Nieuws

De eerste kilometers met de nieuwe Vito

2

Maandagavond werd de nieuwe Mercedes-Benz Vito voor het eerst getoond in ‘das Altes Kraftwerk’ in Berlijn. De dag erna kon de redactie van Bestelauto/TTM.nl al rijden met de nieuwe Vito. Samen met nog zo’n 20 andere journalisten uit Europa grepen we die kans met beide handen aan. Een eerste rijimpressie.

We werden ontvangen op één van de grootste bedrijfswagencenters van Mercedes-Benz in Berlijn, het Transport Gebrauchtwagen Centrum (TGC). Volgens directeur René Rudelt heeft zijn bedrijf in 2013 zo’n 5.500 bestelwagens verkocht. Even omrekenen, dat zijn zo’n 20 bestelauto’s per dag! Na het welkomstwoord staan buiten de verschillende nieuwe Vito’s klaar. Qua bestelauto’s kunnen we kiezen uit de 111 CDI met 114 pk en voorwielaandrijving, de 116 CDI met achterwielaandrijving, handgeschakeld of met automaat en de Vito 119 BlueTEC met automaat. Ook de Tourer voor personenvervoer staat klaar in een aantal uitvoeringen.

Autobahn Cruiser

De eerste rit was in een Vito 116 CDI met de 7 traps automatische transmissie. Ondanks de belading rijdt deze op één na krachtigste Vito, vlot en soepel door de omgeving van Berlijn. Wat opvalt is de stilte in het interieur. Dit is een bestelauto voor lange afstanden, een echte ‘Autobahn-Cruiser’. Met gemak kunnen gedurende lange tijd hoge snelheden met deze auto gereden worden, zonder dat dit een vermoeiende bezigheid is. De automaat schakelt soepel en het stuurwiel ligt prettig in de hand. Doordat de automaat zich aan het stuur bevindt, is er veel ruimte voor de rechterknie. Ook Mercedes-Benz haalt, net als andere bestelautofabrikanten, het comfort van een personenwagen naar de bedrijfswagen. De stoelen zitten prettig en zijn goed te verstellen, gewoon met draaiknoppen. Het veercomfort en de wegligging zijn, dankzij een semi-geleide achteras met schroefveren en een nieuwe veer/demper afstemming, prima voor elkaar. Sturen gaat soepel dankzij de standaard elektromechanische stuurinrichting.

Later rijden we dezelfde 116 CDI met 163 pk in handgeschakelde uitvoering. De motor laat zich hierbij wat meer horen, maar wat sneller opschakelen kan moeiteloos met het maximale koppel van 380 Nm tussen de 1.400 en 2.400 toeren. Tussendoor rijden we kort even met de Vito 119 BlueTEC met 190 pk. Veel vermogen en een soepele automaat, maar of deze auto veel verkocht gaat worden in Nederland is de vraag. Het is wel heel veel vermogen voor een bestelauto, maar deze versie voldoet wel als enige aan de Euro 6 norm, hetgeen voor sommige ondernemers een pluspunt kan zijn.

1.6 diesel

De versie die zeker interessant is voor Nederland is de nieuwe voorwielaangedreven Vito met de nieuwe 1.6 dieselmotor. Daarom rijden we ook nog een korte ronde met de Vito 111 CDI. Deze heeft een vermogen van 114 pk en een koppel van 270 Nm tussen de 1.500 en 2.500 toeren. Ook deze Vito rijdt prima en comfortabel, alleen is de souplesse natuurlijk wel wat minder dan de modellen met achterwielaandrijving en met sterkere motoren. We zijn verwend door eerst in de sterkste versies te gaan rijden! Het accelereren met de 111 CDI van 80 km/h naar 120 km/h gaat wat prettiger door even terug te schakelen. Dit schakelen gaat trefzeker en soepel. Ook het sturen gaat net zo gemakkelijk als de zwaardere versies met nog wel met voldoende gevoel in het stuurwiel. Het stuur is trouwens een van de betere. De draaicirkel is wel wat groter door de voorwielaandrijving. Zeker in Nederland, waar prijs een issue is, zullen de nieuwe Vito 109 CDI en 111 CDI, het merendeel van de verkoop voor hun rekening gaan nemen. Maar ondernemers die met hun bestelauto regelmatig zwaardere lading willen meenemen, een stevige aanhanger willen trekken of de nodige privékilometers maken, moeten zeker ook gaan proefrijden met de 114 CDI of de 116 CDI. Neem dan tevens die automaat erbij, want dan wordt het rijden in de bedrijfsauto misschien niet eens meer gezien als werken.

 

2 reacties op “De eerste kilometers met de nieuwe Vito

  1. Anno Huidekoper schreef:

    Ik ben heel benieuwd t.z.t. te lezen hoe de Vito zich tot de VW T5 verhoudt. Het wordt helemaal leuk wanneer de T6 uit komt.

  2. Christian schreef:

    Ik heb nu de nieuwe vito 116 2017 automaat. Nooit meer T6 heb er genoeg van
    De vw motors zijn niet meer wat ze waren olie zuipen en altijd iets alvind ik het het de mooiste van

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.