Nieuws

DHL test StreetScooter in België

DHL Express test deze maand de StreetScooter in België. Voor een klant in de automobielsector gebruikt de koerierdienst de elektrische bestelwagen om dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De proef, die past in het ‘GoGreen’ programma van het bedrijf, moet uitwijzen of de inzet van elektrische bestelauto’s op niet stedelijke routes haalbaar is.

DHL Express voert de test uit in het kader van zijn SameDay-dienst. Die is vooral gekend voor de internationale spoedzendingen, maar wordt ook op nationaal of regionaal gebied aangeboden. Deze transporten zijn niet alleen occasioneel, maar gebeuren ook vaak volgens vaste routes.

“In de automobielsector, bijvoorbeeld, doen bedrijven een beroep op ons netwerk om hun dealers van wisselstukken te voorzien of om de interne post tussen de verschillende vestigingen te vervoeren”, zegt Nic Bal, directeur van DHL Same Day in België. “Veel dealers hebben alleen maar de meest gangbare onderdelen in stock. Wij stockeren de andere wisselstukken in ons distributiecentrum in Mechelen. Met de DHL Automotive SameDay Solution ontvangen de dealers twee keer per dag hun wisselstukken, binnen tweeëneenhalf uur na bestelling.”

Om de Belgische dealers van het betrokken automerk te bevoorraden, rijden de besteautlo’s van DHL Express 15 verschillende routes. “In het kader van GoGreen willen we deze transporten duurzamer maken. Dat programma van DHL beoogt een reductie van de CO2-emissies met 50 procent tegen 2025. Tegen 2050 willen we zelfs alle logistiek gerelateerde emissies tot nul terugbrengen”, legt key accountmanager Steven Laurent uit. Daarom zet DHL in toenemende mate duurzame voertuigen in, zoals trucks op aardgas, elektrische bestelauto’s of cargofietsen zoals de CubiCycle.

“Elektrische bestelwagens kunnen voorlopig moeilijk ingezet worden op buitenstedelijke leveringsrondes vanwege hun beperkte actieradius. Zelden kunnen ze meer dan 200 km op één batterijlaadbeurt rijden. Daarom testen we nu de StreetScooter op twee van die vijftien routes. Een rondrit is 80 km lang en een andere 105 km. Aangezien wij de dealers twee maal per dag bevoorraden, komen we snel dichtbij de maximale actieradius. Om enige rek in te bouwen, laden we ’s middag de batterijen bij”, voegt Steven Laurent toe.

“De StreetScooter heeft een theoretische reikwijdte van 180 km. In de praktijk varieert die sterk, afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur, de weersomstandigheden (airco, ruitenwissers,…), de afstand over snelwegen, enzovoort. Wij kunnen ons niet permitteren dat die stilvalt. Daarom willen we dat een elektrische bestelwagen een rit van minimaal 150 km aankan”, zegt Steven van Den Bosch, fleet manager bij DHL.

“Er bestaan op de markt enkele bestelwagens die 220 à 240 km kunnen rijden, maar ze zijn te compact voor het vervoer van wisselstukken. Wij moeten bijvoorbeeld bumpers kunnen meenemen. Omdat volume belangrijk is, is de StreetScooter de enige elektrische bestelwagen die in aanmerking komt”, voegt Van Den Bosch toe. “Wij mogen de StreetScooter een maand lang testen. Hiermee willen we vooral ervaring opdoen. Klopt de actieradius wel? Volstaat het bijladen ’s middags? Waar zetten we die bij voorkeur in? Moeten we de bestuurder extra opleiden? Welke zijn de kosten? Met al die puzzelstukjes willen we een totaalbeeld krijgen van de praktische en economische haalbaarheid krijgen.” Als de proef succesvol is, wil DHL Express België er meerdere in gebruik nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.