatie past precies in dat plaatje. In plaats van een brandstof verslindende compressor, worden bij dit nieuwe koelsysteem zonnepanelen gebruikt voor de aandrijving van de koeling. Dat resulteert in een altijd een continue temperatuur in de laadruimte, volledig los van de motor van het voertuig. De werking van de koeling is niet langer van invloed op het brandstofverbruik en de motor hoeft nooit onnodig te blijven draaien.
Op basis van alle gesloten bestelwagens vanaf de Berlingo lange wielbasis én een Jumper Chassis Cabine voorzien van een geïsoleerde opbouw, kan Carrosseriebedrijf Harderwijk deze koelwagenuitvoering leveren. Het Konvekta Sol(c)ar systeem maakt gebruik van zonnepanelen op het dak van het voertuig, om geheel onafhankelijk de accu’s van de koeleenheid bij te laden. Er is voldoende capaciteit om de lading gedurende een lange werkdag te koelen tot 0º Celsius. Elk straaltje zonlicht dat de auto opvangt zal de reikwijdte van het systeem alleen nog maar vergroten. Bij volledig geladen accu’s is het systeem zelfs in staat om in volledige duisternis 2 tot 4 uur door te blijven draaien.
De nieuw ontwikkelde koelinstallatie heeft nog een belangrijke troef: in plaats van het traditionele koudemiddel wordt het Sol(c)ar systeem gevuld met het volledig natuurlijke, CFK-vrije R290. De toepassing hiervan geeft de ondernemer recht op verschillende landelijke en regionale subsidieregelingen,waaronder de MIA/Vamil.